johnblue jb3 og Kingrex T20U

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Mottok dette igår og tenkte jeg kunne dele noen førsteinntrykk. Har handlet dette for å ha som nr. 2 system i stue nr 2. Planen er å koble opp mot squeezebox etter hvert, men jeg kunne ikke dy meg og måtte koble opp og ta en prøvelytt.

Koblet opp en Marantz CD 63 SE mot Kingrex. Signal- og høyttalerkabler var diverse Tara Labs av eldre dato som jeg hadde liggende.

Har nå spilt til i ca. 15 timer så lyden har ikke satt seg ennå, men jeg må virkelig si jeg er imponert.

Dette låter så nært mitt lydideal for en billig penge at jeg nesten lurer på om referanseanlegget går ut på bruktbørsen.

Det er så deilig å høre høyttalere som ikke har den fargingen rundt delefrekvensen som nesten alle 2 veis konstrusjoner har. Med ett element kun får man en homogenintet i lyden som er vanedannende. Mange high-end anlegg jeg har hørt behandler f.eks lyden fra streng og kasse på en akustisk gitar som to forskjellige instrumenter. Her henger lyden sammen. Har også spilt L. O. Andsnes og klaver er også ett instrument. Lyden fra JB3 minner meg faktisk endel om Quad ESL-63. Ikke samme ekstreme oppløsning som elektrostater, men homogeniteten og fordelen me punktformet lydkilde er veldig lik.

Kingrex T20 U imponerer med en lyd som matcher perfekt. Alle sammenlikninger med god rørlyd er på sin plass. Her er det homogenitet og fravær av lyttetretthet som gjelder.

Jeg måtte prøve USB inngangen og koblet opp min Fujitsu Siemens Lifebook S mot USB inngangen og bare spilte av en CD (ikke noe FLAC fra harddisc ennå) og ble enda mer imponert. Dette låt mye bedre enn Marantz'en. Spesielt diskant ble mye klarere og bedre definert. I morgen kobler jeg jammen opp Theta Komboen for å se hva som skjer.

Selvfølgelig vokser ingen trær inn i himmelen. Sammenliknet med referansen (Theta-Cary SLP98P-Zapsolute-Tannoy15") er rommet som blir presentert endel mindre og en eventuell katedral blir mer bedehus. Plasering av instrumenter i dybden er heller ikke like presis. Og bassen er jo langt ifra. Men, bassen fra disse småtassene er imponerende og det er ikke LS3/5 imponatorpukkel heller.

Tror nesten JB3 med et par kompetente subber som kutter rundt 70-80 Hz og JB Supertweetere kunne vært interessant som fullrange system.

Og dere kan banne på at Kingrex også skal prøves på Tannoy. Kan bli interessant

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.021
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
venter bare på at webteknikern min kommer tilbake fra Dubai :D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Vent litt med sub-planene. La disse gå seg til 6mnd og gjør en tilsvarende evaluering da. JB3 er en liten høyttaler med STOR lyd. det er helt utrolig at det kan komme så mye bass ut av disse små boksene.

Disse stiller i samme kategori som squeezebox mtp value-for-money og gøy faktor ;D

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.021
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
novgarod skrev:
NEVATON skrev:
Håvarhede skrev:
Importeres disse John blue høyttalerne i Norge?

:-*
Hvorfor er det ingen priser å finne på nettsidene ?

prislister kan fås ved å sende mail til meg, både dollar og euro har i det siste året hatt for mye jojo tendenser, som gjør det umulig å oppdatere på websiden ( er ikke så teknisk begavet..enda) hyppig.Kundene er bevisste på dette ..stol på meg, men skal prøve :). Venter på webteknikern kommer tilbake fra fyll og festing i Dubai

damaged

Fersking
Ble medlem
10.02.2009
Antall liker
0
Hei måtte bare registrere meg for å fortelle mine erfaringer. Undertegnede kjøpte Kingrex T20u,PSU, Johnblue 2s høyttalerkabel og jb3 høyttalere. Pakkeprisen var grei nok og posten klarte å levere uten store skandaler denne gang. Jeg har hatt disse produktene siden desember og er enig med trådstarter at kvaliteten og resultatet overskred forventningene. Dette låter latterlig bra, Jb3 høyttalerne har en fin tone som passer perfekt til dagens overkomprimerte lydfiler. Bassen er der også tiltross for 3 tommers elementet, T20u forsterkeren har en røraktig klang , selve koblingen mellom lydkortet og mac'en gikk smidig ;D. Støyfri og plasseringsvennlig er den også. Oppsettet er enkelt Mac Pro---USB---Kingrex T20u---JB3, høyttalerne er spredt ca halvmeter fra hverandre(skal prøve å laste opp bildet). Skal bli interessant å teste Johnblue signalkablene også..Anbefales!

D

Desillusjonert

Gjest
Det overasker meg at så få diskuterer disse produktene og at det er så lite tester og info om de på nettet.

