Julesylte

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.181
Da jeg var guttunge ( for 40-45 år siden ) lagde min mor alltid sylte før jul. Du vet, av den typen hvor man kokte et grisehode og litt annet og så bygde opp et syltestykke som deretter ble lagt i press. Grunnet sykdom måtte hun slutte med dette og hun tok med seg oppskriften i graven for snart 30 år siden.
Nå har jeg tenkt å kopiere denne sylten, bortsett fra at jeg bruker ribbe istede for hode. Kan noen si meg hva slags krydder og i hvilke mengder som ble brukt "før i tiden" Jeg skal ha den gamle smaken jeg husker fra barndommen, ikke det fettfattige juggelet som serveres nå for tiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
En viktig smak som mangler i oppskriften over er allehånde. Det er hovedkrydderet i en sylte. Litt nellik ogå er greit men uten allehånde har man nok bare laget en meisebolle.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Moren min brukte å koke grisehode å plukke når jeg var liten, var tradisjon da at vi kjøpte en halv gris til hver jul, nå lager hun sylte av ribbe til hver jul :)

Fikk et solid stykke med sylte av min mor i går, fantastisk godt på godt brød...

Er noe helt annet med hjemmelaget sylte enn den man får kjøpt i butikk, moren min bruker også å kjøpe inn skinke og heller koke selv til jul, gruser den kjøpte når det gjelder smak og saftighet den også...

Mye godt pålegg nå rundt juletider da, munnen løper i vann av å snakke om det NAM !

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Milenko skrev:
Er noe helt annet med hjemmelaget sylte enn den man får kjøpt i butikk, moren min bruker også å kjøpe inn skinke og heller koke selv til jul, gruser den kjøpte når det gjelder smak og saftighet den også...
Funker greit den varianten også. Du får den jo ferdig surret, men ukokt. Da er det bare å stikke nelliken i, koke og legge i saltvann noen dager. Bare ikke overdriv den siste prosessen, for da er hele julen ødelagt. 100 prosent hjemmelaget er strengt tatt ikke nødvendig, hvis du finner en slakter som krydre skikkelig og tradisjonelt.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har man tilgang til en god slakter er jo saken grei :), er nok bedre utvalg blant gode slaktere i større byer enn min, men finnes sikkert mye bra rundt omkring på bygdene i nærområdet om man hadde vært på utkikk :)
utrolig mange som er fantastisk flinke til å tilberede gode produkter om man ser litt utenfor de store kjedene...

Min mor bruker nok oppskrifter hun har lært av min farmor når det gjelder sylte og juleskinke, må nok lære det etterhvert, litt av juletradisjonen for min del.
Må legge til at farmor også laget verdens beste brune saus for å ha på kjøttkakene ;D (det er jeg sikker på)...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Det dere skal gjøre gutter er å dra hjem til mor så snart som bare mulig og sette dere ned og få oppskriftene hun bruker på slike ting. Brått plutselig og uventet dør hun nemlig FØR dere har tatt dere tid til denne praten som "passer så mye bedre i morgen"! Da er det dessvere for sent!

Selv var jeg for sent ute i forhold til mye slikt, men jeg berget i allefall mors, farmors og mormors kokebøker med alle instukkne lapper og løsark. Så nå har jeg Schønberg Erken i to forskjellige opplag med at lass hånskrevne notater og endringer, endel mindre koke/oppskriftsbøker og ikke minst alle de håndskreven notatene. Det er uansett bedre enn ingenting. Brødre som mente at "det der har ingen verdi" får skylde seg selv! :-\

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.011
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
jepp, Spiralis; noe av det jeg gleder meg mest til i jula, er å komme hjem til mor og få servert hennes legendariske julesylte til frokost- hele jula.

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Det dere skal gjøre gutter er å dra hjem til mor så snart som bare mulig og sette dere ned og få oppskriftene hun bruker på slike ting. Brått plutselig og uventet dør hun nemlig FØR dere har tatt dere tid til denne praten som "passer så mye bedre i morgen"! Da er det dessvere for sent!

Selv var jeg for sent ute i forhold til mye slikt, men jeg berget i allefall mors, farmors og mormors kokebøker med alle instukkne lapper og løsark. Så nå har jeg Schønberg Erken i to forskjellige opplag med at lass hånskrevne notater og endringer, endel mindre koke/oppskriftsbøker og ikke minst alle de håndskreven notatene. Det er uansett bedre enn ingenting. Brødre som mente at "det der har ingen verdi" får skylde seg selv! :-\
Samboeren min fikk det fra bestemoren sin, hun fikk bestemoren til å bake godsakene sine men veie alle mengder som hun hadde i "på slump"

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bra plan det der, må vel få litt ytterligere innføring i mors kokekunst :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
jepp, Spiralis; noe av det jeg gleder meg mest til i jula, er å komme hjem til mor og få servert hennes legendariske julesylte til frokost- hele jula.
Ditto! Det er faktisk noe av det aller viktigste, og definitivt noe av det jeg gleder meg mest til. :D

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Riktig at Grisehoder ble brukt før til Julesylte.

