JORDING.

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Antall liker
136
Hvordan skal det jordes?

Effektforsterker?

Forforsterker?

CD spiller?

Platespiller?

Og hvilken av disse skal kobles til et nettfilter?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det er mange måter å jorde på, jeg hadde en periode en kjempetykk kobberkabel, ned langs veggen, og gravd ned en halv meter i bakken, tror det hadde blitt enda riktigere hvis kobberkabelen var festet i et spyd, som igjen var dypt ned i bakken..

Tror det er nok å koble jordingskabelen inn på skjerm/bakplate på apperatene som har jordskrue, eller å for en improvisere.

Har en hus uten jordede stikk kontakter, og ønsker å bruke jord, så er det ofte jord, i kontakta, og midtskruen, selv om kontakten ikke er av jordet type, så da for en skifte til jordet stikk kontakt, eller mekke til noe...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.884
Torget vurderinger
4
Hvis du vil unngå problem så IKKE jord anlegget.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Hvis du vil unngå problem så IKKE jord anlegget.
Hvordan problemer er det som kan oppstå?

Når jeg ikke bruker jording til anlegget er det akkurat som om apparatene "vibrerer", hvis du drar fingeren langs aluminiumen gir det en vibrerende, merkelig følelse... Hva er dette?? Det forsvinner helt når anlegget er jordet.. Slik anlegget står i dag er alt jordet, og alt koblet i nettfilter.

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Antall liker
136
Det er så mange meninger om jording noen mener at effektforsterker ikke skal kobles til jord heller ikke til nettfilter.
Bare cd spiller til nettfilter hva er rett?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
681
Jordfeil for eksempel. I øyeblikket er det en heftig jordfeil i nabolaget mitt slik at begge fasene har 230V til jord. Dvs, at den fasen jeg ikke har inn til huset ligger dønn til jord. Med nettfilter og jording av stereoen ville det jo ha vært kjempefestlig ;)
Netteier regner med at det vil ta et par uker før de har funnet og utbedret feilen...

Ser ingen grunn til å jorde stereoen og ville definitivt ikke jordet med mindre jeg hadde et moderne 400V-anlegg med nulleder.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.884
Torget vurderinger
4

Når jeg ikke bruker jording til anlegget er det akkurat som om apparatene "vibrerer", hvis du drar fingeren langs aluminiumen gir det en vibrerende, merkelig følelse... Hva er dette?? Det forsvinner helt når anlegget er jordet.. Slik anlegget står i dag er alt jordet, og alt koblet i nettfilter.
Underlige problemer enkelte på Sentralen har.
Har jobbet som servicemann i radio tv bransjen i 18 år og det du nevner her har jeg aldri opplevd.
Kunne vært veldig innteresant og kommet å "dratt fingeren" over anlegget ditt.
Har ingen ide om hva dette kan skyldes.
Men så er jeg ikke synsk heller ;D
Hva slags komponenter er det du har?

Det er ikke bare 50hz fra trafoen du kjenner svakt i fingeren? Kanskje trafoen er dårlig mekanisk avkoblet? Eller mener du du får spenning i deg?

Som sagt over, problemer kan det bli den dagen du får jordfeil utenifra eller brumsløyfer ved bruk av platespiller, osv.
Dette har jeg erfart selv og nå har jeg sluttet å jorde anlegget, fordi gevinsten er så forsvinnende liten (hvis man idet hele tatt greier å høre noen forskjell)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33

