Diverse Joggesko for ikke-joggere

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Mine gamle joggesko har gitt opp kampen mot pedalsyra, og jeg trenger nye.
Jeg er en dedikert ikke-jogger, og ønsker meg sko som er behagelig å gå med, både på asfalt og i skog og mark.
Har noen noen gode råd?

Jeg er plattfot.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Asic walker er meget behagelie sko med god støtte og demping.

U

Utgatt11378

Gjest
...ta deg en tur til en dedikert "sports-foretning"... få massevis av råd og prøv, prøv og prøv....så blir du nok kjempefornøyd...liker selv Asics og Nike, men det er mine "føtter"..!

Og når du har funnet den som passer deg...er du kynisk nok til å skrive modellen ned...og bestiller denne på f.eks "sportamore" eller annen nettbutikk...hundrelapper spart... :)

Vh

s

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.073
Sted
Holmestrand
...ta deg en tur til en dedikert "sports-foretning"... få massevis av råd og prøv, prøv og prøv....så blir du nok kjempefornøyd...liker selv Asics og Nike, men det er mine "føtter"..!

Og når du har funnet den som passer deg...er du kynisk nok til å skrive modellen ned...og bestiller denne på f.eks "sportamore" eller annen nettbutikk...hundrelapper spart... :)

Vh

s
Men etter hvert så forsvinner muligheten til å prøve, sikkert ikke i New York eller Oslo, men steder mange av oss bor.
Noen av oss husker sikkert at det fantes platebutikker?

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
Har gode erfaringer med ulike merker, både Salomon, Nike og Adidas.
Synes det er verdt det i forhold til comfort og demping etc. å hoppe over de aller billigste versjonene, selv om du ikke løper.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg takker for tips.

Jeg er så fordømrade samvittighetsfull at at jeg tror jeg kommer til å handle i den butikken jeg finner sko jeg liker ;)

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Vanlige joggesko/løpesko sin demping svekkes etter rundt 6 timer ifølge XXL, derfor bør man naturligvis velge en gå sko. I den katagorien har Asic veldig gode sko :D
Om du vil ha noen finere sko, så er ecco sine sko veldig gode å gå med faktisk!

G

Gjestemedlem

Gjest
På Løblabbet har de en maskin slik at man kan få lest av hvordan man beveger seg og dermed hva slags sko som vil være gode på foten. Det kan være vel verdt å få testet en gang.

Mine favoritt gå-på-asfalt-sko er Nike Air Moto, men det er jo ikke sikkert at andre føtter er enig. Ecco hadde jaffal for et par år siden også en litt grover sko, mer en trekking-modell som var svært god på foten, også på asfalt. Men om den er i sortimentet fremdeles er ikke fgodt å si.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.077
Jeg har fjorårsmodellen av disse Ecco Biom skoene. Lette og fine å gå med ihvertfall.

U

Utgatt11378

Gjest

Vh

s
Men etter hvert så forsvinner muligheten til å prøve, sikkert ikke i New York eller Oslo, men steder mange av oss bor.
Noen av oss husker sikkert at det fantes platebutikker?
...men bodde ikke "spørraren" i Asker !?...Hadde vedkommende bodd på "Værøy"...ville nok mitt svar blitt anderledes... ;)

Vh

S

D

DL

Gjest
Selv om Ecco er kina produsert så er det meget gode sko, holdbare og meget gode for føttene.
Desverre så må man betale for det, for billig er dem ikke.

DL

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.248
Torget vurderinger
4

Vh

s
Joda, allerede for 15 år siden da jeg under studietiden jobbet i en sportsforretning var det noen sånne. Kan tenke meg hvordan det er nå.
Prøvde og prøvde, spurte og grov, noen fikk oss tilmed til å bestille hvis vi manglet størrelsen. Da de avsluttet med å takke for hjelpen, men de fikk det så mye billigere på postordre, da var det et par tilfeller at jeg kastet all kotyme og høflighet på båten, skjelte dem ut foran resten av kundene og regelrett kastet dem ut.

