Justere last på RIAA?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.028
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Her begir jeg meg inn på noe jeg ikke har peiling på, og da er det like greit å spørre på HFS med en gang.
Jeg har fått fatt i en Sugden A21SE Stage Two RIAA, en demo modell uten bruksanvisning. Den kan man justere last på ved enkle grep, men den må åpnes. Det klarer jeg, men så er det stopp. Jeg trodde jeg skulle finne noen enkle motstander e.l. som jeg kunne flytte rundt på, men her er det pinner som stikker opp uten forbindelse.

Kan noen forklare en stakkar hva jeg skal gjøre med pinnene J1-J6, helt konkret (elektronikk for dummies dette her), og hva jeg trenger for å få det til?
Og kan jeg se hva denne faktisk er satt til?
Den ble oppgitt å være satt til MC men jeg tviler for utgangsnivået er veldig lavt. Uansett har jeg lyst å finne ut av det og prøve litt forskjellig.

Jeg kan selvfølgelig sende en mail til Sugden eller spørre forhandler om å skaffe en manual, men erfaring viser at sånt kan ta både vinter og vår. Jeg har lyst til å prøve nå :)

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det ser ut til at uten jumpere (slik den er nå) er den satt til MM/47k, og at du kan sette på jumpere på pinnene J1..J6 i henhold til plansjen, for å få de forskjellige MC-innstillingene.

Er ikke skråsikker, men vil anta at det er slik:
ingen jumpere: MM 47kohm
jumper på J3, J6, J1 og J4: MC 100ohm
jumper på J3, J6, J2 og J5: MC 470ohm

Jeg tror jeg har noen sånne jumpere liggende, om du er i beit. Til testformål holder det antageligvis å surre litt tynn, uisolert kobbertråd rundt pinnene.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det ser ut som jumpere på J3 og J6 er gain.
Altså uten jumpere på disse har du MM-gain og med jumpere MC-gain.
Kan forklare at du synes det er lavt nå.

Uten jumpere på J1, J4, J2 og J5 er 47k til MM-PU.
Jumpere på J1 og J4 gir 100 Ohm
Jumpere på J2 og J5 gir 470 Ohm

J1, 2 og 3 er den ene kanalen og J4, 5 og 6 er den andre.
Det hadde du sikkert forstått, men...

Uten jumperne på plass må du til med ledningstumper og snurre rundt, men pass på så du ikke kortslutter noe!

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg skrev vel egentlig det samme som coolbiz.... :-[
Men da er vi i alle fall to som mener at sånn er det ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
... hvor basic er basic ?

Se evt. dataarket : http://www.sugdenaudio.com/pdf/a21se_phono_specifications.pdf

Ved å sette en jumper/kortslutning over pinnene (to stk) på hver av kontaktene J1-J6 så setter du den funksjonen som er angitt på boksen. Ingen jumper så er den satt i MM til 47K som coolbiz skriver. Jumper :

Se f.eks. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-839-71&toc=19754

jf. innleggene til Coolbiz og RoDa - Dvs kortslutte/sette jumper på hhv J3 & J6 setter forsterkingen til MC 67 dB contra 41 dB for MM uten jumpere på J3/J6. I MC modus brukes J1 og J4 for å sette lasten fra 47K ohm til 100 Kohm , mens J2 og J5 setter lasten til 470 ohm, både J1/J4 og J2/J5 vil antagelig gi en last på litt over 80 ohm.

mvh
KJ

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Jeg skrev vel egentlig det samme som coolbiz.... :-[
Men da er vi i alle fall to som mener at sånn er det ;D
;D

Godt å ha noen å dele skylda med hvis det tar fyr.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.028
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tusen takk for svar alle sammen. HFS Helpline ruler :)
Ikke bare hjelpsomme tips, men konkrete svar på alt. Sånt kan jeg like.

Det var altså omtrent sånn som jeg tenkte, men det føltes litt risikabelt å begynne å kortslutte på egen hånd.

Topp Bunn