Når jeg ikke bruker jording til anlegget er det akkurat som om apparatene "vibrerer", hvis du drar fingeren langs aluminiumen gir det en vibrerende, merkelig følelse...
Den følelsen kan du få på en helt "vanlig" aluminiumsplate. Uten at det behøver å være elektronikk eller strøm i bildet. Det kommer an på overflatebehandlingen av aluminiumen. Kun en følelse som de fleste vil kunne oppleve. At det i ditt tilfelle forsvninner ved jording tror jeg også kun har med "følelse" å gjøre. Alle slike fenomener bør kunne sorteres ved å måle med et multimeter. Ingen spenning.......... ingen problemer.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.647
Torget vurderinger
4
Underlige problemer enkelte på Sentralen har.
Har jobbet som servicemann i radio tv bransjen i 18 år og det du nevner her har jeg aldri opplevd.
Kunne vært veldig innteresant og kommet å "dratt fingeren" over anlegget ditt.
Har ingen ide om hva dette kan skyldes.
Men så er jeg ikke synsk heller ;D
Hva slags komponenter er det du har?

Det er ikke bare 50hz fra trafoen du kjenner svakt i fingeren? Kanskje trafoen er dårlig mekanisk avkoblet? Eller mener du du får spenning i deg?

Som sagt over, problemer kan det bli den dagen du får jordfeil utenifra eller brumsløyfer ved bruk av platespiller, osv.
Dette har jeg erfart selv og nå har jeg sluttet å jorde anlegget, fordi gevinsten er så forsvinnende liten (hvis man idet hele tatt greier å høre noen forskjell)
Dette problemet har jeg også der jeg bor. Fingeren "hopper" bortover langs godset på både DVD, forsterker og datamaskin og lager en svakt summende lyd. Styrken på fenomemet varierer, og er minst merkbart på natten. Prøvde å strekke en jordet skøytekontkakt fra kjøkkenet og da forsvant dette.

Har mekket inni datamaskinen og fått meg små støt om jeg kommer borti godset med et område jeg har "tynn" hud. Hvis jeg skal forsøke å assosiere fenomenet mend noe, så kan jeg si at det føles som å stikke tungen på et 9V batteri.

Nevnte dette en dag jeg hadde elektriker innom, men han bare ristet på hodet og hevdet hardnakket at det var noe jeg innbilte meg.

Hva skjer? Am I losing my mind?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Dette problemet har jeg også der jeg bor. Fingeren "hopper" bortover langs godset på både DVD, forsterker og datamaskin og lager en svakt summende lyd. Styrken på fenomemet varierer, og er minst merkbart på natten. Prøvde å strekke en jordet skøytekontkakt fra kjøkkenet og da forsvant dette.

Har mekket inni datamaskinen og fått meg små støt om jeg kommer borti godset med et område jeg har "tynn" hud. Hvis jeg skal forsøke å assosiere fenomenet mend noe, så kan jeg si at det føles som å stikke tungen på et 9V batteri.

Nevnte dette en dag jeg hadde elektriker innom, men han bare ristet på hodet og hevdet hardnakket at det var noe jeg innbilte meg.

Bra det ikke er bare meg som merker dette! Begynte nesten å lure... ::)

En ting er sikkert: det er ikke overflatebehandlingen av aluminiumen, og det er heller ikke "løse" trafoer som durer, viberer eller oppfører seg anormalt. Synes 9V batteriet var en fin beskrivelse.. Som nevnt merker en det når en drar fingeren løst over komponentens overflate. Og jeg har hverken intatt alkohol eller andre suspekte stoffer når jeg merker det.. ::) Jeg har vel heller ikke noen form for overnaturlig følesans i hendene, selv om jeg studerer kiropraktikk. Hvis det er energifelter, chakraer og annen aura jeg føler fra stereoen burde jeg vel heller sikte meg inn mot å bli hi-fi healer.. :p ;)

Merker det på all elektronikken hvis jeg ikke har det jordet, det er muligens noe tydligere på PassLabs forsterkeren. Bor dog for tiden i DK, men det skulle vel ikke være noen grunn til at det er "kuk i nettet", dvs. noe feil på nettet på dansk.. ;D Merker det også hos andre her i DK, og jeg er ikke alene om å kjenne det, og med en gang man jorder så er det forsvunnet. Har også merket det i Oslo hos en venn der, han fikk lagt opp egen jordet kurs, og vips så var det borte.

