JBL Model 240 Ti

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
noen erfaringer om disse høytalerne?

noen som har ett godt sted og linke til så jeg får byttet de ødelagte bass elementene?

delefilter og kasse, samt griller er sågodt som strøkent og resten av elementene skal vist fungere. dette skal sjekkes ut straks.

kablene er av en "special style" monster internkabel men spolene er av jernkjerne varianten. får jeg fatt på ne elementer er det vel greit og hilse på eltek gutta og investere i nye luftspoler?

McLaren

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Ta en prat med Per på http://www.lydrommet.no/. Det bør være mulig å få tak i både re-foam og re-cone kits til disse bassene. JBL anbefaler selvfølgelig å rekone.

JBL har brukt Monster internkabling helt fra mitten av 70-tallet. Det å bytte disse er ikke det første du bør tenke på. Skal du bytte spoler er det viktig å bruke noen med samme DCR som dem som sitter der fra før. Dette kan være vanskelig uten å forandre andre ting i filteret. Vil tro at de fleste luftspolene Eltak lagerfører har lavere DCR enn dem som sitter orginalt i filteret. Prøv heller Solen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Luftspoler fra Eltek (eller andre) har vel neppe lavere DC-motstand enn ferritkjerner...
Vær obs på å ikke øke den uforholdsmessig for spoler i serie med basselementet; det gir lavere dempningsfaktor og en dårligere bass.

Mvh Vidar P

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
jeg kan ikke rekone. forrige eier har blant annet skjært vekk hele senter conen på det ene bass elementet og det er revet i så om jeg får på nytt kantoppheng så er jeg like langt.

kan man få tak på dette via jbl? nye elementer altså?

McLaren

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Original JBL reconing innbefatter at alle bevegelige deler skiftes, så dette kan la seg ordne.

Altså ikke bare opphenget.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
okay, så det eneste som ikke blir byttet er da kurven og magneten?

om elementet er sprengt? får de byttet de aktuelle delene da også? Hvor gjør jeg dette?

McLaren

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Hos et autorisert JBL verksted.

Neby har vel et slikt tror jeg, hadde før i tiden.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Lydrommet har overtatt JBL-Pro. Erling har ingen ting å gjøre med dette lenger.

Ved rekoning skiftes alt bortsett fra kurv og magnet, også svingspolen. Dette er vanlige reparasjoner på eldre JBL basser.

Vidar:
De fleste filtre som sitter i eldre JBL monitorer er kritiske mht DCR i spolene. Dette gjelder mer enn bare nivå ut på elementene som lett kan endres med L-Padene på fronten. Skal du skifte ut orginalspolene med bedre luftspoler har ikke Eltek noen med høy nok DCR, i hvertfall ikke som jeg har klart å finne. Feks har de fleste foliespoler fra Mundorf omtrent halve motstanden av det jeg trenger.

Nå har jeg ikke studert filteskjemaet for 240 Ti, men det er sikkert bygd på samme lest som de eldre monitorene. De fleste av disse filtrene brukte Solen komponenter, og i en del av dem ble det også brukt autoformere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal du skifte ut orginalspolene med bedre luftspoler har ikke Eltek noen med høy nok DCR, i hvertfall ikke som jeg har klart å finne. Feks har de fleste foliespoler fra Mundorf omtrent halve motstanden av det jeg trenger.
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner dette; mener du at ferrittkjernene har så høy motstand at det er høyere enn luftspoler med tynn tråd? Hva er da meningen med ferritten?
Ellers forstår jeg jo godt at dc-motstanden er kritisk; for høy og for lav blir vel like galt, og påvirker vel i høy grad resultatet.

Mvh Vidar P

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
så da kan mine muligens sprengte elementer spille som de skal igjen? er det noe poeng og legge mange kroner i disse høytalerne? de skal være fra sent 86 tenker jeg da elementene har stempler fra juli 1986 på magneten bak. det virker som om mellomtone og diskant gjør det de kan men det blir litt vrient og vite helt sikkert uten at bassene utfyller nedre del av mellomtone.

noen her som har lånt øre til dem?

McLaren.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du kan høre med SSNHT her på sentralen om han kan ha eller skaffe deg det du trenger.Jeg kjenner også en som vikler det for deg.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner dette; mener du at ferrittkjernene har så høy motstand at det er høyere enn luftspoler med tynn tråd? Hva er da meningen med ferritten?

Mvh Vidar P
Dette blir kanskje litt OT, men jeg har ikke klart å finne noen av de spolene jeg trenger på hjemmesiden til Eltec, heller ikke i komponentkatalogen deres. Feks 5.6 mH 0.63, 5.1 mH 0.59 osv.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Ja, men nå er ikke 240 så gamle at det tar helt av....det er de litt eldre store modellene med alnicomagneter og dørbrede fronter som er toppen etter min mening.

De grommeste har 2 stk. 15-tommere plassert ved siden av hverandre i frontbaffelen :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Sv: JBL Model 240 Ti

Da var de solgt til JBL entusiast;-)

De får ett bedre liv hos han enn de ville fått hjemme hos meg.

Takk for hjelpen, alle sammen!

McLaren

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Sv: Re: JBL Model 240 Ti

Paulsen skrev:
Ja, men nå er ikke 240 så gamle at det tar helt av....det er de litt eldre store modellene med alnicomagneter og dørbrede fronter som er toppen etter min mening.

De grommeste har 2 stk. 15-tommere plassert ved siden av hverandre i frontbaffelen :)
4350 og 4355 (de med 2 15-tommere) i forskjellige utgaver var ikke ment for annet enn studiobruk, og det var helt nødvendig å kjøre bi-amping og EQ for å få det hele til å henge sammen. Disse høyttalerene tilhørte JBL "store monitorserie" og er i utgangspunktet ikke en "hjemmehøyttaler".

JBL 4355

De mellomstore monitorene, feks 4345, 4343 og 4344 er langt bedre tilpasset en typisk norsk stue. Dette er fremdeles STORE høyttalere. Eneste forskjell på disse er at 4345 bruker en 18-tommer i bunnen og de andre en 15-tommer. 4345 har derfor litt større kabinett.

JBL 4345

JBL 4344

Det er vel en liten tankevekker at JBL allerede på mitten av 70-tallet produserte en ringradiator. Verden er kanskje ikke helt slik ScanSpeak vil ha den til å være.

Topp Bunn