Alt til hus og bolig Jotun Lady

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Går mest sannsynlig for Jotun Lady på veggene. Skal være matte. Går meg litt vill her i hvor å handle: hvor å kjøpe til best pris?:confused:

Bor i Oslo og er forøvrig OBOS-medlem.

Skikkelig OT-tema, altså, hehehe!:p

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk! Virker som denne siden er enda rimeligere?

Planen er å male over den malingen som allerede er på veggen. Trenger jeg å grunne da, eller er det bare å gå rett på med to strøk?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.583
Om det er brukt oljemaling før må du grunne med heftgrunning.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ser ikke ut til at det er oljemaling. Tror jeg tar sjansen på å male over. Nå MÅ det gjøres noe, og ikke bare sitte å høre på musikk!:mad:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er da ikke slik at jobben blir borte, så den kan vente. Bygget tåler også godt å ha litt sliten maling innendørs i laang tid uten å ta skade. Jeg ville ventet.

Kom arbeidslyst og treng deg på, her skal du motstand finne.
-Solan Gundersen

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det er da ikke slik at jobben blir borte, så den kan vente. Bygget tåler også godt å ha litt sliten maling innendørs i laang tid uten å ta skade. Jeg ville ventet.

Kom arbeidslyst og treng deg på, her skal du motstand finne.
-Solan Gundersen
TOTTE, VIL DU GIFTE DEG MED MEG?!;D:D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Se å få gjort dette nå din sløfokk - før svartsota tar kåken i besittelse! Går ikke an å sitte i forfallet på den måten! Får du aldri gjester?

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Se å få gjort dette nå din sløfokk - før svartsota tar kåken i besittelse! Går ikke an å sitte i forfallet på den måten! Får du aldri gjester?
Pøh! Lytter med lyset svært dempet, så jeg ser ikke shit(en) rundt meg alikevæl, hirrhirrhirr!:p

Ok, ok, skal male...I MORRA!;)

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Jævla bra at synet blir redusert med alderen. Hvis du i tillegg gjør som vinagunner og demper lyset, blir alt helt strøkent. Men når det gjelder maling, så grunner jeg alltid med heftgrunning - uansett. Da er du sikker på at ny maling henger godt. Bruker alltid Lady-maling, den har fantastisk kvalitet, lukter lite og det blir lite eller ingen malingsskvett. Kjøper maling på Jernia like i nærheten av heimen. I den butikken har de fantastisk service og de som jobber der er bare yberhyggelige. Husker en gang jeg var å kjøpte maling i den butikken. Kjøpte 2 stk 3-literspann med Lady veggmaling. Bak meg stod en kar med et 3 literspann av en "luguber" kvalitet. Jaja sa han, du har nå kjøpt maling som er dobbelt så dyr som min - du må være prisbevist sa han. Christian bak disken svarte : For å være helt ærlig - den dyre malingen er minst 3 ganger bedre enn den billige, så i dette tilfellet er det bedre å være kvalitetsbevist. 2 strøk med Lady er det samme som 4 strøk med billigmaling. Kisen ble litt lang i masken og lusket tilbake til hyllen og byttet spannet til Lady:)

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Greia er, VSP, at man kan bare dempe lyset i takt med rotet rundt seg. Jo mer rotete, jo mørkere blir det. Noen slukker lyset helt under lytting, så der vet vi at det er rene svinestien! :p (noen som føler seg truffet?!;))

Heftgrunning er seff best, men det betyr jo enda en strøk til, så jeg unngår det med mindre det er helt nødvendig. Blir nok Lady på meg, ja!;)

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.096
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hadde en lignende utfordring, men ikke nå lenger da jeg flyttet.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hadde en lignende utfordring, men ikke nå lenger da jeg flyttet.
No worries. Jeg har fått tak i hjelp. Men hun er litt dyr i drift, så anlegget må selges. Ikke mer musikk som distraherer, altså. Jajaja, får bruke sansene på noe annet;)
stock-photo-beauty-pinup-girl-painting-on-the-wall-1337662.png

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men nå som vi allerede snakker pris og kvalitet på maling. Da borettslaget pusset opp fasadene, dukket malefirmaet opp med maling fra flere produsenter. Jeg så i hvert fall både Beckers og Jotun. Er noen produsenter bedre enn de andre på forskjellige typer?

Jeg har stort sett brukt Flügger siden jeg har butikk nær både hjemme og jobb, mer lat enn prisbevisst. Men det har da holdt seg fint noen år også. Det jeg har brukt av Jotun er Lady Easy clean, synes det var sånn ca. ett fett i forhold til Flügger med lignende glans (bortsett fra Flügger Easy finish, som er som å male med smelta tyggegummi).