Selv bruker jeg Ribbestykker, skåret i passelig store stykker.
Salter dette først ca 4 - 5 døgn, i skikkelig saltlake.

Kan ha en smule sukker i for ikke å få den skarpe saltsmaken.

Koker så disse stykker i vann, med noen poser Sursildkrydder, Løk, Lauvbærblad og litt edikk.
( Bruker ca 4 - 5 poser sursildkrydder til 8 - 10 liter lake ), og noe Allehånde.
Litt Ingefær, men ikke mye kan også brukes ).

Har litt ekstra med hel sort pepper og nellikspiker i syltelaken.

Lar så dette stå noen dager i denne laken, som har en tedens til å bli tykk og gelèaktig.
Skyller så av dette og fryser ned disse stykker i plastposer.

Syltelaken og ribbestykkene/sylteemnene kan også kokes hver for seg, for derretter å ha sylteemnene i laken, som da ikke har denne gelèaktige konsistens.

Kan også bruke tynnribbe, finskåret og rulle denne sammen som en rullekake.
Binde godt rundt, ha nettingpose rundt dette, og så i saltlake.

Blir finere skiver av dette oppskåret, med fine marmoreringer.

Skal faktisk koke noe saltlake i kveld, også til Lammerull / rull.

Her bruker jeg finkuttet løk, malt Allehånde, finsalt, malt sort pepper, malt Ingefær som jeg blander i en bolle sammens med noe Gelatinpulver slik at rullen holder seg fastere og ikke smuldrer.
Skal jo ligge i press også etter koking, noe som gjør rullen fastere slik at den holder seg bedre sammen.

Bruker oftes slagsider av Lam, tar bort det som er av sidebein uten å skjære hull i slagsiden.

Til innlegg i rullen, bruker jeg lammelår, eller renskjært oksekjøtt som inneholder mindre fett.
Slagsiden av lam vil allikevel gi en smak av lam.

Dette skjærer jeg i passelige lange strimler som jeg legger i slagsidens lengderetning.
Ett lag kjøtt, og så ett lag med løk og krydderblanding.
Smører først ett lag av denne løk og krydderblanding på slagsidens innside før jeg legger første lag med kjøtt.

Når jeg har passelig med fyll, begynner jeg å sy fra midten av og mot den ene enden med stoppnål, og bomullstråd.

Senere motsatt vei, presser rullen så i en nettingpose beregnet for rull - dvs. rullnett.

Også rull har jeg liggende i saltlake ca 4 - 5 døgn, sterk saltlake.

Koker den forsiktig, ca 2 - 3 1/2 timer etter størrelse.
må kokes forsiktig, ellers kan den revne.

Får avkjølt seg noe, før den presses med rullepresse, eller annet tungt som store skjærfjøler med kasserolle på fylt med vann.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Og for all del, ikke være gniten på fettet. Slankesylte synes jeg ikke høres særlig fristende ut, selv om det sikkert hadde glidd glatt ned sluket det også. ;)

En tur i kjøleskapet til de eldre førte til en skive med Gildes fabrikk-sylte. De pleier å kjøpe slikt når det er for tidlig for mor å lage sin egen variant, og slik at vi barn ikke skal bli bortskjemt før de siste dagene når det nærmer seg julaften. Jeg er redd jeg det ikke blir noe hjemmelaget før jeg kommer ned på juleferie.

Og dette smaker ganske tamt, for å si det enkelt. Absolutt menneskemat, men tam og enkel. Neste gang smører jeg litt god sennep under.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bruker ofte å ta med meg en pakke med fabrikk sylte fra butikken når den kommer i butikken, men som nevnt ovenfor, tam og liten smak, men er jo noe å smake på til den hjemmelagde kan nytes til fulle :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.856
Modern lager fortsatt sylte til jul og den er kjempegod med rødbeter på ei fersk brødskive.
Til trådstarter vil jeg si at ei tante av meg som er matekspert, sier at sylte skal lages på hodeflesk for å få den gode smaken. Noe min mor også er enig i, men av praktiske grunner så inngår man kompromisser.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Espen R skrev:
Modern lager fortsatt sylte til jul og den er kjempegod med rødbeter på ei fersk brødskive.
Til trådstarter vil jeg si at ei tante av meg som er matekspert, sier at sylte skal lages på hodeflesk for å få den gode smaken. Noe min mor også er enig i, men av praktiske grunner så inngår man kompromisser.
Hjemme hos oss ble den faktisk omtalt som hodesylte.

Mvh Elektron

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Elektron skrev:
Espen R skrev:
Hjemme hos oss ble den faktisk omtalt som hodesylte.

Mvh Elektron
Det er da også et vanlig navn, som også noen av ferdigprodusentene bruker.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Antall liker
123
Lazyguide:
* Kjøp den billigste julesylta du kan finne. Firstprise e.l. lignende er helt greit.
* Kok opp 2l vann med 250gr. salt og 2 ss. eddik og krydder etter eget forgodtbefinnende. F.eks. lauberblad, allehånde og nellikspiker.
* Avkjøl og legg din nyinnkjøpte sylte oppi.
* Plasseres i kjøleskap med ett lokk/fat for å holde sylta nedi laken.
* Vent minst 3 dager før du smaker på den.
;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Tilbehøret til sylta da?

