Politikk, religion og samfunn Julestemning?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.422
Torget vurderinger
1
Det nærmer seg jul. Dessverre synes jeg dette jaget blir verre og verre for hvert år. Føler meg snart som Ebenezer Scrooge, selv om jeg ennå ikke er 40...

På samme måte som i de fleste husstander, er det kvinnen i huset som står for det meste her. Gaver til alle og enhver. Gavepapir i hele huset og innpakningsdugnader til langt på natt. Pakkekalender til barna er selvfølgelig på plass - dvs 48 gaver bare der... Og det er jo bare småtteri i forhold til alle gavene under juletreet på julaften! Det er så mye kos at jeg nesten må spy.

Spøk til side: Jeg synes faktisk at denne fråtsingen er et problem.
Ingen i min familie har behov for noe som helst. Barna mine har alt de trenger når det gjelder sportsutstyr, klær elektronikk osv. Allikevel får de enorme mengder med ting som de ikke har bruk for. Typisk er at det blir pakket opp og står i et hjørne frem til det til slutt blir kastet/gitt bort. Og for ikke å snakke om når andre voksne folk skal kjøpe gave til meg...

Selv om jeg nok ikke er et miljøfyrtårn selv, får jeg vondt i magen av all denne Kinaplasten og annet tull&tøys som blir sendt rundt hele verden og omsatt som julegaver før det havner i søpla. For meg er gav-o-rama på julaften det ultimate bildet på vår enorme overflod - dette kan ikke vare evig!

Allikevel kan nok motstanden mot gaver også være betydelig mer egoistisk fundert: Jeg vil stort sett ikke ha ting jeg ikke kjøper selv! Deler denne fantastiske kronikken til Ørjasæter:Angrip meg ikke med julegaver
Julegaver er et økonomisk tap, både for den enkelte og samfunnet. Julegaver som fenomen kan ha et sadistisk element.

God jul!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - dette kommer litt an på...

Vi brødrene (samtlige er medlemmer hee på sentralen) ble enige om å slutte å bytte «krushuinna» som vi ikke har behov for.

Til den umiddelbare familie har det vært litt store og dyre gaver i år, men det er nesten utelukkende nytteting.

På firmaet, så fikk jeg nok når jeg var ute for å levere julegave til mine fastkunder og fikk tilbake akkurat likeens konfekteske som jeg ga bort, og svor på å gjøre det anderledes til neste år.

Siden da har jeg gitt bort hjemmelaget marsipan og konfekt til firmakunder og venner. Oppskriifta er etter min farmor og antakeligvis rundt 100 år gammel... omfanget er mindre i år, fordi jeg har trappa ned driften, så nå ble det bare marsipankuler.

3EF35C70-37C8-46E7-832A-5745EAC5CF3A.jpg
2,5 kg marsipan...

Johan-Kr

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Antall liker
8.384
Sted
På kanten.
Julegaveracet er drevet frem av konkurranseinstinkt, giverglede, gjensidighetsprinsipp, forretningsstandens iboende behov for profitt, veikhet og tankeløshet.
I år gir jeg penger til alle som ikke har klare ønsker, så blir i alle fall mottakerne glade, men kjenner et visst ubehag ved det. Nesten som en sviker.

• Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Pengebytte extravaganza.

Jul som i barnslige gleder er en sagablott.
Handelstanden har hypet opp behov, og den gjengse normann lar seg lure med på en galopp som er direkte kvalmende.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Man bør ikke stresse for mye. Jula kommer likevel. Gjør de viktige og riktige tingene, og drit i resten. Det viktigste er at man har det fint sammen de man er sammen med. En nær kollega syklet til jobb i går morges, fikk smerter i brystet, og en time senere var han hjerteoperert. Det gikk heldigvis bra med ham, men det var nok en påminnelse om ganske mye, egentlig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.989
Jeg har alvorlige problemer med å finne på noe jeg ønsker meg til jul. Jeg har stort sett alt jeg trenger og gjerne mer enn det også. Ungene er relativt greit siden de trenger en del ting de vokser ut av som klær, bøker i tråd med leseferdighetene osv. Mamma overfører penger så kan vi kjøpe oss noe vi synest vi har behov for. For 4-5 år siden fikk vi penger til ny kjøkkenmaskin, den ble innkjøpt i høst og den gamle sendt på hytta hvor den eksisterende hadde konket. I år ble det nye skåler og middagstallerkener, De holder vel en 15-20 år (fransk kvalitetsporselen) så da er den ideen brukt opp.

