Alt til hus og bolig Julegavetips - restaurering av eldre stølsbygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Else Rønnevig, også kjent som Sprossa, kommer med ny bok 1/11.

Den er garantert leseverdig, bøkene hennes om "Bakerovnen" og "Gamle Hus" sitter mine gjester og blar i lenge, før de kjøper egne.

Den nye boken handler om restaurering av en gammel støl i Valdres. Selet på Bjørkheim hadde forfalt helt da hun lagde en avtale med bonden som hadde plassen. Etterhvert utviklet det seg til et større samarbeidsprosjekt, med støtte fra Riksantikvaren, for å kartlegge hva som skal til for å redde slike steder. Boken er en grundig oppskrift på alle faser i en restaurering, rikt illustrert og med grundige forklaringer.

Kjenner litt til prosjektet, siden jeg har egen støl ikke langt fra Bjørkheim. Tøff dame, Sprossa - hun satte opp en gamme ved siden av vrakstølen og gikk i gang med restaureringen. Klarer jeg slikt i hennes alder blir jeg en fornøyd mann. Men dette er garantert en god julegave.
    Boken er fylt med eksempler fra både Bjørkheim og andre restaurerte støler, og har også en god del innhold om stølskulturen.

Link til nettsiden hennes, der man kan forhåndsbestille boken:
    Sprossa

Skjermbilde 2013-10-07 kl. 16.42.55.jpg

Skjermbilde 2013-10-07 kl. 16.43.05.jpg

Skjermbilde 2013-10-07 kl. 16.44.13.jpg

Skjermbilde 2013-10-07 kl. 16.43.15.jpg

Skjermbilde 2013-10-07 kl. 17.05.20.jpg

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Fantastisk dame. Har litt interesse for slike ting men hun var ukjent for meg. Viktig å ta vare på disse gamle stølene i fjellheimen. Reiser forøvrig til mitt lille krypinn på fjellet i morgen. 3 uker med nyting av fjell, mat, turer og dyreliv. Det er flott på fjellet nå; fargene, den første snøen, roen (bare høstferiene blir ferdige..), knittringen fra ovnen, nybakte brød, ferdig preppa ski til sesongen, ullgenseren som blir dratt frem igjen. Gleder meg.:)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Se der ja! Perfekt julegave til min søster, som er den ivrigeste til å holde vår støl i form. Herved bestillt.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Mener jeg har sett et innslag på tv om dette... Kan det ha vært Norge Rundt?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg bedriver utbedring av selet på min egen støl for tiden, så derfor er jeg nysgjerrig på slikt arbeid.
    Men min innsats blir ikke like omfattende heldigvis. Det er et laftet bygg fra 1840, men det har fått nytt utvendig panel, og nytt tak. Opprinnelig var det jord og steingulv, og jeg har fjernet gulvet som ble lagt oppå i ettertid, for å legge nytt med god isolasjon.

Regner med å bli ferdig før måneden er omme. Slikt gjør jo at man blir interessert i historien til disse byggene.
    Det står om Sprossa og restaurasjonen i seneste utgave av Hytteliv.

Bilde fra interiør i mitt sel, med det gamle gulvet som det viste seg lå rett på bakken (jord og sand som hadde føket gjennom ringmuren i over hundre år, tenker jeg.)

Braddenstølen.jpg

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Ja beliggenheten er ikkeno å si på. :) Grøsseter heter det.
    Her fra veien opp/ned.
    IMG_3089.JPG

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    312
    Var selv med på restaurering av Bremstein og Skjærvær 1994

Dette gikk over flere år, var i regi av riksantikvaren og flere snekkere fra Telemark var innom og noen lokale.

https://www.google.no/search?q=skjæ...QTrhYCwAw&ved=0CEYQsAQ&biw=1536&bih=737&dpr=1

Dette er Torvald Mathisen en av grunneierene i lys Grønt, sammen med kultursjefen Vega ( mann med skjegg ).

