Johnny Cash

T

Thomas_Lutro

Gjest
O.K. Jeg innrømmer det, jeg lar meg påvirke av TV-reklame. :-[

Jeg har lyst til å kjøpe meg noen Johnny Cash-skiver. Jeg hater å begynne med "best of" greier, for senere å dublere alt med originalutgivelser. Er det noen som kan gi meg gode tips om hvor jeg skal begynne??

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Etter min mening er det fornuftig å gå til anskaffelse av serien God, Life, Murder og Love. Dette er fire enkeltstående plater, kall det gjerne best of, men er plukket ut av mesteren himself og dekker karrieren. Meget smakfullt utvalg.

I tillegg bør du skaffe deg alle de fire American innspillingene. Spesielt de to første. Så bør du fylle på med Live at Folsom Prison og Ballads of the True West.

Dette er bare et lite utvalg, katalogen er enorm!!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Live at Folsom Prison er noe av det beste av liveutgivelser uansett sjanger! Beste Cash etter min mening!

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Når det gjeld Johnny Cash er det kanskje ikkje så dumt å ha eit par samleplater, han har jo gitt ut utruleg mykje av variert kvalitet. Eg likar godt samleplatene Murder og Love.

Skal du ha originalplater er Ride this train og Sings the ballads of the true west klassikarar og Solitary man kanskje den beste etter come-back'et

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Anbefaler American-platene. Særlig nr 3.

Også Essential-plata er et godt kjøp.

Som nevnt her har mannen utgitt utallige plater.
Mener og ha hørt at det skal være 60-70 album (kan noen bekrefte/ avkrefte?), og så har vi sikkert en drøss med bootlegs.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
American Recording III, Solitary Man, er bra. I tillegg har den veldig bra lyd, både på CD og spesielt vinylutgaven.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Liker meget godt American IV: The man comes around. Her er det mye bra, blandt annet fra Trent Reznor (nine inch nails), Depeche Mode, Sting....osv... og selvfølgelig fin-fin lyd.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Takk for tips så langt.

Jeg er ikke fremmed for å hamstre et stort antall plater med artister jeg liker. Varierende kvalitet har vel alle med et antall utgivelser levert. Finner jeg en artist som "snakker til meg" så blir jeg pr. automatikk en komplettist på grensen til åtseldyrenes verden. Derfor motviljen mot samlinger..

Jeg tar meg en tur innom min lokale pusher i løpet av kort tid. :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Boksen han ga ut er helle ikke dårlig da.

Håvard

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Live at Folsom Prison er noe av det beste av liveutgivelser uansett sjanger! Beste Cash etter min mening!
Er en sterk liveskive. Masse følelser og spenninger i fengselet denne kvelden.....

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Oppdaget også "The Man in Black" for noen år siden, og har de fire American Recordings-skivene hans. For min del synes jeg de to siste er best, men hør han eksempelvis synge Cohen's Bird on a Wire på nr 2!

Disse 4 skivene er stort sett IKKE køntri, men utrolig sterke tolkninger av andres materiale. Det er sjelden jeg opplever at kopien er bedre enn originalen, men det er det faktisk mange eksempler på her.

"Boksen" som ble utgitt etter hans død er også bra, men jeg kjøpte den nesten som et samlerobjekt. Men den gir et fint innblikk i en lang og variert karriere.

Har et par av køntriskivene hans også, men det er nok ikke helt "min greie".

Ett tips til: "Walk the line" er en hylningsplate til JC, spilt inn i Oslo kretsfengsel med bl.a hans datter Roseanna tilstede. Utrolig mange fine Cash-tolkninger av bl.a Sivert Høyem Magnet, Paal Flaata, Thomas Dybdahl, Sondre Bratland og mange flere. God lyd også (NRK-opptak.)
Anbefales!!
(Se http://www.nesteklikk.no/20040304/40765.html)

Mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Oppdaget også "The Man in Black" for noen år siden, og har de fire American Recordings-skivene hans. For min del synes jeg de to siste er best, men hør han eksempelvis synge Cohen's Bird on a Wire på nr 2!

Disse 4 skivene er stort sett IKKE køntri, men utrolig sterke tolkninger av andres materiale. Det er sjelden jeg opplever at kopien er bedre enn originalen, men det er det faktisk mange eksempler på her.

"Boksen" som ble utgitt etter hans død er også bra, men jeg kjøpte den nesten som et samlerobjekt. Men den gir et fint innblikk i en lang og variert karriere.

Har et par av køntriskivene hans også, men det er nok ikke helt "min greie".

Ett tips til: "Walk the line" er en hylningsplate til JC, spilt inn i Oslo kretsfengsel med bl.a hans datter Roseanna tilstede. Utrolig mange fine Cash-tolkninger av bl.a Sivert Høyem Magnet, Paal Flaata, Thomas Dybdahl, Sondre Bratland og mange flere. God lyd også (NRK-opptak.)
Anbefales!!
(Se http://www.nesteklikk.no/20040304/40765.html)

Mvh
Jeg skal langt på vei være enig med deg at dette ikke er køntri, men det er COUNTRY, og det er en vesens forskjell. ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jeg skal langt på vei være enig med deg at dette ikke er køntri, men det er COUNTRY, og det er en vesens forskjell. ;D
OK, ser den!  :)   ;D Men AmRec-innspillingene er så absolutt noe MER enn Country!
"The man comes around" og "Solitary man" er to av de mest spilte skivene hjemme hos meg de siste årene.
Hhv 13 og 10 GBP på play.com!  Løp (tast) og kjøp  ;)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
OK, ser den!  :)   ;D  Men AmRec-innspillingene er så absolutt noe MER enn  Country!
"The man comes around" og "Solitary man" er to av de mest spilte skivene hjemme hos meg de siste årene.
Hhv 13 og 10 GBP på play.com!  Løp (tast) og kjøp  ;)
"Løp og kjøp", neida. De står fint i hylla sammen med de to andre America innspillingene, samt boksen.

