Jeg, en kommende klimaflyktning?

M

Morpheus

Gjest
Jeg bor utenfor Bergen. Et sted det regner mye! Prognosene er heller ikke særlig lystige mtp fremtidig nedbørsfrekvens og mengde! Ifjor på denne tiden regnet det sammenhengende i over 80 dager... Man blir for å si det forsiktig rimelig sliten av et slikt vær! Nå har vi vært gjennom noen dager her med storm, snø/is og mye regn. Det blir mørkt rundt 1700 (vet det er mørkere lengre nord, men der ligger ofte snøen seg slik at det på en måte er lysere likevell. kan informere at jeg var grensejeger i nord for de som tror jeg prøver å romantisere mørketiden..).

Mulighetene for å drive med hyggelige syssler ute er altså proposjonalt med dårlig vær. Når man i tillegg står ifare for at sommeren regner bort (juli er jo alltid tragisk!) Så begynner min tolmodighet med å bli værende i dette landet ganske tynnslitt!

Når jeg i tillegg leser noe slikt:
Sjokkpriser på strøm?
Årsaken er at EU har et mål om at 20 prosent av deres energiforbruk i 2020 skal komme fra fornybare energikilder. Dette innebærer en storstilt utbygging av vindkraftverk på kontinentet.

Problemet oppstår når vindkraftverkene ikke får vind. Da kommer norske vannkraftverk inn som EUs reserveløsning, noe som ikke er godt nytt for norske strømkunder, skriver Dagsavisen.

Når det blåser i Europa skal vannmagasinene i Norge spare på vannet til det blir vindstille. Dette vil imidlertid innebære fri flyt av strøm over grensen, og som en konsekvens vil strømprisen stige mot europeisk nivå.

– Du vil nok få høyere strømpriser. Gamledagene med veldig lave strømpriser i Norge får du aldri tilbake, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Pladsen i Energibedriftenes landsforening.

Ifølge fagbladet Elektro vil EU komme med en konkret henvendelse til Norge i løpet av 2008 (©NTB)
Fra Hegnar online.

Så blir jeg knallforbannet. Hvis vi som opplever mye grisevær og nedbør skal betale mer for strømmen fordi at EU skal importere 20% "grønn strøm" til en hver tid så ser jeg på dette som et ran.

Hvorfor skal jeg leve i et land der jeg må/bør holde meg innendørs 6-7 mnd i året (forsiktig estimert), samtidig som det er et av de dyreste land å bo i?

Jeg og min samboere er akademikere. Vi vet at et av konkurransefortrinnene til Norge er lave lønnskostnader til akademikere. Så bare ved å flytte kan jeg oppnå høyere lønn, en økt grad av livsutfoldelse kombinert med bedre klima.

Tror Norge kan få problemer på sikt om flere i min aldersgruppe, med høyere utdanning begynner å tenke slik...

Kilder: http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article235124.ece
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=184009

Selv ikke et supergodt annlegg kan kompensere for det klimaet vi nå etterhvert opplever... Skulle vært ute å saget opp noe ved, men iløpet av tiden jeg har skrevet dette har vinden tatt seg kraftig opp igjen, og regnet pisker mot ruten....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Alt 1: Du er en jævlig egoist som bare tenker på deg selv. Du får da bare reise og se om du blir lykkeligere der ute i den store verden. Du skulle skamme deg som har fått en god gratis utdannelse her i Norge når du ikke vil fortsette å jobbe her for lav lønn og høye levekostnader. Vi ønsker deg IKKE tilbake igjen.

Dette fikk jeg høre da jeg funderte på å reise utenlands etter at flere kolleger hadde gjort det samme og doblet levestandarden sin.

Alt 2: Jeg forstår deg veldig godt, høy utdannelse lønnes alt for dårlig i dette landet, i utjevningens hellige navn. Slike forhold som de du nevner der burde det tas høyde for på en eller annen måte. vis man ønsker bosettning i hele det ganske land må man ta konsekvensen av dette i praktisk politikk.
PS. Ønsker deg lykke til i utenlandsoppholdet. :D

Da gjenstår det bare å se om flertallet går for alternativ 1 eller 2 ?

