Hei, jeg har akkurat bygget en 300b amp etter skjema fra Je Labs. Forsterkeren spiller fint men jeg sliter litt med inrush gjennom likeretter. Rene fyrverkeriet ved påslag. Byttet fra 40uF til 20uF som første kondensator som hjalp mye på gnist i likeretter ved påslag. Problemet nå er at jeg får for høy spenning ut fra PSU i forhold til skjema. Feks Anodespenning på 300b ligger på 426v. Satte så inn en 47R 50w motstand mellom likeretter og første kondensator og spenningen på anode falt til 406v på 300b og ingen gnist ved påslag. Nettrafo har jeg lite info om men vet den har svært lav sekundær resistans og det er nok der hele problemet ligger. Vil det være bedre med en motstand på hver Hv leder før likeretter eller kansje en motstand i serie med sentertapp til gnd isteden for en etter likeretter? Merket at både trafo og choke ikke blir like varme som før jeg satte inn motstanden etter likeretter. Vil 5u4g ta skade av slik som jeg har koblet det nå? Vil det evt ødelegge for filtreringen i PSU?
Vedlegg
-
60.3 KB Visninger: 117
-
327.2 KB Visninger: 121
-
472.8 KB Visninger: 105