Jeg har et kattestatistikkproblem!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

I et katteri med ialt 25 katter har jeg fått oppgaven å finne ut om det er mistanke om en bestemt virussykdom . Det må tas blodprøver av x antall katter som skal undersøkes for forekomst av viruset. Hvor mange katter må jeg undersøke for å få fastslått med noenlunde sikkerhet om viruset er tilstede i populasjonen?

Jeg kunne seff tatt prøver av alle sammen, men dette er både mye arbeid og relativt kostbart-

Hvis jeg velger ut 5 stk, hvor utsagnskraftig er det?

Skydde statistikk som pesten da jeg studerte- burde kanskje ikke ha gjort det, men det er nå 33 år siden....og jeg har ikke hatt så mye bruk for det, for å være ærlig. ::)

All regnehjelp mottas med takk!

mvh

N

nb

Gjest
Dersom det f.eks er svært lite smittsomt kommer du ikke så langt med 5 prøver, dersom det derimot er svært smittsomt så burde det holde med et utvalg. For å si noe om sannsynligheten må man nesten vite hvor sannsynlig det er at smitten brer seg.

På en annen side, la oss si at du kommer frem til at det er smitte i populasjonen med 38% eller 69% sannsynlighet - hvor mye klokere er du egentlig da?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Dersom det f.eks er svært lite smittsomt kommer du ikke så langt med 5 prøver, dersom det derimot er svært smittsomt så burde det holde med et utvalg. For å si noe om sannsynligheten må man nesten vite hvor sannsynlig det er at smitten brer seg.
Det er en svært smittsom sykdom. Den er som oftest ikke dødelig, men kan gi forhøyet kulldødelighet og en del kroniske luftveissykdommer. Symptomfie smittebærere er relativt hyppig.

mvh

N

nb

Gjest
tkr skrev:
Det er en svært smittsom sykdom. Den er som oftest ikke dødelig, men kan gi forhøyet kulldødelighet og en del kroniske luftveissykdommer. Symptomfie smittebærere er relativt hyppig.

mvh
Om den er svært smittsom trenger du neppe så mange prøvene, men man må nesten vite noe om sannsynligheten for smitte for å kunne si noe om sannsynligheten for at prøvene gir riktig svar.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
tkr skrev:

mvh
Om den er svært smittsom trenger du neppe så mange prøvene, men man må nesten vite noe om sannsynligheten for smitte for å kunne si noe om sannsynligheten for at prøvene gir riktig svar.
Takker!
Finner ingen konkrete tall, men sykdommen er svært smittsom, og selvsagt vil det være overveiende sannsynlig at det vil være en full gjennomsmitting i et katteri hvor det er så stor kattetetthet, og hvor alle kattene har kontakt med hverandre.

Tar prøver av 4-5 stk og sender inn til PCR. Det burde være nok.

mvh

Edit: Utrolig hva man kan få svar på her inne. Fantastisk!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.056
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
nb skrev:
På en annen side, la oss si at du kommer frem til at det er smitte i populasjonen med 38% eller 69% sannsynlighet - hvor mye klokere er du egentlig da?
For meg er det interessante spørsmålet hvor mange negative prøver jeg må ha for å være noenlunde sikker på at viruset ikke er tilstede.

mvh

Topp Bunn