Hadde vært interessant å måle med et multimeter, men det har jeg ikke og aner ikke hvordan en skal bruke.. Men hvis jeg får tak i ett, så hva skal jeg måle mellom? Jord og ujordet apparat, bare gjetter her altså..

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg vet akkurat hva du mener, jeg har opplevd akkurat det samme med overflatespenning, det er en slags skjelvende pulsering, som er ganske ubehagelig...

Bare for å ikke prate tull her nå, dro jeg ut strømmen, vips borte, inn med strømmen, vibererer..

Alt ujordet

Så måler jeg spenningene, ca 236 V, og ca 137 V til jord, på begge faser..inn på apperatet..Apperater er ujordet..

Jeg denne vibrasjonen skyldes konstruksjonen, sånn som denon forsterkeren som jeg opplevde det på, har eget jordingspunkt, med jord merke. Jeg har og lest om andre med denon forsterkere som har hatt nøyaktig samme problem. En annen forsterker jeg har, har ikke noe jordingstilkobling, og den har heller ikke problemet, et par andre forsterkere jeg og har testet her, med jord tilkobling har ikke hatt problemet. Jeg tror problemet kan overføres til andre apperater, via signalkabler, litt anpå hvordan skjerm på de er koblet i forhold i forhold til andre apperater..

Men kort sagt, problemet skyldes etter min mening, en dårlig konstruksjon.

Jeg forsøkte forresten nå å måle imellom jord på apperatet, og nettet sine 2 faser, og det lå på oppunder 100V mellom begge, og det pussige er at etterpå så var effekten borte.. Veldig pussig, men det kommer vel tilbake, kan ikke skjønne annet enn at multimeteret avkoblet det for en stund.. En annen ting jeg sjekket var at den andre forsterkeren her (som ikke har problemet), hadde ca 97 V på ene fasen, til apperat jord, mens den andre fasen til apperat jord lå på ca 120 V, så hmmm..Kanskje det og kan bli en slags ubalanse om en har apperater med ulike jordingsspenning i forhold til de 2 fasene, koblet sammen, via signal ledninger..

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
681
Dette fenomenet kan vel dels skyldes at apparatet har innebygd nettfilter med f.eks en kondis mellom fase og jord. Siden kroppen jo har en viss masse vil da kroppen bli et jordplan og en liten strøm vil flyte over kondisen til chassis videre til "kroppsjord". Andre muligheter er induksjon og opplagring av statisk spenning.

Om en måler mellom ujordet chassis og nettjord med et lavohmig multimeter vil en knappest måle noen få volt. Med et høyomig digitalmultimeter vil en derimot fort måle høye spenninger. Det er mao ikke snakk om farlige strømmer her.

Men er stereoen jordet og en har feil på jordingen kan det fort bli farlig. Så jeg vil nok foretrekke kriblingen foran støtet du får den dagen jordfeilen rammer nabolaget ditt ;)

S

stikken

Gjest

Jfr: kornsirkler, kanskje de har startet sitt inntog!!! ;D ;D
Vh
S

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jfr: kornsirkler, kanskje de har startet sitt inntog!!! ;D ;D
Vh
S
Bare for å slå det fast, dette er ikke tull, det er faktisk virkelig, har lest andre med nøyaktig samme forsterker, helt uavhengig beskrive nøyaktig samme fenomen ;)

Hva forklaringen er, vet jeg ikke, men multimeteret klarte tydligvis å lade ut det som hadde bygd seg opp. Og kontakten måtte være i for at det skulle inntreffe..