Fruen har innført sylte og lefse som juleaftens frokost her i heimen. Hjemmelaget sylte og lefse fra Gjøvik, ( en selvmotsigelse eller i beste fall anakronisme, da hun selv er Brumunddøl og Gjøvik er på "feil side"! ) barna vil ha ( gjø og fyse !! ) ketchup på sylta! :'( ( Ja jeg har sviktet i oppdragelsen ! :-[ ) Selv fortrekker jeg sennep som tilbehør. Jula er tiden da jeg eksperimenterer med forskjellige sennepstyper nettop til dette formål. Så langt har jeg ikke funnet mange, dog noen, som matcher Iduns grove. Apoteket bruker forøvrig å ha god sennep mot jul og jeg har fortsatt ikke klart å kåre en klar vinner her.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Det er veldig greitt med raudbetar til hovudsylte, men til jul må ein ha sennep. Eg brukar den der søte pølsesennepen som smakar langt bak i halsen. Er litt lei av Dijon for tida.....
Valgte samme sennep selv, men da fordi det var ingenting annet tilgjengelig. Tror jeg skal ta med meg litt god sennep når jeg drar ned til julen. Kanskje en dijon, eller en litt grovere en. Men, den skal ikke være for sterk. Rødbeter går også fint til sylten, men sennepen er kanskje viktigere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det så ikke vanskelig ut, men krever tålmodighet. Siden så mye god sennep er å få tak i på glass, så tror jeg at den oppskriften får ligge en stund. En gang i tiden hadde jeg litt kick på å mikse min egen Colman's, men etterhvert som den brant bort ganen så ble jeg litt lei den. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Idun grov er en god sennep, mye smak men ikke for sterk!

Apotekene bruker å ha god sennep før jul.

men noe av det beste var en jeg fikk kjøpt i Legoland like før jul i fjor, Dansk Whisky-Sennep. Har dessverre ikke mere igjen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Pink_Panther skrev:
Da jeg var guttunge ( for 40-45 år siden ) lagde min mor alltid sylte før jul. Du vet, av den typen hvor man kokte et grisehode og litt annet og så bygde opp et syltestykke som deretter ble lagt i press. Grunnet sykdom måtte hun slutte med dette og hun tok med seg oppskriften i graven for snart 30 år siden.
Nå har jeg tenkt å kopiere denne sylten, bortsett fra at jeg bruker ribbe istede for hode. Kan noen si meg hva slags krydder og i hvilke mengder som ble brukt "før i tiden" Jeg skal ha den gamle smaken jeg husker fra barndommen, ikke det fettfattige juggelet som serveres nå for tiden.
Jeg er fortsatt guttunge. I alle fall lager min mor fortsatt sylte. Hun hadde tenkt å slutte fordi hun kan ikke spise den selv lenger og det er visstnok mye arbeid, men siden det var så usannsynlig billig ribbe nylig måtte hun nesten gjøre det likevel, og nå får vi all sylta. Takk for at du minner meg på at jeg må lære meg det mens det fortsatt lar seg gjøre. Noe bedre finnes ikke.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.181
Da var sylten ferdig. Min mor ville ha vært stolt over gutten sin, selv om han brukte familieribbe istedet for hode.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Da var sylten ferdig. Min mor ville ha vært stolt over gutten sin, selv om han brukte familieribbe istedet for hode.
Gratulerer. Er den smakeferdig, eller er det for tidlig?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.181
baluba skrev:
Pink_Panther skrev:
Smakeferdig, og den ble nydelig. Jeg liker ikke å skryte av meg selv, men nå må jeg gjøre det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
baluba skrev:
Pink_Panther skrev:
Smakeferdig, og den ble nydelig. Jeg liker ikke å skryte av meg selv, men nå må jeg gjøre det.
Nam nam. Forsøk å spare noe til jul også, da. :)

C

Cyber

Gjest
Kjøpte en pakke First Price sylte, var ikke akkurat som mors...

C

Cyber

Gjest
Hmm, nei, da må en nok til selv.

Jeg har nå Gilde sin sylte på skiva og selv om den ikke er som hjemmelaget så er den 7 plasser foran First Price. Mye mer kjøtt og smak.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Kalkunsylte (ja nå rista kjerka) har je smakt en god variant av.
Ellers syns je at Dijon sennep godt på grishuggusylte.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Hmm, nei, da må en nok til selv.

Jeg har nå Gilde sin sylte på skiva og selv om den ikke er som hjemmelaget så er den 7 plasser foran First Price. Mye mer kjøtt og smak.
Der gambler jeg ikke. Sylte kan bli ganske ille i teorien, og sikkert i praksis også. Derfor unngår jeg husmerkene på akkurat sylten, for den er så kritisk. Husmerker er ofte ok, men enkelte produkter fra First Price etc unngår jeg. Sylte er nevnt, hvitost fra kjedenes billigmerker er også en guffen opplevelse. Spesielt den fra Rema. Med en osteglad guttunge i hus så må jeg ha mild hvitost.

Topp Bunn