B

Back_Door

Gjest
Jeg kjenner meg godt igjen i dette!

Flyttet fra vestlandet til Spania med min familie og fikk barna på spansk skole.

Etter noen år forandret bilde seg en del. Man må gjerne reise til et annet land for å bli mer obs på kvalitetene i hjemlandet.. ;)
Da vi flyttet tilbake til Norge, valgte vi østlandet. DET har vi ikke angret på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nostrum skrev:
Jeg bor utenfor Bergen. Et sted det regner mye! Prognosene er heller ikke særlig lystige mtp fremtidig nedbørsfrekvens og mengde! Ifjor på denne tiden regnet det sammenhengende i over 80 dager... Man blir for å si det forsiktig rimelig sliten av et slikt vær! Nå har vi vært gjennom noen dager her med storm, snø/is og mye regn. Det blir mørkt rundt 1700 (vet det er mørkere lengre nord, men der ligger ofte snøen seg slik at det på en måte er lysere likevell. kan informere at jeg var grensejeger i nord for de som tror jeg prøver å romantisere mørketiden..).

Mulighetene for å drive med hyggelige syssler ute er altså proposjonalt med dårlig vær. Når man i tillegg står ifare for at sommeren regner bort (juli er jo alltid tragisk!) Så begynner min tolmodighet med å bli værende i dette landet ganske tynnslitt!

Når jeg i tillegg leser noe slikt:
Sjokkpriser på strøm?
Årsaken er at EU har et mål om at 20 prosent av deres energiforbruk i 2020 skal komme fra fornybare energikilder. Dette innebærer en storstilt utbygging av vindkraftverk på kontinentet.

Problemet oppstår når vindkraftverkene ikke får vind. Da kommer norske vannkraftverk inn som EUs reserveløsning, noe som ikke er godt nytt for norske strømkunder, skriver Dagsavisen.

Når det blåser i Europa skal vannmagasinene i Norge spare på vannet til det blir vindstille. Dette vil imidlertid innebære fri flyt av strøm over grensen, og som en konsekvens vil strømprisen stige mot europeisk nivå.

– Du vil nok få høyere strømpriser. Gamledagene med veldig lave strømpriser i Norge får du aldri tilbake, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Pladsen i Energibedriftenes landsforening.

Ifølge fagbladet Elektro vil EU komme med en konkret henvendelse til Norge i løpet av 2008 (©NTB)
Fra Hegnar online.

Så blir jeg knallforbannet. Hvis vi som opplever mye grisevær og nedbør skal betale mer for strømmen fordi at EU skal importere 20% "grønn strøm" til en hver tid så ser jeg på dette som et ran.

Hvorfor skal jeg leve i et land der jeg må/bør holde meg innendørs 6-7 mnd i året (forsiktig estimert), samtidig som det er et av de dyreste land å bo i?

Jeg og min samboere er akademikere. Vi vet at et av konkurransefortrinnene til Norge er lave lønnskostnader til akademikere. Så bare ved å flytte kan jeg oppnå høyere lønn, en økt grad av livsutfoldelse kombinert med bedre klima.

Tror Norge kan få problemer på sikt om flere i min aldersgruppe, med høyere utdanning begynner å tenke slik...

Kilder: http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article235124.ece
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=184009

Selv ikke et supergodt annlegg kan kompensere for det klimaet vi nå etterhvert opplever... Skulle vært ute å saget opp noe ved, men iløpet av tiden jeg har skrevet dette har vinden tatt seg kraftig opp igjen, og regnet pisker mot ruten....

Hvorfor ikke ta konsekvensen av dette og flytte et par år til middelhavet, eller en annen plass der det er mer enn 2 dager i året man kan bade i sjøen på uten våtdrakt, som har lave levekostnader og der man kan gå i halvermet hele vinteren?

2. februar gjør jeg dette, og flytter på ubestemt tid til en middelhavsby. Blir vel der et år eller to hvis jeg ikke går lei og savner slaps og tåke her hjemme. Ser at temperaturen der nede lå på 20-22 grader i dag.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Har ikke oversikt over alle her på HFS, men du har vel høyere utdannelse du også Deph ?

Og som det framkommer her er det å flytte ut ikke en utenkt tanke hos mange. Lurer på når "styresmaktene" vil ta dette med "brain drain" på alvor?

