Jording av høytalerelementer

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Leste med stor interesse at Janhella opplevde stor forbedring på sine Holfi høytalere ved å jorde elementene. Dette er vel også noe Forsman anbefaler!

Er noen som vil dele sine erfaringer med jording av høytalerelement, og hvordan de har gjort det.

Mvh
OMF

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Man kan vel feste en leder mellom en av skruene som holder elementet på plass og en radiator? Bare passe på at det blir god nok kontakt med metallet?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Jepp. Samme her. Det rydder opp i lydbildet på en måte. Udelt positiv erfaring.

Jeg har koplet en 1,5 kvadrat kobberledning fra diskant til driver. Ikke så lett å finne noen måte å feste ledningen til diskantchassi, men jeg avisolerte den såpass at den rakk rundt hele magneten. Deretter tapet jeg den fast med aluminiumstape. Ledningen går videre til driveren (og de øvrige elementer) På driveren la jeg den en snurr under ene skruen som fester elementet til baffelen. Pass på å ta bort eventuell lakk, slik at den kommer i kontakt med stålet.

Dersom du har en forsterker som har jordet negativ(-), kan du terminere den nevnte kabel på minuspolen på høyttaleren. Er du usikker på dette, kan du jorden den ett annet sted i systemet. Min forsterker har flytende utgang (trafo) så jeg har bare forbundet alle elementene sammen og jordet de til chassiet på forsterkeren (som er signalmessig jord)

Alle elementene har nå samme feltmessige refferansen, og vil ha samme referanse til det påtrykkte signalet.

Mvh
bjørn

Topp Bunn