Riktig at Grisehoder ble brukt før til Julesylte.
Selv bruker jeg Ribbestykker, skåret i passelig store stykker.
Salter dette først ca 4 - 5 døgn, i skikkelig saltlake.
Kan ha en smule sukker i for ikke å få den skarpe saltsmaken.
Koker så disse stykker i vann, med noen poser Sursildkrydder, Løk, Lauvbærblad og litt edikk.
( Bruker ca 4 - 5 poser sursildkrydder til 8 - 10 liter lake ), og noe Allehånde.
Litt Ingefær, men ikke mye kan også brukes ).
Har litt ekstra med hel sort pepper og nellikspiker i syltelaken.
Lar så dette stå noen dager i denne laken, som har en tedens til å bli tykk og gelèaktig.
Skyller så av dette og fryser ned disse stykker i plastposer.
Syltelaken og ribbestykkene/sylteemnene kan også kokes hver for seg, for derretter å ha sylteemnene i laken, som da ikke har denne gelèaktige konsistens.
Kan også bruke tynnribbe, finskåret og rulle denne sammen som en rullekake.
Binde godt rundt, ha nettingpose rundt dette, og så i saltlake.
Blir finere skiver av dette oppskåret, med fine marmoreringer.
Skal faktisk koke noe saltlake i kveld, også til Lammerull / rull.
Her bruker jeg finkuttet løk, malt Allehånde, finsalt, malt sort pepper, malt Ingefær som jeg blander i en bolle sammens med noe Gelatinpulver slik at rullen holder seg fastere og ikke smuldrer.
Skal jo ligge i press også etter koking, noe som gjør rullen fastere slik at den holder seg bedre sammen.
Bruker oftes slagsider av Lam, tar bort det som er av sidebein uten å skjære hull i slagsiden.
Til innlegg i rullen, bruker jeg lammelår, eller renskjært oksekjøtt som inneholder mindre fett.
Slagsiden av lam vil allikevel gi en smak av lam.
Dette skjærer jeg i passelige lange strimler som jeg legger i slagsidens lengderetning.
Ett lag kjøtt, og så ett lag med løk og krydderblanding.
Smører først ett lag av denne løk og krydderblanding på slagsidens innside før jeg legger første lag med kjøtt.
Når jeg har passelig med fyll, begynner jeg å sy fra midten av og mot den ene enden med stoppnål, og bomullstråd.
Senere motsatt vei, presser rullen så i en nettingpose beregnet for rull - dvs. rullnett.
Også rull har jeg liggende i saltlake ca 4 - 5 døgn, sterk saltlake.
Koker den forsiktig, ca 2 - 3 1/2 timer etter størrelse.
må kokes forsiktig, ellers kan den revne.
Får avkjølt seg noe, før den presses med rullepresse, eller annet tungt som store skjærfjøler med kasserolle på fylt med vann.