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Flügger utvendig er for de som er glade i å male fasader. Jotun Optimal er for de som ikke liker å male annenhvert år, men foretrekker å gjøre den jobben hvert tiende år.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ligger unna Flugger etter prat med noen håndverkere (som bruker suppa pga at de har avtale på den). Virker som Jotun Lady får bra skussmål. Var innom OBS! i dag, og der pusher de Butinox. Billigste maling får man vel på Bygg Max, men det er kun brukbart hvis man kun ønsker å gjøre ting billig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.583
Maleren jeg bruker sa at Jotun sans var noe forbannet tull (kan man sikkert diskutere) og vanskelig å få pent (mer relevant)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Husker en gang jeg var å kjøpte maling i den butikken. Kjøpte 2 stk 3-literspann med Lady veggmaling. Bak meg stod en kar med et 3 literspann av en "luguber" kvalitet. Jaja sa han, du har nå kjøpt maling som er dobbelt så dyr som min - du må være prisbevist sa han. Christian bak disken svarte : For å være helt ærlig - den dyre malingen er minst 3 ganger bedre enn den billige, så i dette tilfellet er det bedre å være kvalitetsbevist. 2 strøk med Lady er det samme som 4 strøk med billigmaling. Kisen ble litt lang i masken og lusket tilbake til hyllen og byttet spannet til Lady:)
Er det egentlig noen vits i å prøve å spare penger på maling? Prisene måles jo i hundrelapper, det er en utgift man har med års mellomrom, og alle har i praksis råd til det beste. Det er jobben som er det store problemet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å spare penger er en vane, ikke en enkelt handling. Det er noen hundrelapper for et spann maling, akkurat som det er noen hundrelapper for ditt og noen hundrelapper for datt.

Personlig har jeg råd til å bruke pengene mine, ikke til å sløse dem bort. Om tilsvarende kvalitet tilbys billigere av en leverandør, så er det tøvete å ikke benytte muligheten. Så har man noen hundrelapper å bruke der forskjellen er stor nok til at det er verdt det.

Det var derfor jeg stilte spørsmålet. Jeg ble nysgjerrig da jeg så malerfirmaet bruke maling fra flere produsenter, siden jeg antar at det ligger en tanke om pris og kvalitet bak snarere enn en rabattavtale med en enkeltleverandør.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Skal man gjøre research i mange timer for å spare 200 kr på et innkjøp som gjøres hvert tiende år?

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Man sparer der det er mulig å spare. Har man for mye uten å kunne bruke det fornuftig, så får man heller gi det til veldedighet fremfor uvettig sløseri. Når det er sagt, så er jeg ingen Mor T, og har mine svin på skogen selv:).

Jeg har så å si bestemt meg for Jotun Wonderwall, med mindre dere overbeviser meg om noe annet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Synes bare det er morsomt å høre denne tankegangen på HFS, der det nesten ikke er grenser for hva det går an å spandere på hifi.:) Mener ikke angripe noen enkeltpersoner.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skal man gjøre research i mange timer for å spare 200 kr på et innkjøp som gjøres hvert tiende år?
Ser absolutt poenget ditt. Men det blir nok mer enn 200 kr skal man male alle veggflater i et rekkehus. Dessuten kaster jeg bort masse tid på annet tøys likevel, som å henge rundt her inne ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei da. Man bruker 1 minutt på å spørre mens man likevel ikke holder på med noe 'nyttig', så ser man innom etter svar, og legger seg litt ny kunnskap på minnet. Ikke verre enn det.

Ellers, siden sammenligningen med hifi dukker opp. Jeg er veldig tilhenger av å finne ut hva jeg vil ha først, så gjøre det beste kjøpet jeg kan på akkurat det. Jeg lot for eksempel være å benytte meg av personalrabatt på CD-spiller da jeg jobba på Big Dipper. Jeg fant en modell jeg ville ha, og den var ikke å få fra våre leverandører.

Kanskje det kommer litt info om kvaliteter ut av dette også. Tips om noe vannbasert med fin 'åpentid' til en gang jeg gidder å ta vinduskarmene på soverommet på nytt (den nevnte easy finish ble ikke pen). Sånne ting. Nysgjerrighet er en fin egenskap å ha når man ferdes blant kunnskapsrike mennesker.

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mellom de to siste innleggene klarte jeg forresten å redde livet til en vinkelsliper jeg trodde jeg hadde ødelagt. Demontering og litt vennlig børsting av innmaten med en malepensel var det som skulle til.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vi brukte Wonderwall i stua, med Heft- og sperregrunn under. To strøk grunning på ubehandlet panel og et strøk på tidligere malte vegger. I taket brukte vi Lady tak. Vi ble fornøyd med resultatet...

image.jpg

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.416
Sted
Sølvbyen
Har pusset opp en rekkehusleilighet i sommer, og malt vegger og tak i to etasjer pluss enkelte steder i kjeller. Har brukt Gjøco 07 proffakryl, og kan anbefale den helt uten forbehold. Fin å male med, og gir fint resultat etter to strøk. Så lenge resultatet blir fint og malingen dekker bra, så hadde jeg ikke bekymret meg veldig mye for hvilket merke malingen har innendørs hvor den eneste funksjonen uansett er kosmetisk. :)

Topp Bunn