Jording av anlegget

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg koblet opp anlegget (iMac->FireWire Lydkort uten ekstern strømforsyning->Effektforsterker) i nytt rom og hørt en voldsom brumming. Etter mye feilsøking (som er mildt sagt frustrerende fordi det tar så lang tid før forsterkeren er "tom" for strøm og det er trygt å koble om) kom jeg på at jeg skulle forsøke å forandre jordingen. Fjernet jording til iMacen og vips var det igjen tyst som graven (bortsett fra musikken selvfølgelig..;) ) så det er tydelig at det var noe jordingsstøy.

Spørsmålet er da hvilket komponent som skal uten jording? iMacen eller effektforsterkeren? iMacen står på 24/7, mens forsterkeren kun står på når jeg bruker den.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Blir støyen borte når du fjerner jord fra effektforsterkeren da? Er apparatene tilkoblet jordet kurs? Eller er det det de ikke er?

Jeg har opplevd akkurat det samme selv på ujordet kurs. Da forsvant støyen når jeg fjernet strømforsyningen fra PCen.
Switchede strømforsyninger støyer dessverre så mye at de burde vært tatt av EMC-direktivet.
Dette er likevel ikke noe problem jeg har giddet å finne ut av da jeg ikke bruker PC til musikk (EDIT: enda, men det kommer sikkert).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.086
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm, det kan vel ikke være slik at endel hifiutstyr ikke følger EMC-direktivet mhp immunitet for innstråling?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Det kan det selvfølgelig være. Eller det kan være utstyr som er eldre enn EMC-direktivet. Men jeg mener EMC-direktivet er for snilt, hvertfall når det gjelder avgitt støy, fordi det aksepterer veldig hørbar støy for f.eks. meg som ikke har støyimmune strømforsyninger. Generelt mener jeg uansett at det er bedre å ikke ha støy på nettet enn å filtrere det vekk. Jeg vil heller slippe å brekke benet enn å hele tiden gå med gips.... Jeg har derfor generelt lite støyende utstyr tilkoblet, kun en røys med dimmere som skrus av når lyttelua kommer på. God netthygiene er aldri feil.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Nå er jeg ikke noe ekspert på strømnett, men alle stikk har kun jordet uttak her. Om det faktisk er jord i nettet aner jeg ikke. Rommet er en kjellerstue i et 10 år gammelt hus.

Jeg har ikke forsøkt motsatt med jord på iMac/ujordet på forsterker. Jeg ville tro det ble like lydløst da det virket som om det var en "interferens" mellom de to apparatene da de begge var koblet til jord?

Poenget var at dette problemet kom først etter at jeg koblet opp anlegget i nytt rom. Har kjørt det samme systemet i et år uten støy av noe slag så jeg tror ikke det er noe problem med strømforsyningen i PCen.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Sto de oppkoblet på ujordet kurs tidligere?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Valentino skrev:
Hmm, det kan vel ikke være slik at endel hifiutstyr ikke følger EMC-direktivet mhp immunitet for innstråling?
Det er helt avhengig av hvilke 'performance criterion' som skal benyttes under immunitetstestene. Det er spesifisert i en relevant produktstandard eller i en generisk standard.

– performance criterion A:

the EUT shall continue to operate as intended during and after
the test. No degradation of performance or loss of function is allowed, as defined in the
relevant equipment standard and in the technical specification published by the
manufacturer;

– performance criterion B:

the EUT shall continue to operate as intended after the test. No
degradation of performance or loss of function is allowed, as defined in the relevant
equipment standard and in the technical specification published by the manufacturer.
During the test, degradation or loss of function or performance which is self-recoverable is
however, allowed, but no change of actual operating state or stored data is allowed.

– performance criterion C:

temporary degradation or loss of function or performance is
allowed during the test, provided the function is self-recoverable, or can be restored at the
end of the test by the operation of the controls, as defined in the relevant equipment
standard and in the technical specification published by the manufacturer.
Hvis det er B som gjelder, betyr at det kan skurre så mye det bare orker, så lenge det virker ok etterpå.

Noen av voodooartistene synes sikkert også at EMC filter ødelegger dynamikken...... 8)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Rhesus skrev:
Noen av voodooartistene synes sikkert også at EMC filter ødelegger dynamikken...... 8)
Dette er en liten provokasjon ift at noen hører mere enn andre, ikke sant? Det som er uhørlig for noen kan likevel oppfattes av andre uten at det er voodoo, ikke sant? For vitenskapen er vel ikke rammet av finanskrisen? :)

Oppklarende innlegg ellers mht EMC og utstyr. Gjelder det både ledningsbundet og luftbåren støy?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
Sto de oppkoblet på ujordet kurs tidligere?
Det gjorde de faktisk.. Måtte dobbeltsjekke, men det viste seg at pga noen adaptere hadde begge enhetene tidligere stått ujordet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Prøv ujordet igjen og se om det går bra.

Topp Bunn