En drittsekk er nå engang kun en drittsekk.

Beklager OT

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Vh

s
Joda, allerede for 15 år siden da jeg under studietiden jobbet i en sportsforretning var det noen sånne. Kan tenke meg hvordan det er nå.
Prøvde og prøvde, spurte og grov, noen fikk oss tilmed til å bestille hvis vi manglet størrelsen. Da de avsluttet med å takke for hjelpen, men de fikk det så mye billigere på postordre, da var det et par tilfeller at jeg kastet all kotyme og høflighet på båten, skjelte dem ut foran resten av kundene og regelrett kastet dem ut.

Beklager OT
Jeg forstår deg godt, Trane. I min bok er dette en uting, men det spørs vel om det nytter å kjempe i mot. Uansett, finner jeg sko jeg liker i en fysisk butikk, kjøper dem der.

8

8x12_TOM

Gjest
Det kommer helt ann på foten, men denne Ecco-skoen passet meg meget bra. En utrolig god gå-sko. Jeg er også litt plattfot

Kr 999,-

069204-51052.png

C

Cyber

Gjest
Har hatt mange sko som har vært vonde for beina, men da jeg pronerer litt bruker jeg Adidas Salvation. Fantasiske! Løplabbet har dem, ta en tur opp på løpemølla.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bruker Timberland lave gore tex sko til helårs bruk, de kommer jevnlig på tilbud hos g-sport og xxl, har gjort det i mange år, passer foten perfekt og er slitesterke. Bruker de når det er bløtt, regner, er sørpe, grus osv.
Til normal hverdags småby bruk bruker jeg Nike air retro sko, så stygge at de er kule, meget god som hverdags sko.

U

Utgatt11378

Gjest

Vh

s

Beklager OT
Hvis det å være dritsekk er å spare penger...så er jeg det...men mere er jeg vel fattig og lar meg ikke lure av den enorme avansen enkelte "seriøse" butikker har på enkelte merker...kjenner butikker som selger til "utøvere" for halv pris uten å tape noe som helst...på enkelte merker! (har selv fått produkter til halv pris, uten at det har bekymret innehaverne)
Det å slenge med leppa at folk er dritsekker er ikke bra...da er vel de fleste på bruktbørsen i samme liga...de har hørt noe som lyder bra i butikk,graver og spør men velger å spare 15 lapper på brukten...ikke alle har råd til og betale full pris selv om noen hevder "at det går så det griner", alle er IKKE med på festen !...skulle man da gå barbeint !?, eller kjøpe noe billigere og dårligere for allikevel og sponse avansen...!

Blir jeg rik en gang kommer jeg ALDRI til å kjøpe meg ny bil, har ingen intensjon i å gi mange hundretusen til staten i avgifter....så da blir jeg vel en drittsekk som ikke sponser "samfunnet" !

Vh

S

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.248
Torget vurderinger
4

Vh

s

Beklager OT
Hvis det å være dritsekk er å spare penger...så er jeg det...men mere er jeg vel fattig og lar meg ikke lure av den enorme avansen enkelte "seriøse" butikker har på enkelte merker...kjenner butikker som selger til "utøvere" for halv pris uten å tape noe som helst...på enkelte merker! (har selv fått produkter til halv pris, uten at det har bekymret innehaverne)
Det å slenge med leppa at folk er dritsekker er ikke bra...da er vel de fleste på bruktbørsen i samme liga...de har hørt noe som lyder bra i butikk,graver og spør men velger å spare 15 lapper på brukten...ikke alle har råd til og betale full pris selv om noen hevder "at det går så det griner", alle er IKKE med på festen !...skulle man da gå barbeint !?, eller kjøpe noe billigere og dårligere for allikevel og sponse avansen...!