B

Back_Door

Gjest
Spiralis skrev:
Og som det framkommer her er det å flytte ut ikke en utenkt tanke hos mange. Lurer på når "styresmaktene" vil ta dette med "brain drain" på alvor?
Ja, nå må de slutte å bare prate om været, og heller gjøre noe med det! ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Har ikke oversikt over alle her på HFS, men du har vel høyere utdannelse du også Deph ?

Har 3 år fra universitet i England. Men jeg regner ikke med at jeg behøver å jobbe noe særlig de neste par årene. Hvis ikke jeg kommer til å kjede meg da. Det blir en utforsking i rent slaraffenliv og dagdriving. Samt små adventures, reiser, oppdagelsesferder og strandliv, samt å tilbringe mest mulig tid i stråhatt og sandaler, lese bøker og sitte på altaner og drikke te, ta litt bilder og lære litt språk.

Carpe Vita!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Du bare MÅTTE gni det inn?? Du er ondskapsfull Deph! Det var jo "ingen" som ble misunnelige nå! ;D ;D ;D

M

Morpheus

Gjest
Kjekt å se at folk har forståelse for situasjonen, og vel så det! Jeg ser bare på mine tanker som en logisk konsekvens av globaliseringens bakside. Jeg går ikke lenger rundt å tror at Norge er best, noe Gro lurte meg til å tro..

Hvis man ikke tar innover seg at det bør være andre "spilleregler" i Norge, en i f.eks Spania (Les: lik strømpris) Hvorfor skal jeg da sitte i Norge å ta belastningen med dårlig klima som forringer min livskvalitet, når jeg kan slippe slaps/oversvømmelser/stormer/mørketid i Norge? Jeg bare spør ;) Dessuten er vel det meste i Spania billiger? F.eks biler osv...

G

Gjestemedlem

Gjest
Nostrum skrev:
Kjekt å se at folk har forståelse for situasjonen, og vel så det! Jeg ser bare på mine tanker som en logisk konsekvens av globaliseringens bakside. Jeg går ikke lenger rundt å tror at Norge er best, noe Gro lurte meg til å tro..

Hvis man ikke tar innover seg at det bør være andre "spilleregler" i Norge, en i f.eks Spania (Les: lik strømpris) Hvorfor skal jeg da sitte i Norge å ta belastningen med dårlig klima som forringer min livskvalitet, når jeg kan slippe slaps/oversvømmelser/stormer/mørketid i Norge? Jeg bare spør ;) Dessuten er vel det meste i Spania billiger? F.eks biler osv...
Norge og Bergen er fint i sommerhalvåret (dvs Mai - August) resten av året er det mange andre plasser som er bedre å bo. Hvis man ikke er håpløst bundet av sine eiendeler eller famileforhold så er det jo bare å forsøke å bo en anne plass. I verste fall flytter man tilbake etter en tid, men da slipper man i allefall å angre på at man aldri våget å prøve.

Selger eller leier man ut boligen hjemme og selger anlegg og løsøre så har man som oftest det man trenger for å prøve. Jeg tror man har godt av å bo litt utenfor Norge til tider. Det finnes mer spennende steder i verden enn der man ble født... og kun heiminger blir boende der resten av livet. ;)

Her er et par julegavetips til den utkårede:

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det er jo en stor forbedring bare å flytte fra Vestlandet til Østandet, så får man senere oppgradere til Provence eller Toscana eller Umbria når øknomomien og yrkeslivet tillater det...

Kjenner jo folk som bor i Spania og jobber i Hammerfest!! så alt er mulig..

Sleiven

ps det med strømprisene spådde jeg for ti årsiden, det er bare soleklare konsekvenser av de valg politikerene i Norge har tatt. Stakkars de duste kommunenee som solgte seg ut av sine kraftselkap for å få nytt kommunehus!!

