Juss og økonomi Jusspm vedr bilsalg

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Spør på vegne av bror min som har komt opp i festlig sak.

Han har annonsert en bil til salgs, en kar fra Oslo (som står oppført med bilfirma) tok kontakt og ville kjøpe bilen. Det bli enighet om pris osv og det ble skrevet kontrakt om at bilen skulle selges for gitt sum og at biltransport skulle hente bilen.

Så hører ikke bror min noe og prøver å få kontakt med kjøper, får ikke svar før han plutselig får avvisende svar om at de sees i retten. Høres i utgangspunktet ut som en enkel sak siden bilen ikke er betalt, den er ikke levert eller noe som helst, men utfordringen er at de har underskrevet en kontrakt der det står at bilen forblir eiers eiendom frem til den er betalt... men ikke noe om frist/dato for betaling!

Mao holder kjøper bilen som "gissel", og pga de har skrevet under kontrakten uten utløpsdato så har bror min en utfordring. Så en frykter jo at kjøper vil lage problem viss han selger til annen.

Noen som vet hva han kan gjør??

Er det nok å sende rekomandert brev og kreve betaling innen viss dato, eller har han virkelig en seriøs utfordring som kan være vond å komme unna?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er vel fortsatt broren din som eier bilen. Regner med at den ikke er blitt omregistrert på denne kjøperen du referer til.

Hvis det ikke er avtalt noen leveringstid, gjelder kjøpslovens alminnelige bestemmelser:

§ 9.Leveringstid.
(1) Skal tingen ikke leveres etter påkrav eller uten opphold, og følger tiden for levering heller ikke ellers av avtale, skal den leveres innen rimelig tid etter kjøpet.

I dette tilfellet kan broren din vurdere hva som er "rimelig tid" - og kreve at bilen hentes og betales innen denne fristen. Gjerne med en passus om at hvis ikke, anser han det som et vesentlig mislighold og at han i så tilfelle vil kreve avtalen hevet.

M.h.t. betaling gjelder bl.a. - såfremt ikke annet er avtalt:

§ 48. (1) Kjøpesummen skal betales på selgerens forretningssted (i tilfelle bosted jf § 83). Dersom betaling skal skje mot overlevering av tingen eller dokument, skal det gjøres på det sted overleveringen skjer.

§ 49.(1) Følger ikke betalingstiden av avtalen, skal kjøperen betale når selgeren krever det, men ikke før tingen blir overlevert kjøperen eller stilt til hans rådighet i samsvar med avtalen og loven.

Igjen: såvidt jeg kan se, kan broren din angi en rimelig frist for når bilen skal hentes og betales. Utveien er å heve avtalen. Eventuelt også å kreve erstatning for kjøpers mislighold - men det er et ganske langt lerret å bleke.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Prøv å gjøre det litt surt for han, skriv anmeldelse av firma på google og Facebook. Ring til alle døgnets tider og når personen ikke svarer så forklarer du han hva slags pakk han er etc.

Jeg dro det ganske langt med et byggfirma som lurte meg på en tilsvarende måte, skrev kontrakt og avtalte betalingsmilepæler og etter at murene var ferdig ble det stille. Fikk til slutt en ganske alvorlig trussel og etter den tid kunne jeg givere over en tapt sak for andre parten.

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Tusen takk for tips, skal viderebringe det til han, han var litt fortvilet over det hele. Han var noe skeptisk på forhånd til kjøper men forsto ikke helt hvordan dette kunne gå galt, men så klarte likevell "kjøper" å lage problem. Fortvilende at noen opperer slikt og kan ikke se hva han kunne tenke seg å oppnå.

Anbefaler at han sender formelt brev med frist hvor det står at avtalen blir hevet dersom ikke betaling foreligger innen gitt dato. Tipper ikke en kommer noen veg med slike folk ved å true med kompensasjon for avtalebrudd eller lignende, bror min vil bare ha det utav verden og legge bilen ut for salg igjen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Tusen takk for tips, skal viderebringe det til han, han var litt fortvilet over det hele. Han var noe skeptisk på forhånd til kjøper men forsto ikke helt hvordan dette kunne gå galt, men så klarte likevell "kjøper" å lage problem. Fortvilende at noen opperer slikt og kan ikke se hva han kunne tenke seg å oppnå.

Anbefaler at han sender formelt brev med frist hvor det står at avtalen blir hevet dersom ikke betaling foreligger innen gitt dato. Tipper ikke en kommer noen veg med slike folk ved å true med kompensasjon for avtalebrudd eller lignende, bror min vil bare ha det utav verden og legge bilen ut for salg igjen
Et lite tips til din bror; førstemann med penger får bilen. Ikke holde av, vente på noen som skal se eller noe slikt. Money rules.

• Liker
Reaksjoner: ePi

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Du kan også gjøre det ekkelt for kjøper, ved å si at dersom ikke bil er betalt&hentet innen frist, vil du anse det som brudd på avtalen og derfor gjøre dekningssalg

Topp Bunn