Jordrotter

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For noen år siden fikk vi besøk av noen jordrotter. Den gang slo vi tilbake med 35% eddikessens og så ikke mer til dem.
Men nå er de tilbake - med større styrker denne gang, ser det ut som.

Vi vurderer å skaffe oss en batteridrevet Gardex jordrottejager som skal stikkes i bakken. Den sender ut en vibrerende lyd som skal få utysket til å skygge banen.

Men vi har også andre dyr i hagen; fugler, ekorn, rådyr av og til, en og annen grevling. Disse er vi glade i, og vil nødig skade eller plage dem.

Så frågan er om en slik innretning vil være skadelig for dyr som befinner seg over bakken?
Noen med erfaring?

Slik det er nå er vi redd vi vil trenge en jerrykanne med eddikessens, og dessuten blir ikke plenen noe pen der vi setter inn våpnet. :D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Er dette muldvarp eller vånd?
Det vet jeg ikke. Vi har ikke sett dem. Men forrige gang de var her, laget de lange "jordpølser" på plenen. Denne gangen er det mer hauger med mørk jord som ser nyoppkastet ut.

Edit: Snakket med svogeren min i går. De hadde hatt samme problem for noen år siden, og mente at dette var et typisk tegn på jordrotter. De satte ned en slik "vibrator" som ble drevet av solcellepanel, og har ikke hatt dette problemet siden.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Det er vel bare i iføre seg full gru, og lade skarpt.
Roger

V

vredensgnag

Gjest
Om du er i nærheten av vann kan det godt være vånd (vannrotte). Uansett graver disse tunnel, og det går fort å fylle disse med vann om du fyller i fra høyste punkt i systemet.
Jeg har også,hatt god erfaring med ultralyd, men den skremmer også annet. Uansett kan du bruke ultralyd nå som de er i yngleperioden, om du ønsker å jage dem til naboen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
De krypene der er ikke gode å få has på. Naboen har fanget hundrevis i feller. Jeg har gitt opp å ha planter som de liker, slikt som tulipaner, liljer og frukttrær, men beistene er vekk fra min eiendom.
Et gammelt tips er å tette alle hullene untatt ett. Det stikker du en slange fra eksosrøret på bilen ned og starter bilen. Etter et par dager med motoren på tomgang er de borte.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takker for alle tips.

Vi går for en solcellepaneldrevet sak med innebygget batteri som sørger for drift også om natten og øvrig mørketid.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.327
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Finnes det muldvarp i Norge?
Trodde nærmeste var i Danmark.

Håvard

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Men en hjemmelaget gift er effektiv. En blanding av havregryn og gips gjør susen. :)
Ikke sælig humant,men det virker godt!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.632
...pokkern. jeg trodde tråden handlet om gøyale ting man kan sette oppå høyttalere for å redusere vibrasjoner.

oh well... :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.327
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
...pokkern. jeg trodde tråden handlet om gøyale ting man kan sette oppå høyttalere for å redusere vibrasjoner.

oh well... :)
du tenker på pusekatter du :D

Håvard

V

vredensgnag

Gjest
Haavard skrev:
vredensgnag skrev:
Finnes det muldvarp i Norge?
Trodde nærmeste var i Danmark.

Håvard
Aner ikke. Jeg slåss mot muldvarper på gården jeg hadde i Danmark, og mot vånd på stedet jeg hadde på Hurum. Sikkert samme strategi som kreves.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det skal visstnok ikke være muldvarp i Norge.
Det dreier seg nok om Vånd (= vannrotte)
Muldvarp skal finnes sør i Sverige.

Mvh.KW

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
For evt. løsninger vil jeg anbefale den klassiske komedien Caddyshack og da spesielt karakteren til Bill Murray og hans kreative løsninger på en lignende problemstilling ;D

V

vredensgnag

Gjest
KW skrev:
Det skal visstnok ikke være muldvarp i Norge.
Det dreier seg nok om Vånd (= vannrotte)
Muldvarp skal finnes sør i Sverige.

Mvh.KW
Tror nok også det er vånd, dersom de graver kanaler. Bare å fylle med vann, med jevne mellomrom, så blir de borte.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er sikker på at Donald har hatt dette problemet.... Synes å ha lest det en gang og to..

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
757
Torget vurderinger
1
Donald fylte hullene med betong. Problemet var at det gikk med mye betong, fordi de hadde gravd seg inn i kjelleren!

V

vredensgnag

Gjest
Vånd graver et utrolig tunnellsystem. Hos meg gikk det fra vannkanten og opp forbi huset helt til skogen over, en strekning på over hundre meter. Jeg fylte i vann fra toppen, og kunne se vannet komme opp etappevis nedover. Poenget er å få vann ned i kammerne der de har ungene - ganske brutalt, men så slipper man å få hagen gjennomhullet.

Viktig å finne "bolet" - det er et nettverk av ganger og kammer.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vi bor langt unna vann.
Nå har vi bestilt en sånn solcellepanelvibrator. Skal bli spennende å se hvordan det blir.
Takk for tips av alle slag! ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En Parson Russel terrier er også en virkelig bra jeger...

V

vredensgnag

Gjest
Det som kalles jordrotte i Norge er vånd, vattensork i Sverige. Du har nok en myr eller bekk i nærheten. Og mer trenger de ikke. Søte jævler. Finn bolet, fyll det med vann.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Stakkars små dyr!! :'(

Problemet er at om man ikke gjør noe blir det skrekkelig mange av dem og de yngler til bestanden kolapser.

Jeg ville ha vurdert muligheten av å fortelle fruen: "Her er det dessverre ikke mulig å ha striglet plen likevel, så jeg parkerer gressklipperen og legger meg i hengekøyen. Hent litt øl til med du kjære!" :D

Etterpå kan man jo starte en tråd på HFS om "Hvordan behandle blått øye?" ;D

Topp Bunn