Jordingsduring med antennekabel

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Etter at jeg fikk jorda kontakter i stua, har jeg fått problem med sterk during når kabelradioantenna (UPC) er festa til tuneren.

Fins det noe tilsvarende denne rimelige saken her å få i Norge?

http://www.smarthome.com/81285.html

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Fikk festa ledninga til en "balun"-omformer som jeg festa til et 300->75 ohm-adapter og duringa forsvant.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Du får slike skilletrafoer på de fleste stedene der de selger lyd- og videoutstyr.

Og de er helt nødvendige når anlegget er jordet!

excracing

Fersking
Ble medlem
06.01.2005
Antall liker
0
Det beste her i livet er gratis!
Hadde samme problem. Tilkalte UPC som monterte et galvanisk skille og duringa forsvant.
Det koster ingen ting, det er UPC som er ansvarlig for at du får et støyfritt signal.
Skilletrafo et must, men hjelper ikke på dette problemet hos meg.
Jeg bruker skilletrafo bare på drivverk og DAC. Jeg hører ingen forbedring ved bruk på andre komponenter.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ingen jord - ingen brum. 99% av alle brum (50 / 100Hz) saker her dreier seg om feil jording. La bonden beholde jorda si og la HiFi anlegget sveve fritt.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Takk for diverse svar. Trur jeg satser på å kontakte UPC i første omgang.

O

omholt

Gjest
Ingen jord - ingen brum. 99% av alle brum (50 / 100Hz) saker her dreier seg om feil jording. La bonden beholde jorda si og la HiFi anlegget sveve fritt.
Jeg har ikke jordet kurs, men har alikevel brum. Trodde jordet kurs var det beste?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Da må du finne ut hva som forårsaker brum. Eliminere de forskjellige delene av anlegget i tur og orden.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
UPC svarer at det koster 750 kr pluss materiell.

Før jeg går videre: Kan jeg måle jordingspotensialet (hva det nå er for noe) med et vanlig multimeter?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Jepp. Men problemet er at når en kopler til antennekabel på kabelnett så blir anlegget jordet via skjermen på den. Så det beste å alltid benytte galvanisk skille. Jeg ga en hundrings for min på Hi-Fi-klubben. Trenger den bare til TVen. På tuneren går det greit uten.

Og anlegget er selvfølgelig ujordet ;)

Før jeg går videre: Kan jeg måle jordingspotensialet (hva det nå er for noe) med et vanlig multimeter?
Jada. Kople multimeteret mellom antennjord og nettjord. Det er nesten helt sikkert ikke samme potensiale. Og er forskjellen stor kan du risikere å svi av noe elektronikk. (Bl.a.) derfor: Unngå å jorde stereoen om du kan. Må du jorde må du også kjøpe galvanisk skille.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Jeg er temmelig uvitende når det gjelder strøm og sånt, og må ha det inn med teskjeer. Fortell meg eksakt hvor jeg skal putte pinnene og åssen jeg tolker talla... Så også en annen tråd om måling som jeg ikke skjønte så mye av.

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
BUMP!

så det dere sier er at feks. jeg som har kontakter uten jord, men kabel-tv dekoder burde skaffe meg et galvanisk skille fra dekoder til tv?

C

cpc

Gjest
Hvis du har støy kan du kjøpe et galvanisk skille likt det som er linket til i første post. Det selges hos Elfa, Elkjøp, Hifiklubben, Hifisenter +++ Koster ca 200 kr.

Hvis du ikke har støy trenger du det ikke.... ;)

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
BUMP!

så det dere sier er at feks. jeg som har kontakter uten jord, men kabel-tv dekoder burde skaffe meg et galvanisk skille fra dekoder til tv?
Filteret koblees på antennekabelen, det vil vel si inn på dekoder (jeg antar at forbindelse fra dekoder til TV er SCART, component el.lign. )

Svein.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Nå har jeg "forska" i åssen en måler spenninga... Jeg får nesten likt resultat mellom antenneutgang og stikkontakt på den ene sida og mellom jord og "høl" i stikkontakt på den andre. De to høla i kontakten er forresten systematisk ulike: 129-130 på det ene og ca. 138 på det andre. Resultata varierer litt, men en eventuell forskjell mellom antenne og kontakt er ikke mer enn et halvt, i høyden helt, volt, som vel er innafor feilmarginen.

Forsterkeren, Exposure Super XV, er nokså minimalistisk i utførelsen på en del punkt og nok utsatt for strømstøy generelt. (Roksan-forsterkeren på soverommet er det ikke during med.) Tuneren er Denon TU-1500RD.

Jeg har som sagt blitt kvitt duringa ved å konvertere til 300 ohm og tilbake til 75 (etter tips på nettet) med dupenitter jeg hadde liggende, men trur jeg satser på å kjøpe en ordentlig isolator. Tviler på at jeg kan overbevise UPC om at de leverer feilvare.

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Filteret koblees på antennekabelen, det vil vel si inn på dekoder (jeg antar at forbindelse fra dekoder til TV er SCART, component el.lign. )

Svein.
Ånei du.. såpass til luksus driver ikke kabelselskapet i kongsberg med.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Jeg kjøpte en skillesak fra Hama på Elkjøp. Den virka ikke -- duringa fortsatte ufortrødent. Jeg går tilbake til arrangementet mitt med "balun"-transformator, som virker. Det fins sikkert andre antenneskiller av bedre kvalitet.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Dementi av forrige melding: Antenneskillet på Elkjøp virker, men bare den ene veien og PAL-kontaktene er beregna på TV. Skal en bruke den mellom antenneledninga og radioen, må en ha adapter mellom dingsen og radioen (og bruke mannlig PAL-kontakt på ledninga).

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Helge_G skrev:
Dementi av forrige melding: Antenneskillet på Elkjøp virker, men bare den ene veien og PAL-kontaktene er beregna på TV. Skal en bruke den mellom antenneledninga og radioen, må en ha adapter mellom dingsen og radioen (og bruke mannlig PAL-kontakt på ledninga).
Bare i tilfelle noen finner disse gamle meldingene med søkefunksjonen, ville jeg si: ikke kjøp Hama Mantelstromfilter. Det gir et kolossalt signaltap, som gav meg stereosus. Det fins bedre skilledingser, men jeg gikk tilbake til knepet med å konvertere signalet fra 75 til 300 ohm og tilbake igjen, som knapt gir noe signaltap.

Topp Bunn