Blir jeg rik en gang kommer jeg ALDRI til å kjøpe meg ny bil, har ingen intensjon i å gi mange hundretusen til staten i avgifter....så da blir jeg vel en drittsekk som ikke sponser "samfunnet" !

Vh

S
Det har ikke med å spare penger å gjøre, kjøp hvor du vil, men bruk da også det man (ikke) tilbyr av tjenester der. Det er en grunn til at man kan tilby lav pris på nettbutikker. Det koster å ha en et butikklokale, varelager, personell, kunnskap etc. Den halvtimen du okkuperer en selger i butikken uten intensjon om å kjøpe kunne vedkommende brukt på betalende kunder eller annet arbeid som skal gjøres. Har du opplevd det nok ganger forstår man hvorfor slike personer oppleves som drittsekker.

Det har alt med manglende respekt for andres tid og ressurser å gjøre.

Når det gjelder sammenligningen med bruktmarkedet for hifi er det noe skivebom. Jeg har selv vært på bruktsøk, og vært ærlig på det i butikk, sogar tilbudt å betale for tiden jeg bruker. Men, de fleste hifi-selgere forstår at de er fullstendig avhengige av et fungerende bruktmarked med en viss rullering for å kunne selge nye modeller.

Nok OT !

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg går en del, i skog og mark, og på vei. Anbefaler deg å kjøpe litt kraftigere sko men stivere såle og bedre støtte enn joggesko. Hvor høye og stive de skal være avhenger av hvor du går og når. Meget viktig er å ta med et par litt tykke sportssokker og besøke en butikk som har et godt utvalg og prøve til du finner et par som passer foten din og ikke nødvendigvis likner på følelsen i dine gamle sko...... De siste år har jeg handler Salomon sko - de har et meget godt snøresystem og passer mine føtter.

Et lite utvalg av det som finnes er hentet fra XXL Tur og fjellsko | XXL

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei Steinar
Vil anbefale deg som andre har nevnt her å oppsøke Löplabbet – løpesko, joggesko og alt om trening.
Jeg er plattfot og har slitt med betennelse i leggene i årevis pga dette. I fjor dro jeg til løplabbet i Stavanger hvor de kartla benstilling og pronering på en skikkelig måte for deretter å anbefale meg sko. Jeg kjøpte et par Asics (husker ikke modell), og har aldri hatt det bedre i bena.
For ordens skyld, jeg jobber ikke på løplabbet og har heller ingen tilknytning til dem, annet enn som fornøyd kunde.

Mvh
Gjert

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvis det å være dritsekk er å spare penger...
Nei, det er det vel ikke, men det er da ikke så helt vilt å anse det å med vitende og vilje å bruke en butikks ressurser (lokale, prøvemodeller, arbeidstid) for så å handle hos konkurenten som ikke så utmerket oppførsel?

U

Utgatt11378

Gjest
...da lover jeg å aldri gå inn i en butikk mere, aldri mere enn en butikk, ikke snoke rundt i forskjellige butikker i tilfelle noen skulle ha et bedre tilbud, uten og ha med penger og kjøpe i butikken jeg går først i...

...lover også å aldri snakke med noen selgere i Hi-Fi butikker (uten å være i pluss på kontoen slik at jeg ikke kaster bort tida til selger med å ikke kjøpe noe) for og få innputt og ideer og høste av selgers kunnskap og bruke opp selgers tid, for senere å kanskje bruke dette til min egen fordel...

Vh

S

D

DL

Gjest
Nå har butikken kostnaden med prøverom og ansatte uansett hvor mange eller få som er i butikken.
Butikken har dermed ingen ekstra kostnad med folk som ikke handler.

Eneste untaket vil være om det er noen man ikke rekker å betjene, som følge av disse "drittsekkene".
Stort sett så ender det vel mindre tid til telefonbruk og småsnakk i kassa.

DL

Topp Bunn