Justere overheng

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Ser det finnes mange fancy justeringsett.

Hva er det man får til med disse kotra feks en vanlig Ortofon topunktsmal?

mvh
plinius

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Hvis man forutsetter at VTA, HTA, azimuth og gramtrykket er riktig.

Holder det da ikke da med en vanlig topunktsmal for å justere overhenget?

Noen innvendinger?

mvh
plinius

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
Jeg kjenner ikke Ortofon sin topunktsmal, men jeg vil anta at du ikke kan lese korrekt overheng direkte ut av malen, og at du ikke kan velge ulike nullpunkt.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
plinius skrev:
Ser det finnes mange fancy justeringsett.

Hva er det man får til med disse kotra feks en vanlig Ortofon topunktsmal?

mvh
plinius
De fancy er universelle og slik at du kan bruke dem på flere armer uavhengig av nullpunktene. Antar at Ortofon sin har to faste slike, men hvis armen din ikke samsvarer med disse går du i baret.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Denne fungerer ikke på min lp 12 med mørch dp-6.

Kunne tatt deg en tur etterhvert fosse?
Innerst på platene sporer det ikke korrekt.

McLaren

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Moerch sier at nullpunktet er ved:

0 degrees at 66 mm and 120.9 mm from center of record.

Hvis man finner en topunktsmal med disse nullpunkten vil ikke da overhenget bli justert automatisk i samme slengen. Moerch skal ha 212 mm fra arbøssing til spindle. Overhenget skal være på 18mm dvs effektiv armlengde er på 230mm.

mvh
plinius

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vil dette si at jeg har korrekt ved og mene at protraktoren til ortofon ikke fungerer godt her?

McLaren

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
plinius skrev:
Moerch sier at nullpunktet er ved:

0 degrees at 66 mm and 120.9 mm from center of record.

Hvis man finner en topunktsmal med disse nullpunkten vil ikke da overhenget bli justert automatisk i samme slengen. Moerch skal ha 212 mm fra arbøssing til spindle. Overhenget skal være på 18mm dvs effektiv armlengde er på 230mm.

mvh
plinius
Det vil bli rett ja,men det er ikkje enkelt å bruke kun det.Sjekk vinylengine for div protractorer,der finnes litt av hvert,bl.a noen som sjekker akkurat overheng. Husk bare å sjekke at utskrift er 100% dvs at målene stemmer ;)

mvh Filip

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
Det stod linket til denne siden i en annen tråd her inne http://www.vinylengine.com/vpi-tonearm-geometry.shtml

Jeg må innrømme at det er litt for lengde siden gymnaset til at jeg i farten husker trigonometrien som gjennomgåes.
Slik jeg forstår det vil du kunne finne rett overheng dersom du har to punkt, men usikkerheten ligger i om øyet ditt forteller deg vinkellikheten (0 grader vinkel mellom protraktor og cantilever) godt nok til å finne overhenget med stor nok nøyaktighet.

Slik jeg forstår det vil det ved en fast plassering av armens omdreiningspunkt være en gitt sammenheng mellom overheng, offset-vinkel og nullpunkt. Hvilket innebærer at om man bytter nullpunkt og holder overhenget likt så blir offset vinkelen anderledes. Det finnes ingen fasit for hvor nullpunktene skal være, dette handler om prioritering (lav forvrengning innerst og ytterste og mer ellers, eller omvendt).

Jeg har brukt Wally til å sette opp egen pickup i 507MKII, videre har jeg brukt nullpunktene til Loefgren (B) og Wally til å finne effektiv armlengde 241mm (som oppgitt av Wally og Dynavector). Da får jeg imidltertid en offset vinkel større enn de 21,5 gradene Dynavector opplyser. Så vidt jeg kan forstå betyr dette at jeg har andre nullpunkt enn det Dynavector legger til grunn. Hvilket umiddelbart virker å stemme med hva Dynavector oppgir som "Horizontal tracking angel error: 0 degree at inner band of record, 2.2 degree at outside".

Men jeg er ingen ekspert på området.

McLaren skrev:
Denne fungerer ikke på min lp 12 med mørch dp-6.

Kunne tatt deg en tur etterhvert fosse?
Innerst på platene sporer det ikke korrekt.

McLaren
Det må vi kunne få til McLaren.

Topp Bunn