Justere PU med skeivt stiftrør

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Skulle montere PU og bruke HI-FI NEWS &RR sin protractor som fylgjer med testplata deira. Der står at sidene på PU-huset skal vere parallelle med linene på protractoren. Men stiftrøret på PU-en var ikkje parallelt med sidene på PU-huset på langt nær. Det er ikkje noko synleg skade og det fungerer greitt. Fekk tips om at det er stiftrøret ein skal ta utgangspunkt i. Det høyrest unekteleg logisk ut. Prøvde begge variantar. Det er lite tvil om at det er stiftrøret ein skal ta utgangspunkt i.

Sigurd

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.562
PU skal være vridd i forhold til armen. Du må ta utgangspunkt i sidene på PU

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Eg snakkar om stiftrør, ikkje armrør. Røret er beint nok (Det som synest), men det er litt ute av retning med sidene på PU-huset

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.378
Torget vurderinger
28
PU skal være vridd i forhold til armen. Du må ta utgangspunkt i sidene på PU

Dette dreier seg vel om hvorvidt man har en knekt, s-formet eller rett arm og har ikke noe med spørsmålet til audiy å gjøre.

Til audiy: Du skal ta utgangspunkt i cantileveret for innstilling i forhold til protractor. På samme måte bør du ta utgangspunkt i nåla når du stiller azimuth (men det kan være noe vanskeligere å se uten speil og lupe).

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Har lurt litt på det. Det var litt ute av retning frå starten, men har blitt meir ute av retning. Men det fungerer heilt fint og spelar heilt topp, justert med utg.p. i røret. Har forstått det slik at opphenget gjer at det kan variere litt frå PU til PU kor nøyaktig røret er i retning uten at det treng gjere noko.

Sigurd

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Til audiy: Du skal ta utgangspunkt i cantileveret for innstilling i forhold til protractor. På samme måte bør du ta utgangspunkt i nåla når du stiller azimuth (men det kan være noe vanskeligere å se uten speil og lupe).
Brukar stor lupe sammen med protractoren. Ein burde vel ha skikkeleg protractor. I dette tilfellet med stiftrør ute av retning blei forskjellen sjølvsagt stor om ein tok utgangspunkt i PU-huset eller stiftrøret. Tenkte det kunne ha interesse dersom nokon hadde same protractor. (Det var Stig på Hi-fi centerkjeden i Trondheim som tipsa meg om justering.)

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.378
Torget vurderinger
28
Rett justering av pickup er essensielt for å få fullt utbytte.
Kan anbefale denne protractoren:

Fungerer utmerket. Lett å få til og alt går mye hurtigere. Dessuten kan du få sjekket om armen er plassert riktig i forhold til spindel.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Den er unekteleg flott. Skikkeleg verkty i handa er saker! Må ynske meg ein slik til jul! (Og resten av riggen!)

Sigurd

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg bruker Cart-a-Lign protractor, og her er der speil, pluss en linje i speilet. Pickuppens nålefane, røret skal være parallel med linjen, det er jo dette der spiller, ikke pickup huset.
Jeg har en Clearaudio protractor også, likner litt den på bildet, men denne er ikke nøyagtig, der er bare et svært hul nålen skal dumpes i....

Topp Bunn