JJ Tesla Gold Pin

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.244
Torget vurderinger
29
Ser at JJ Tesla har en Gold Pin serie. Rørene i denne serien koster en del mer enn standardutgavene av tilsvarende typer, men prisen er fortsatt lav sammenlignet med eksotiske NOS-varianter.

Det jeg lurer på er om noen kjenner til disse? Det sitter bla standard Tesla i min Hovland. Dette lar seg visst forbedre, men ikke uten betydelig merkostnad, og ikke alle eksotiske NOS utgjør en entydig forbedring i forhold til standardrørene.

Så, både 12AX7, 12AT7, 12AU7 og 6922 kommer i denne serien og kunne derfor la seg skifte for en rimelig penge. Vurderer altså å teste disse ut i linje, riaa og effektdelen av forsterkerkjeden.

Ellers, noen som kjenner forskjellen på ECC83S og ECC803S? Det finnes likeledes ECC82 og ECC802.

http://www.newquestsound.com/ProductList.aspx?CategoryID=20

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Ein kan bruke gull på gitteret og på pinnane på eit rør. Gull på gitteret er ein svært stor kvalitetsforbetring, særleg på utgangsrør. Det reduserer gitteremisjon og dermed faren for kortslutting i røret. Det gir også styregitteret betre kontroll over elektronstraumen.
Gull på pinnane aukar kontaktmotstanden litt til sokkelen, men reduserer faren for korrosjon på pinnane og dermed endå dårlegare kontakt. Klemmene i sokkelen bør også vere forgylte for dei kan like godt korrodere. NOS rør som har lang levetid (10.000 timar) hadde nesten alltid forgylte pinnar. Det var ikkje så dumt for i løpet av den tida kunne det kanskje verte eit problem med korrosjon. Teslovak/JJ har normal levetid på 2000 timar på røra, og dei skal vel vere under røffe atmosfæriske forhold før korrosjon vert eit problem.
Ei anna sak er at det er veldig lett å få gull på rørpinnar. Det er ikkje så veldig dyrt heller. Du kan gjere det sjølv. Det ser fancy ut og gir inntrykk av at dette røret har høgre kvalitet enn vanlege rør.
Det er forøvrig ikkje lett å bli klok på om det er noko skilnad på Teslovak/JJ sine ECC 82/802 og ECC 83/803. Dei gir berre vage opplysningar om dette. Kanskje nokon har prøvd desse røra og kan opplyse oss?

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Interessant :) Hvordan forgyller jeg pinnene selv? Hva og hvor får jeg kjøpt dette?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Interessant :) Hvordan forgyller jeg pinnene selv? Hva og hvor får jeg kjøpt dette?
Kjøpte noen Electro Harmonix 6SN7 med gullpinner. Gullbelleget ble skrapt av i sokkelen ved første innsetting så jeg tror ikke det på dette ikke hadde noen annen funksjon enn markedsføring. Så lenge gullet ikke er plettert ellektrolyttisk med en adekvat tykkelse så vil det ikke sitte. Når du skal bruke røret i et hifianlegg så tror jeg ikke gullforgylte kontakter har så stor funksjon (noe annet er militært utstyr i felten ::)). Skal det først være gullforgylt så må det gjøres skikkelig slik som gullforgylte kontakter i en kvalitetsforsterker.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Eg kjøpte eit sett for forsølving og eit for forgylling hos Antique Electronic Devices i USA for mange år sidan. Eg veit ikkje om dei har gull lengre, men dei har i alle fall sølv og det kostar ca $ 25.- for ei lita flaske som sikkert varer lenge. Hugsar ikkje kva eg betalte for gull, men det var sikkert dobbelt så dyrt. Ei anna sak er at det vart aldri brukt og no finn eg det ikkje att heller... Eg veit ikkje om det er slik som festar seg skikkeleg eller om det dett av første gang du set røret ned og tek det opp att frå sokkelen.

edonA

Fersking
Ble medlem
24.05.2006
Antall liker
0
edonA är distributör för JJ Electronic HiFi equipment i Skandinavien och jag skulle gärna vilja hjälpa till med lite fakta angående guld plätering av pinnarna, skillnaden mellan ECC8X vs ECC80X samt livslängden på deras rör.

