Det stod linket til denne siden i en annen tråd her inne
http://www.vinylengine.com/vpi-tonearm-geometry.shtml
Jeg må innrømme at det er litt for lengde siden gymnaset til at jeg i farten husker trigonometrien som gjennomgåes.
Slik jeg forstår det vil du kunne finne rett overheng dersom du har to punkt, men usikkerheten ligger i om øyet ditt forteller deg vinkellikheten (0 grader vinkel mellom protraktor og cantilever) godt nok til å finne overhenget med stor nok nøyaktighet.
Slik jeg forstår det vil det ved en fast plassering av armens omdreiningspunkt være en gitt sammenheng mellom overheng, offset-vinkel og nullpunkt. Hvilket innebærer at om man bytter nullpunkt og holder overhenget likt så blir offset vinkelen anderledes. Det finnes ingen fasit for hvor nullpunktene skal være, dette handler om prioritering (lav forvrengning innerst og ytterste og mer ellers, eller omvendt).
Jeg har brukt Wally til å sette opp egen pickup i 507MKII, videre har jeg brukt nullpunktene til Loefgren (B) og Wally til å finne effektiv armlengde 241mm (som oppgitt av Wally og Dynavector). Da får jeg imidltertid en offset vinkel større enn de 21,5 gradene Dynavector opplyser. Så vidt jeg kan forstå betyr dette at jeg har andre nullpunkt enn det Dynavector legger til grunn. Hvilket umiddelbart virker å stemme med hva Dynavector oppgir som "Horizontal tracking angel error: 0 degree at inner band of record, 2.2 degree at outside".
Men jeg er ingen ekspert på området.
McLaren skrev:
Denne fungerer ikke på min lp 12 med mørch dp-6.
Kunne tatt deg en tur etterhvert fosse?
Innerst på platene sporer det ikke korrekt.
McLaren
Det må vi kunne få til McLaren.