Live at San Quentin and Folsom Prison blues er der og. Skulle gjerne hatt denne live innspillingen uten de fordømte sensurrerte BiiiP'ene hver gang Johnny CAshbanner eller sier noe stygt.

Country ja. Er opptatt av å kalle en spade for en spade.
Hva vil du kalle Johnny Cash for noe mer siden du skriver at disse platene er noe mer enn country?
Noen vil si at han tilhørere den store amerikanske singer /songwriter tradisjoenen. Det er jo rett nok, men disse artistene vil ofte dette inn under countrybegrept også. I en større sammenheng vil også Johny Cash komme in under begrepet Roots musikk, men det rommer mye mer. For meg vil Johnny Cash bare bli country, men jeg ser ikke bort i fra at det er andre knagger han kan henges på.

Håvard

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Country i sjangerens egentlige forstand handler blant annet om å ha levd et liv, ha vært utsatt for smerte, savn, mistet noe, men også om håp og kjærlighet.

Dersom Johnny Cash ikke skulle ha levd gjennom dette så vet ikke jeg...

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Nei det er hesta jazz ;)

Edit: spæla du ikkje køntri så dræbe æg dæg
(kjent sang fra jæren)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Saken er at for enkelte er det ikke stuerent å lytte på country, derav skjellsordet køntri.
Når man så finner en countrylåt man liker, ja da må man ikke kalle det country, men finne på noe annet. Må ta vare på kred'en vet du. 8)

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Country er så kredda at det tyter ut av øra på hesten.

Hva er mer cred enn country?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Saken er at for enkelte er det ikke stuerent å lytte på country, derav skjellsordet køntri.
Når man så finner en countrylåt man liker, ja da må man ikke kalle det country, men finne på noe annet. Må ta vare på kred'en vet du.  8)
For min egen del er det greit å skille mellom køntri og country. Country har kred, det har ikke køntri. Køntri er for meg 150 på dusinet musikk. Problemet er at jeg i denne verdenen er diktatoren som bestemmer hva som er køntri og country.

håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Country i sjangerens egentlige forstand handler blant annet om å ha levd et liv, ha vært utsatt for smerte, savn, mistet noe, men også om håp og kjærlighet.

Dersom Johnny Cash ikke skulle ha levd gjennom dette så vet ikke jeg...
Vel, skal en følge denne definisjoenen er det få country artister i verden. :eek:

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Vel, skal en følge denne definisjoenen er det få country artister i verden. :eek:
Det stemmer, og hun heter IKKE Shania Twain.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
358
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Men så er vel Shania Twain ikke akkurat det vi forbinder med country. Det blir ikke country om man putter på en steelgitar og Stetsonhatt.

Som for rock handler det om holdninger og framførelse.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Men så er vel Shania Twain ikke akkurat det vi forbinder med country. Det blir ikke country om man putter på en steelgitar og Stetsonhatt.
Men gudene skal vite at det er mange som mener bare en Stetson hatt er nok.

Håvard

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Johnny Cash er stor..........

8)

T

Thomas_Lutro

Gjest
San Quentin og Folsom er kjøpt inn i dag. Liveskiver er en bra måte å få et overblikk uten å dublere..

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
San Quentin og Folsom er kjøpt inn i dag. Liveskiver er en bra måte å få et overblikk uten å dublere..
Sensurerte utgaver? Altså med BIIIIIIIIIIIIP

T

Thomas_Lutro

Gjest
Håper ikke det. Av alle stygge ord er Biiiip det aller styggeste, fordi det kan bety alle stygge ord...

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
No kjem menge gullkorn frå Jhonny Cash på sal på platecompaniet for 60kr. frå Måndag ;D

Orange Blossom Special, At San Quentin og At Folsom Prison!!!

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg så Walk The Line - filmen om Cash - i går. Den er en melodramatisk kjærlighetshistorie om synd og frelse. Det er fortellingen om Johnny og June.

Filmen er god. Skuespillerne er troverdige. Musikken er minimalistisk, magisk, suggerende, stødig. Med T-Bone Burnett (kjent fra O Brother, Where Art Thou?) bak spakene, blir musikken autentisk.

Jeg sier også: Løp og kjøp Mojo Classic om Johnny Clash. Bladet er en skattekiste for dem som vil bli opplyst. 8)

I'd never thought of music as being an evil thing before - I think it was Johnny Cash who put that spark in me, and it was from Johnny Cash that I started to listen to other sorts of rock music.
NICK CAVE

T

Thomas_Lutro

Gjest
Ikke et biiip. Takk og lov!! Etter første gjennomspilling er San Quentin favoritten, men begge får flere runder i spilleren. :)

Topp Bunn