M
Morpheus
Gjest
Jeg bor utenfor Bergen. Et sted det regner mye! Prognosene er heller ikke særlig lystige mtp fremtidig nedbørsfrekvens og mengde! Ifjor på denne tiden regnet det sammenhengende i over 80 dager... Man blir for å si det forsiktig rimelig sliten av et slikt vær! Nå har vi vært gjennom noen dager her med storm, snø/is og mye regn. Det blir mørkt rundt 1700 (vet det er mørkere lengre nord, men der ligger ofte snøen seg slik at det på en måte er lysere likevell. kan informere at jeg var grensejeger i nord for de som tror jeg prøver å romantisere mørketiden..).
Mulighetene for å drive med hyggelige syssler ute er altså proposjonalt med dårlig vær. Når man i tillegg står ifare for at sommeren regner bort (juli er jo alltid tragisk!) Så begynner min tolmodighet med å bli værende i dette landet ganske tynnslitt!
Når jeg i tillegg leser noe slikt:
Så blir jeg knallforbannet. Hvis vi som opplever mye grisevær og nedbør skal betale mer for strømmen fordi at EU skal importere 20% "grønn strøm" til en hver tid så ser jeg på dette som et ran.
Hvorfor skal jeg leve i et land der jeg må/bør holde meg innendørs 6-7 mnd i året (forsiktig estimert), samtidig som det er et av de dyreste land å bo i?
Jeg og min samboere er akademikere. Vi vet at et av konkurransefortrinnene til Norge er lave lønnskostnader til akademikere. Så bare ved å flytte kan jeg oppnå høyere lønn, en økt grad av livsutfoldelse kombinert med bedre klima.
Tror Norge kan få problemer på sikt om flere i min aldersgruppe, med høyere utdanning begynner å tenke slik...
Kilder: http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article235124.ece
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=184009
Selv ikke et supergodt annlegg kan kompensere for det klimaet vi nå etterhvert opplever... Skulle vært ute å saget opp noe ved, men iløpet av tiden jeg har skrevet dette har vinden tatt seg kraftig opp igjen, og regnet pisker mot ruten....
Mulighetene for å drive med hyggelige syssler ute er altså proposjonalt med dårlig vær. Når man i tillegg står ifare for at sommeren regner bort (juli er jo alltid tragisk!) Så begynner min tolmodighet med å bli værende i dette landet ganske tynnslitt!
Når jeg i tillegg leser noe slikt:
Fra Hegnar online.Sjokkpriser på strøm?
Årsaken er at EU har et mål om at 20 prosent av deres energiforbruk i 2020 skal komme fra fornybare energikilder. Dette innebærer en storstilt utbygging av vindkraftverk på kontinentet.
Problemet oppstår når vindkraftverkene ikke får vind. Da kommer norske vannkraftverk inn som EUs reserveløsning, noe som ikke er godt nytt for norske strømkunder, skriver Dagsavisen.
Når det blåser i Europa skal vannmagasinene i Norge spare på vannet til det blir vindstille. Dette vil imidlertid innebære fri flyt av strøm over grensen, og som en konsekvens vil strømprisen stige mot europeisk nivå.
Du vil nok få høyere strømpriser. Gamledagene med veldig lave strømpriser i Norge får du aldri tilbake, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Pladsen i Energibedriftenes landsforening.
Ifølge fagbladet Elektro vil EU komme med en konkret henvendelse til Norge i løpet av 2008 (©NTB)
Så blir jeg knallforbannet. Hvis vi som opplever mye grisevær og nedbør skal betale mer for strømmen fordi at EU skal importere 20% "grønn strøm" til en hver tid så ser jeg på dette som et ran.
Hvorfor skal jeg leve i et land der jeg må/bør holde meg innendørs 6-7 mnd i året (forsiktig estimert), samtidig som det er et av de dyreste land å bo i?
Jeg og min samboere er akademikere. Vi vet at et av konkurransefortrinnene til Norge er lave lønnskostnader til akademikere. Så bare ved å flytte kan jeg oppnå høyere lønn, en økt grad av livsutfoldelse kombinert med bedre klima.
Tror Norge kan få problemer på sikt om flere i min aldersgruppe, med høyere utdanning begynner å tenke slik...
Kilder: http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article235124.ece
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=184009
Selv ikke et supergodt annlegg kan kompensere for det klimaet vi nå etterhvert opplever... Skulle vært ute å saget opp noe ved, men iløpet av tiden jeg har skrevet dette har vinden tatt seg kraftig opp igjen, og regnet pisker mot ruten....