S

Slubbert

Gjest
Nostrum skrev:
Jeg ser bare på mine tanker som en logisk konsekvens av globaliseringens bakside.
Bakside? Det er jo en kjempemulighet. Hele verden er din tumleplass, kan det bli bedre? Hva er fordelen med å leve bak murer og stengsler?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg går og gør orden i 10.000 ting,
som jeg mente tilhørte mig.
Midt i mit slid, ved et tankespring,
sættes et dystert problem i sving:
Ejer jeg dem eller ej?
Sandheden ligger vel deromkring,
At ejer du mere end 8 ting,
så ejer tingene dig.

-Piet Hein

Selg unna og reis, og finn friheten og mulighetene livet byr på.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Vil så absolutt anbefale noen år i utlendighet. Om ikke annet får man, som Back_Door påpekte, et nytt perspektiv på Norge.

M

Morpheus

Gjest
Jepp jeg finner ikke så mange grunner som taler imot bortsett fra at jeg må bli ferdig som student, få mer relevant arbeidserfaring og at vi lever i et ganske fredelig samfunn. Madammen og er innstillt på utlandet, så det blir nok ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Været er vel som det alltid har vært, vinterstormer og regn var det da en god del av i oppveksten, skal ikke påstå at jeg liker det, men været er en ting man ikke husker så lenge, og jeg tror nok ikke det har endret seg mye de siste årene egentlig.
Mørket plager meg mest, det gjorde det ikke tidligere men jeg merker det mer nå.

Når det gjelder strøm synes jeg at vi som har så mye og god tilgang på rein energi bør få kjøpe den for lav pris, vi trenger mye energi til oppvarming, det koster utrolig lite å produsere vannkraft ( tror det er 5 øre per kwh.) og Norge har de siste 17 årene hatt et eksportoverskudd på strøm på rundt 50 TwH, så vi bruker mindre enn vi produserer. Er det bedre for miljøet av vi fyrer med ved og sparer strøm?
Jeg ser på vannkraften som en slags nasjonal felleseiendom som man ikke burde ha lov til å selge ut som en annen vare når vi trenger den selv. Har EU behov for 20 % grønn strøm så får EU produsere det selv. Strøm er en monopolvare man er helt avhengig av og kan ikke sees på på samme måte som andre varer.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Morpheus skrev:
Jeg bor utenfor Bergen. Et sted det regner mye! Prognosene er heller ikke særlig lystige mtp fremtidig nedbørsfrekvens og mengde! Ifjor på denne tiden regnet det sammenhengende i over 80 dager... Man blir for å si det forsiktig rimelig sliten av et slikt vær!
Jeg har tatt konskvensen av det, og flytter hjem til Østlandet. Klarer ikke å leve 40 år til uten sommre, og regn hele året... (sommer er det når solen skinner og det er 20+, ikke når det er 15C og ikke regner slik de tror på Vestlandet.. ;).)
mvh
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Komponenten skrev:
Når det gjelder strøm synes jeg at vi som har så mye og god tilgang på rein energi bør få kjøpe den for lav pris, vi trenger mye energi til oppvarming, det koster utrolig lite å produsere vannkraft ( tror det er 5 øre per kwh.) og Norge har de siste 17 årene hatt et eksportoverskudd på strøm på rundt 50 TwH, så vi bruker mindre enn vi produserer. Er det bedre for miljøet av vi fyrer med ved og sparer strøm?
Jeg ser på vannkraften som en slags nasjonal felleseiendom som man ikke burde ha lov til å selge ut som en annen vare når vi trenger den selv. Har EU behov for 20 % grønn strøm så får EU produsere det selv. Strøm er en monopolvare man er helt avhengig av og kan ikke sees på på samme måte som andre varer.
Kunne ikke vært mere enig!!!
Sleiven

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Alltid kjekt når noen er enig... ;)

Men når det kommer til været så er ikke jeg helt enig. Om man ser bort i fra sist sommer, som var en tragedie, så har vi da faktisk hatt en del flotte somre her vest de siste årene. Den kom litt seint i gang noen år, men i fjor badet jeg faktisk i sjøen i slutten av september, og jeg er ikke noen badenymfe..
Det regner en del ja, men for min del liker jeg ikke kulde, så selv om lange perioder med regn er noe begredelig, så vil jeg heller ha det enn kulde.
Men aller helst vil jeg selvsagt ha sol og varme, på den annen side setter man mer pris på det når det ikke er så vanlig... ;) :)

Topp Bunn