Jim Ford

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
628
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
11
I november 2007 døde Jim Ford, country-soulisten som var glemt av de aller fleste etter fiasko utgivelsen Harlan County i 1969. Ingen visste hvor han var blitt av (bortsett fra at han ble kastet ut av et platestudio tidlig på 70 tallet) helt til en svensk journalist fant ham forfyllet i ei husvogn. Resten er historie, som det så flott heter.

Denne fantastiske historien gikk på radioselskapet i NRK i går. Og det ble selvfølgelig spilt smakebiter, noe som hørtes meget oppløftende ut. Dette virket som stor "kanel" (jmf. annen country tråd her). Jeg har ikke de reissuene som har kommet i fjor og i år, og kjenner ikke til gubben inntil i går. Er dette verdt å handle inn for en som er gla i god country? Er det noen her inne som har hørt disse platene?

I

ijustpop

Gjest
Oppdaget Jim Ford i fjor da The Sounds of our Time (Harlan County plata + bonuslåter) ble reutgitt. En helt fantastisk plate, og bonussporene på denne utgivelsen holder samme skyhøye kvalitet som albumet. Sommerens mest spilte plate for min del. Gikk desverre glipp av radioprogammet i går. Er dette noe som ligger ute på NRKs nettsider?

Point of no return, en samling med uutgitte Jim Ford låter er ute i disse dager (denne uka?) Har ikke handlet den inn ennå, men det skjer vel i løpet av uka.

Jim Ford anbefales til alle som liker country ja. Heller litt mot soul. Soullåter skrevet og fremført av en countrykjenner.
Får meg til å savne de to 'Country got soul' samleplatene som desverre er utgått.

Edit: Harlan County er en usedvanlig 'funky' countryplate. Sly Stone spiller på plata og var en av Jim Fords beste venner.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
628
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
11
Tror du finner det på podcast. <han hadde en del (dårlige) venner, og blant annet egen amfetaminfabrikk (henger vel sammen).

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Vet ikke hva du legger i å være "glad i god country", men Jim Ford var såvisst ingen A4-køntri-mann.....en av hans beste svirebrødre var Sly Stone om det gir deg et hint.

Jeg har plata som kom i fjor og det er mye bra og variert der, men er usikker på hvor mye upløyd mark den nye byr på ift. den fjorårets.

Topp Bunn