Dette må da være nirvana for de mange som liker god lyd, men ikke har lommebok til de dyre high end anleggene???
Jeg har vært med på å låne bort en "billig" forsterker til folk som har dyrt utstyr og fått til svar at "dette lått jo kongebra, men vi kan ikke bytte". Og det bare på grunn av at da har de ikke noe å skryte av....

Kan det være at folk ikke helt tør sjekke dette ut?
At de er redde for at det kan være bra og når de sitter med dyre produkter må gå til det skrittet å innrømme at dette kan låte bra?
Eller er produktene rett og slett ikke gode nok?

Har noen A/B testet mot dyrere anlegg?
Finnes det gode NORSKE tester som er seriøse nok til å tro på?
Har L&B og Fidelity testet noe av dette (kunne ikke se det)?

For meg, som er vandt med 2x8" og 7x180watt, er dette et stort skritt å ta. Men jeg synes dette virker spennende. Hadde mange gode anlegg før og vil gjerne tilbake til noe av den lyden.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Stereotimes er jo ganske seriøse da når det gjelder testing av utstyr.

Det at slikt utstyr ikke er så utbredt, har trolig noe med kunnskap (informasjon, markedsføring) om produktene og tilgjengelighet (ikke tilgjengelig på Elkjip osv).

Det er jo synd fordi det ser ut til å være en trend med laveffekt klasse-D forsterkere, SET-rørforsterkere og lettdrevne "fulltoner"/bredbåndshøyttalere internasjonalt når det gjelder interesser og anmeldelser (reviews).

Kanskje Fidelity burde lage en spalte med denne typen utstyr som erstatning eller supplement til serien med "budsjettreferansen"?

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.021
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
frans skrev:
Kanskje Fidelity burde lage en spalte med denne typen utstyr som erstatning eller supplement til serien med "budsjettreferansen"?

jobber med saken..:)

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Etter å ha hørt på dette et par uker er jeg fremdeles imponert. Har prøvd flere konfigurasjoner med Theta som kilde samt Kingrex på Tannoy og dette er bra saker. En god indikator er at med dette lille anlegget har jeg spilt mye mer musikk en jeg har gjort på en stund. Og foten går mens jeg spiller musikken, en annen god indikator.
For mennesker med begrenset plass eller troll til kjerring må dette være midt i blinken.
Stereo er belemret med like mye snobberi som alt annet rundt oss (bil, båt, vin, etc) hvor mange tror at det ikke kan være bra uten at det koster en liten formue eller er så stort som mulig.
Dette anlegget peker nese til snobbene! Jeg nøler ikke med å karakterisere det som kommer ut til å tangere high-end på mange punkter. På visse punkter er det bedre enn mye av det jeg har hørt av såkalt high-end.

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
Desillusjonert skrev:
Dette må da være nirvana for de mange som liker god lyd, men ikke har lommebok til de dyre high end anleggene???
tviler ikke på at høyttalerene spiller fint åpent og luftig. men "high end" fra et 3" element? nei vet du hva ;D

har lekt litt med Fostex og Jordan fulltoner, henholdsvis 4" i et stort gulvstående kabinett, og pga. størrelsen blir det problemer selv med mellomtonen i et normalt stort rom.. en av grunnene til at f.eks SystemAudio kobler 2x 4" til det bruket.
bassedynamikk er selfølgelig bare å glemme fra en stativmodell med 3". uansett hvem som lager den. cold hard physics!

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Dette var aldri ment å fylle Royal Albert Hall

1. Dette er først og fremst designet for nærfeltslytting.
2. Jeg spiller i et rom på nesten 20 m2 og det imponerer der også.
3. Hearing is believing.
4. Jeg tilnæmet meg dette uten fordommer, les starten av tråden. 15" Tannoy gjør en helt annen greie selvfølgelig. Men, highend fra ca 60 Hz og opp er slett ikke verst for ca 5500 NOK spør du meg. Og diskanten er noe til å dø av. Så for technoonanistene holde på med diamant og beryllium og hva det nå er for meg.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
At JB3 er designet til nærfeltslytting, gjøre dem veldig interessant til bruk sammen med PC. Sånt sett er det vel liten risiko med sånne investeringer. Hva som ekstra høyttalere til TV? Eller et lite kringlyd opppsett?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
John Blue stativere står i kjelleren nå ;)
Er disse nye ut av boksen, eller har de fått litt innspilling? Mine brukte en god stund for å løsne både i topp og bunn. Rett ut av eska så var lyden svært lukket og tilbaketrukken med lite diskant. Etter mange timer musikk så har de virkelig åpnet seg opp.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.443
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
De som jeg har til test heter: JohnBlue JB8B og skal være tilspillte, får desverre ikke begynt seriøs testing av de før til uken, men har lekt litt med de allerede og det virker meget lovende bare de blir plassert riktig. :)

Topp Bunn