God vin og/eller sprit er egentlig det greieste, det er det alltid behov for.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Jeg synes jula er topp, tar det akkurat passe piano til at det blir litt stress (som hører med) og masse kos :)

Til MML: Har dere begynt pakkekallender løpet så har dere nesten lagt opp til det selv :) Så første bud... kutt det ut, det at ungene skal få 24 "julegaver" før jul er bare tull... en enkel julekalender om det nå er sjokolade, fotballkort, lego eller hva det nå er, burde holde i massevis. Vi lagde også pakkekallender når ungene var små og det var bare kaos og ble mye mer negativt enn positivt.

Hos oss har det blitt færre gaver de senere åra, også til barna, har vell blitt mer i retning av kvalitet framfor kvantitet... det er bedre at flere går sammen og kjøper noe som en virkelig ønsker seg framfor å få mange smågaver som kanskje ikke er så nødvendig... synes jeg da :) Og så er det selvsagt mulig å kjøpe ikke fysiske pressanger.. sålangt den mest suksessfulle pressangen var da jentungen fikk London tur med besøk til Harry Potter museet.

Hilsen en som virkelig gleder seg til det meste som har med jula å gjør, inkl Love Actually :)

6

65finger

Gjest
Har ikke hatt julestemning siden jeg var 15. Det fine med julen er at jeg som oftest har fri. Julen tilbringes i Århus. Gir bort brukte presenter i år. Hadde et lager med headsett.

S

Slubbert

Gjest
Jeg nekter å la det gå inflasjon i julegaver. Gaver for noen hundrelapper til familie og nærmeste venner, that's it. Hvis noen gir meg dyrere presanger kan de ikke forvente å få dyrere presanger tilbake, og det har jeg sagt fra om. Ellers prøver jeg å gjøre gavene litt personlige. Hvis noen vil ha nytt alpinutstyr eller whatever får de kjøpe det selv, og ting som bare blir stående og støve ned gidder jeg ikke å kjøpe. Gavekort på middag, konsertbilletter, humoristiske/"morsomme" gaver, sånne ting går det stort sett i her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er litt synd på folk som lever i en sånn overflod at julegaver er bare prakk.

Jeg har vært inne på den før, men denne gaven burde passe bra til den som har alt:

C

Cyber

Gjest
Ikke stress. Vi kjøper mindre og mindre her i hus og tar ting litt som det kommer. Ikke lever vi i en voldsom velstand, men har man litt mat og drikke holder det nok. Jul blir det uansett.

Idag fikk ungene skureklut i kalenderen. :)

S

Slubbert

Gjest
Useless Box får man kjøpt på DealExtreme for en hundrings, har brukt den som julegave før.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.422
Torget vurderinger
1
Til MML: Har dere begynt pakkekallender løpet så har dere nesten lagt opp til det selv :) Så første bud... kutt det ut, det at ungene skal få 24 "julegaver" før jul er bare tull... en enkel julekalender om det nå er sjokolade, fotballkort, lego eller hva det nå er, burde holde i massevis.
Helt enig! "Dessverre" er det to som skal være enige her hjemme, derfor er det ikke alltid like lett å få hele ledelsen med på mine innspill.

Useless Box får man kjøpt på DealExtreme for en hundrings, har brukt den som julegave før.
Ble den godt mottatt og mye brukt?
Jeg har også gitt bort en slik. Til min store overraskelse kom den som byggesett og brukte vel et par timer på å sette den sammen.. Men det var jo en herlig måte å gni inn meningsløsheten! Godt mottatt og mye brukt? Vel, 1 minutt humor, deretter er den nok aldri vært i bruk. Anslår derfor at gaven havnet litt over gjennomsnittet den julen...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg fant en fin useless box med trekasse til meg selv på ebay. Brukte den senest i går, litt usikker på hva jeg brukte den til....

Topp Bunn