Anledningen till att guldplätera kontakter är för att undvika oxidering. Vid tillverkningen av JJ's produkter guldpläterar de flera ingående komponenter av denna anledning. De interna wire är i flera rör pläterade.
JJ Electronic har numera flera av sina signalrör i två versioner, vanliga kontaktpinnar och Gold Pinned. På grund av det dyra råmaterialet guld och den komplicerade processen som krävs för att hantera guld i en fabrik är rören dyrare än de vanliga rören.

Skillnaden mellan ett JJ ECC8x och ett ECC80x är enligt JJ Electronic själva:
"About debate of ECC802 and ECC803S: Technical view is that these tubes have longer electrodes(filament, cathode, grid, anode). We want to achieve same characteristics as ECC83S and ECC82 have, so every part inside 803 and 802 are not so “stressed” as in ECC83S and ECC82.

But, musicans don’t want strong, undeformed sound. They want to feel distortion. On other side Hi-End enthusiastic like clean sound.

ECC803S is not substitution of ECC83S, it is complement. Same with ECC802 and ECC82."

Följande skriver JJ Electronic till mig vad gäller deras livslängd på rören:
"Average lifetime of pre-amp tubes is about 5000hours but it is very dependent of mode of working. If tube is operating very closed to limiting values lifetime is much shorter and if it works in “light” mode lifetime is longer.

For power tubes lifetime is about 1000-1500hours, depending on stress. If the tubes is used in lower loads it may well last much longer then this."

JJ Electronic har för avsikt när de tillverkar sina rör att matcha "orginalen" vad avser de tekniska specifikationerna och hur de mäter i tester, de släpper inte heller ett rör innan de själva är helt nöjda med dem. Därför har vi på edonA nu väntat på två nya typer av rör sedan i Maj 2006. Dessa rör kommer dock nu inom kort.
Att påstå att JJ Electronic skulle vara ett bättre rör än vad ett NOS rör är bara för att de mäter lika eller bättre är fel. Hur ett rör uppfattas och låter är upp till varje person själv att ta ställning till.
JJ Electronic tillverkar rör som de själva är mycket stolta över och som de känner är mycket goda alternativ till andra rör.

med vänlig hälsning
Jonas
edonA

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.244
Torget vurderinger
29
Mange takk for informativt svar Jonas. Dette var interessant og lærerikt. Da skulle det ikke være noe i veien for å benytte ECC80X i stedet for ECC8X.

Også interessant å høre at det er gullforgylte deler i selve røret og ikke bare pinnene.

edonA

Fersking
Ble medlem
24.05.2006
Antall liker
0
JJ ECC8x vs JJ ECC80x är direkt utbytbara.

Detta gäller t.ex. ECC82 vs ECC802.

Sedan är det lite annorlunda med effekt rör som är utbytbara, men generellt brukar vi säga att följande kedja av rör är ekvivalenta inom JJ rör, men detta gäller inte utan undantag:
EL34 - E34L - 6L6GC - KT77
Detta råkar även vara den väg jag själv rangordnar mina favoriter, med KT77 som första valet. Detta är naturligtvis helt och hållet individuellt och enbart min egna personliga åsikt.

mvh
Jonas
edonA

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Hei Fosse

Jeg har selv vært inne på tanken om å bestille JJ rør til min Vincent elektronikk, som ikke er i samme liga som ditt utstyr. Likevel er jeg nysgjerrig på denne fabrikanten. Hvis du skal bestille, så si i fra så er jeg med på en fellesbestilling. ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.244
Torget vurderinger
29
Den er god Oslo2 (med et forbehold om at de dukker opp under juletreet uten at jeg tar hånd om bestillingen). Sitter vel 12AX7 og 12AU7 i den om jeg ikke husker feil.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Fosse. Ønsker du annerledes lyd eller hva ønsker
du av lyden?
12AX/AT/AU Finnes i uhorvelig mange utgaver.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.244
Torget vurderinger
29
Jeg er vel egentlig bare lysten på å teste noe annet, nysgjerrig vet du. I første omgang for å finne ut hvor stor forskjellen blir i henholdsvis riaa og linje-del. Deretter er det ønskelig å ha et ekstra sett liggende, jeg lytter mye, så her er rør forbruksvare. Dessuten var disse rørene billige, kan få hele hurven for 1250 hvis jeg bestiller på nett. Har tidligere kjøpt direkte fra Hovland, men det skulle ikke forundre meg om det er unødvendig. Ellers har jeg bare brukt NOS i Graafen, kunne vært interessant å se hva man kan få til med nyere rør.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Akkurat, du har rørene som julegave ønske fra meg. Vi får se hva nissen kan få til. ;D

Topp Bunn