Jordstøy?

miaris

Medlem
Ble medlem
27.11.2015
Antall liker
2
Sted
Oslo
Noen som kan hjelpe?
Har nylig fått meg ny platespiller (Linn Sondek) som jeg nettopp hentet etter oppsett og justering.
Kjører denne gjennom et NAD PP3 RIAA og videre til forsterkeren min.
Har hatt platespiller i åresvis.. bare byttet til annen modell, og har aldri hatt noen problemer før, men nå i dag så får jeg massiv brumming i høyttalerene så lenge RIAA er koblet til forsterkeren. Napper jeg RIAA ut forsvinner brummingen.
Dette er noe ordentlig dritt.. og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg MÅ få spillt plater i kveld...
Kablene jeg bruker er av god nok kvalitet til at de ikke burde skape problemer. Dette har som sagt aldri vært et problem før.
Alt er koblet til jord. Har også festet jordleningen fra platespilleren til jordkontakten på RIAA... Prøvde å ta denne vekk, men det hjalp ingenting.

Noen som har noen gode råd?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.576
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Ut i fra din beskrivelse så høres dette ut til å være et jordingsproblem internt i platespilleren.

miaris

Medlem
Ble medlem
27.11.2015
Antall liker
2
Sted
Oslo
Det kan hende..
Skal fjerne bunnplaten og sjekke om noe er løst.
Snakket nettopp med Kontrapunkt. De har ikke rørt noe som har med strøm/jord under oppsettet, men om jeg ikke finner noen løsning så vil de selvsagt se på den igjen.
Skal nok finne ut av feilen, men det kan ta litt lengre tid enn jeg hadde håpet...

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.576
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Du kan jo prøve å koble platespilleren rett i forsterker uten RIAA. Du får ikke noe særlig lyd ut av det, men du vil høre brum hvis det er et platespillerproblem. Hvis det ikke brummer kan det være RIAA-forsterkeren som er problemet.

miaris

Medlem
Ble medlem
27.11.2015
Antall liker
2
Sted
Oslo
Det brummer da også gitt.. så da er det nok platespilleren sin feil..
Men jeg skal uansett sjekke med annet riaa trinn i morgen.

miaris

Medlem
Ble medlem
27.11.2015
Antall liker
2
Sted
Oslo
Sjekk om metallet på platespelarlageret og/eller armen må jordast spesielt til riaa, og/eller riaa til forforsterkar. Har vore bort i slike ekle jordingssløyfefenomen innimellom.
Ingen ekstra jordingskabler noe sted.
Testet også via USB utgangen på riaa da denne har dette (NAD PP3)... fremdeles brumming.
Festet også jordingskabelen inni støpselet på spilleren på nytt, men det ga ikke noe bedre resultat..

Så jeg får se i morgen. Da kommer faren min med sitt riaa trinn. Håper det fungerer, hvis ikke så får Kontrapunkt sjekke alt på nytt :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Forsøkt uten jord?
I tillegg til signalkablene skal det være en enkel kabel fra chassis og eller armbase til en jord skrue på RIAA. Er den koblet?
Riktig koblet skal den gi forbindelse fra spiller chassis til RIAA chassis / common.
Hvis du kobler i fra spiller og jordkabel og bare kobler RIAA utgang til forsterker inngang skal det ikke være brum.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Prøvd å holde en ledning mellom chassiset på Linn og NAD-ens chassis?

miaris

Medlem
Ble medlem
27.11.2015
Antall liker
2
Sted
Oslo
Prøvde med annet riaa trinn i dag. Det hjalp kanskje litt, men ikke nok.
Har funnet ut at det muligens er kabelen mellom tonearmen og riaa-trinnet som er problemet. For når jeg tar på den/er nær den så driver brummingen og kommer og går litt...
Får låne en ny kabel fra Kontrapunkt i morgen/Fredag. Håper det hjelper :)

Akuratt nå er så og si alt ok... så lenge jeg ikke rører noen kabler..
Så nå spinnes det plate etter plate :D

miaris

Medlem
Ble medlem
27.11.2015
Antall liker
2
Sted
Oslo
Endelig!
Nå har jeg fått løst problemet.
En ny tonearm-kabel fikset alt. Jordstøy og brumming er helt borte.
Alt virker som det skal.
Er superhappy akuratt nå :D

Topp Bunn