S

stikken

Gjest
Bare for å slå det fast, dette er ikke tull, det er faktisk virkelig, har lest andre med nøyaktig samme forsterker, helt uavhengig beskrive nøyaktig samme fenomen ;)

Hva forklaringen er, vet jeg ikke, men multimeteret klarte tydligvis å lade ut det som hadde bygd seg opp. Og kontakten måtte være i for at det skulle inntreffe..
Var ikke slikt ment, dette må være frustrerende og oppleve ,og at ingen til og med fagfolk ikke kan gi et ordentiig svar gjør jo ikke saken bedre,
Strøm er jo ikke noe man tuller med, det kan jo få dramatiske følger for både det ene og det andre!!!.
Vh
S

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Dette fenomenet kan vel dels skyldes at apparatet har innebygd nettfilter med f.eks en kondis mellom fase og jord. Siden kroppen jo har en viss masse vil da kroppen bli et jordplan og en liten strøm vil flyte over kondisen til chassis videre til "kroppsjord". Andre muligheter er induksjon og opplagring av statisk spenning.

Om en måler mellom ujordet chassis og nettjord med et lavohmig multimeter vil en knappest måle noen få volt. Med et høyomig digitalmultimeter vil en derimot fort måle høye spenninger. Det er mao ikke snakk om farlige strømmer her.

Men er stereoen jordet og en har feil på jordingen kan det fort bli farlig. Så jeg vil nok foretrekke kriblingen foran støtet du får den dagen jordfeilen rammer nabolaget ditt ;)
Hvis du har jordet anlegg og det er en jordfeil i nærheten er det IKKE farlig for deg. Alle elektriske apparater i alle typer omgivelser skal jordes, av sikkerhetsmessige årsaker. Men bare jorde delvis er selvfølgelig det værste.

Med ujordet anlegg, en jordfeil i nærheten og du tilkobler f.eks kabel tv. DET skaper dirrende opplevelser.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Havde også dette på en Sonic Frontiers SFL-1 Signature preamp. Denne kom med et u-jordet nettkabel originalt.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Var ikke slikt ment, dette må være frustrerende og oppleve ,og at ingen til og med fagfolk ikke kan gi et ordentiig svar gjør jo ikke saken bedre,
Strøm er jo ikke noe man tuller med, det kan jo få dramatiske følger for både det ene og det andre!!!.
Vh
S
Sant det, jeg er "fagfolk" selv, og kan ikke gi svaret på det spørsmålet. Men jeg tror egentlig det må ha en ganske enkel forklaring.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hvis du har jordet anlegg og det er en jordfeil i nærheten er det IKKE farlig for deg. Alle elektriske apparater i alle typer omgivelser skal jordes, av sikkerhetsmessige årsaker. Men bare jorde delvis er selvfølgelig det værste.

Med ujordet anlegg, en jordfeil i nærheten og du tilkobler f.eks kabel tv. DET skaper dirrende opplevelser.
Det er nok med en helt vanlig nettverkskabel fra UPC fra kabelmodem , med hånden over RJ45 kontakten i den andre, på metallet på PC-en som da er tilkoblet ujordet stikk kontakt..Det dirrer skikkelig..Nok til at noen med hjerteproblemer kan dø, tror jeg.

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0
Jeg har en gammel vintage, se nicket mitt, dette er jo med Radio og, kontakten inn er vanlig PC-kabel med jord, da jeg ikke har jord kontakt så prøvde å jorde den i jordtilkoblinga bak, mener da jeg hørte en viss forskjell i lyden, men den egentlige forskjellen lå på radiodelen, er man redd for jordingsfeil så kan man jo legge opp egen jordkabel, helst med både spyd og plate til anlegget.
spenningen fra fase til jord ligger valigvis på litt over 130 V, med skilletrafo- 0V, om det har noe for seg vet ikke jeg.
Dessuten, overslag til jord i det elektrisk anlegget går normalt mesteparten i bakken, om man kan risikere å få seg en karamell i huset på forsterkeren vet jeg ikke, men det er slikt jordinga skal forhindre.
Kan hende jeg tar feil her så litt forbehold.

Topp Bunn