Google Bilder-resultat for http://gfx.nrk.no/Kwz8NURLSYq6NpZ-WkzPgw0rb-3ZEk38P__cemRWFqQA.jpg

Faren til Torvald bodde i Skjærværet til ca 84? tror jeg...

Har en rekke posthorn frimerker fra stedet, og annen brevpost.

Det fredete fiskeværet Skjærvær — Kulturminneaaret 2009

GAMLE BILDER iMidten : De siste fastboende i Skjærvær

Senere i 1994 var jeg innom Bremstein

https://www.google.no/search?q=brem...QSoxoGgCA&ved=0CEEQsAQ&biw=1536&bih=737&dpr=1

Bodde på storbrygga mens sjøboder ble restaurert etter gamle metoder:

https://www.google.no/search?q=brem...%3FAId%3D8014%26back%3D1%26MId1%3D575;400;300

https://www.google.no/search?q=brem...CA&ved=0CEEQsAQ&biw=1536&bih=737&dpr=1#imgdii=_

Bremstein

Tror jeg har stemplede merker her fra også..

Var vel fiskemottak her til begynnelse av 70-tallet.

Begge steder ligger til Vega kommune Nordland.

Fikk spesialtilvirket torv til tak, og skikkelig never for tak fra Russland mener jeg å huske.
    Never måtte legges i ett spesielt mønster og i flere lag.

Sist redigert:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.713
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Det er dette som er skikkelige hytter, ikke slike moderne tømmerpalasser med underjordisk garasje og alle fasiliteter i nærheten av alpinsentre.

En gang....

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    4
    Så jeg ikke huset til denne Sprossa i "Årets hjem 2013" på TV Norge ?
    Smaksdommerne falt fullstendig for "uterommet" med bakerovn.

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Det tror jeg nok - hun har utgitt en egen bok om Bakerovner - fantastisk bok.

MEN - jeg forhåndssolgte Vern og Virke som julegavetips usett, kun på grunnlag av hva hun har utgitt tidligere. I dag fikk jeg boken i hånden, og jeg er svimeslått imponert over arbeidet som er nedlagt her. Dette er en fryd for enhver som er interessert i kultur, arkitektur, historie, landsbygd og restaurering av eldre hus.

Her er det artikler om byggeskikk, illustrert ved sel og sætre fra nord til syd, bakgrunnsartikler om selve seterkulturen, flere gode avsnitt om mat og tradisjonsarbeid -- og den store svisken i pølsa: kapittel på kapittel om hvordan man restaurerer et slikt gammelt bygg, og mange forslag til hvordan man kan søke midler til gjennomføringen.

De grundige, hyperdetaljerte gjennomgangene av alle trinn i en restaureringsprosess, med mengder av bilder og faktainnlegg fra fagfolk på de ulike områdene, er verdt prisen alene.
    400 sider fullendt bok, simpelthen - denne er "må ha."

I boken Vern og Virke er det også et kapittel om hvordan man bygger en slik bakerovn som den Sprossa har utenfor sitt sel. Den er vedfyrt, og hun bruker den først til brødbaking, for så å bruke restvarmen til matlaging. (Remsen mellom ovn og jord er laget av bjørkenever, som er tatt ut på plassen, i juli måned.)

5.4.jpg

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Har en svoger som fikser opp en gammal gård lenger nedi dalen fra hvor der jeg holder til, hovedbygget er fra 1800 tallet en gang så tillatelser om hva han kan gjøre og slikt tar tid skjønner jeg men ting er visstnok på gang. Har vært vindfullt her opp i det siste så han ville at jeg skulle ned og sjekke om alt så greit ut her om dagen. Gikk fort nedover med kuling i ryggen, opp igjen var en aning mer slit...Glemte å ta bilde av hovedbygget men her er låven, man brukte det man hadde når man laget støtter før i tiden ser jeg.

IMG_1317.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn