Jeff Rowland RIAA - Pickup load, hvorfor induktans/induktor på inngangene?

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
At en RIAA må ha en passende motstand og kapasitans-last på pickup-inngangen, er godt forklart, blant annet her: Hagerman Technology LLC: Cartridge Loading.

Men, når det gjelder å ha en passende induktans på den samme pickup-inngangen, er det verre:confused:.

Har to phono-kort i min Jeff Rowland Contiuum S2, de jobbes det med å oppgradere. PU-signalet ledes (serielt) gjennom en liten induktor, L1 og L2, se bildet, som første komponenter på RIAA-kortet. Før signalet føres videre til last-kondensator og motstand - C1 og R3, og fra der videre til første OpAmp.

2018-04-08 11.54.59.jpg

Etter det jeg har lest meg til, har MC-pickuper en meget lav induktans, rundt 0,5mH, mens MM-pickuper har rundt 50mH. Er det slik at MM-pickuper bør ha en induktans-last i RIAA-en som matcher pickupens egen induktans? For å korrigere frekvenskurven, slik som vi gjør med passende motstand og kapasistans.
Eller er det andre årsaker til at det står en induktor på pickup-inngangen?

Etter lytting og testing har jeg kommet fram til at min Micro-Benz Gullwing spiller best med kun signalkabelens kapasitans og en 1000ohm motstand. Kan induktoren bare fjernes om jeg bruker MC-pickup?

For de som har samme kortene og som tenker på å oppgradere, kan jeg gjerne åpne en egen tråd. Om noen er interessert.

Sist redigert:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
221
Uten kretsskjema blir det bare gjetting. Jeg tipper at de to små spolene er HF-stoppere som skal hindre at veldig høyfrekvente signal skal komme inn i elektronikken. De har i så fa ingen betydning for frekvenser i audio-området.

Resten avstår jeg fra å kommentere...

Topp Bunn