Håper trådstarter ønsket en seriøs tråd? Det er ikke interessant hvorvidt Jensen har dyp kløft eller ei.
Det er vesentlige skiller i FrP's og AP's politikk, og det er liten tvil om at dersom FrP fikk reell makt i Norge, så vil vi få et annet (kaldere) samfunn.
FrP ønsker mindre penger til offentlig velferd, noe som fint lar seg gjøre ved å kutte skatter og avgifter. Er det det FrP-velgerne vil ha? Neppe. Men FrP er flinke til å unngå regnestykket som ikke går opp. Ønsker FrP å bruke vesentlig mer av oljeinntektene til drift av nasjonen? (Sykehjem, sykehus, skole, barnehage osv.) I så tilfelle, vil Norge gå i luksusfella. Dersom FrP kun benytter mer av oljeformuen til å invistere i forskning og innovasjon, bedre infrastrukturen uten å øke vedlikeholdsbehovet osv., så er det positivt i mine øyne. Jeg tror vi kan tilsidesette handlingsregelen når det gjelder enkelte investeringer.
FrP vil gjøre det meste til "din" og "min" oppgave, og fjerne mange av samfunnsoppgavene. Det vil bli mer private skoler, mindre penger til kultur, helsesjekk og skolesjekk, et tøffere arbeidsliv. (FrP stemte for endring av Arbeidsmiljøloven, som åpner for normalarbeidstid inntil 13 timer. Denne ble reversert av de rødgrønne, og er i dag på 9 timer.)
La ikke debatten handle om hvem som tar seg best ut på tv, la Se og hør ta den vinklingen.
Kanskje vi heller burde spørre oss, hva vil bli bedre med FrP ved makta? Har jeg det dårlig i dag? Vil senking av bensinavgifta gjøre meg lykkeligere? (Når kanskje SFO-prisen øker som følge av det...)
Dette var bare et par eksempler, fint om ikke debatten henger seg opp i disse to eksemplene, da de alene er irrelevante.
Hva slags samfunn vil DU ha? Tegn med bred penn, på stort lærret, stå på stige... Når du har tegnet deg et bilde, stem da utifra det, og ikke enkeltsakene som har tendens til å farge valgkamper.
Jeg pleier vanligvis å sette opp en prioritering. For meg ser det ca. slik ut:
1. Familen er viktigst (Hvordan sikre familien best?)
2. Trygg jobb
3. God skole
4. Nok barnehageplasser
5. Et sykehusvesen med tilstrekkelig kapasitet.
6. Verdig eldreomsorg, drevet av det offentlige.
7. God infrastruktur og fokus på miljø.
8. Et levende kultursamfunn - Kultur er livet.
9. Rettsvesen, politi og fengselsvesen.
10. Asylpolitikk - Vi er heldige som er født i Norge. (La oss få til bedre integrering.)
Mange ting jeg sikkert har glemt nå. Når du velger parti, så sjekk programmet deres ut ifra hva som er viktigst for DEG. Ikke la FrP fortelle deg at det viktigste i ditt liv er å få strengere asylpolitikk...
Rune