Jazzskole!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.844
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Jeg har lyst til å lære mer om jazz, og hører absolutt med blant de som synes at musikken gir mer hvis man har kunnskap om artist, inspilling og også den tekniske oppbygningen av musikken.

Mitt forslag er, eller ønske er det vel egentlig, da jeg vet det er mange her men enorm kunnskap på området. At vi lager en skole. Et album hver 14 dag eller måned. Hvor en av forumets kunnskapsrike deltakere lager en liten presentasjon, med omstendighetene rundt albumet, spesielle spor, partier. Hvor står albumet i landskapet osv.

Hva synes dere.....?
Noen som tar utfordringen..?

Mvh
OMF
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hva med litt jazzteori også?

II-V-I, altererte skalaer, fingerøvelser etc. ;D
 

eidsheim

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
12
Antall liker
0
Hei!
Jeg har lyst til å lære mer om jazz, og hører absolutt med blant de som synes at musikken gir mer hvis man har kunnskap om artist, inspilling og også den tekniske oppbygningen av musikken.

Mitt forslag er, eller ønske er det vel egentlig, da jeg vet det er mange her men enorm kunnskap på området. At vi lager en skole. Et album hver 14 dag eller måned. Hvor en av forumets kunnskapsrike deltakere lager en liten presentasjon, med omstendighetene rundt albumet, spesielle spor, partier. Hvor står albumet i landskapet osv.

Hva synes dere.....?
Noen som tar utfordringen..?

Mvh
OMF
Meget bra idé!!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.844
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Noen med faglig tyngde som vil starte med stafettpinnen...?

Mvh
OMF
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her må man åpenbart starte med en kronologisk innfallsvinkel, fordi jazzhistorien og følgelig utviklingen er kronologisk av natur.
Spørsmålet er hvor i historien skal man starte.

Jeg mener mye og mangt om dette med jazz, men for de som har fulgt programmet "Jazz" på NRK så kan jeg vel si at jeg synes det var en nokså bra oppsummering, selv om det naturlig nok har sine mangler; hvilket er uunngåelig, man kan ikke dekke alle nisjer.

Hva med å regne pre-bebop som tilfredsstillende kjent, og starte med den moderne jazzen, selvsagt i form av Charlie Parker?

Der er jeg ikke veldig bevandret selv, men har skjønt såpass at hans innspillinger for Verve og Savoy var sentrale. Jeg har en kjenning som driver Majorstuens antikvariat, han er Charlie Parker-spesialist i mine øyne, om det er interesse kan jeg rådføre meg om hvilke plater man kan se nærmere på.

Et annet alternativ er å starte litt lengre opp, i den litt mer oversiktlige LP-verdenen, og se i retrospekt på Parker som en interessant basis for den moderne jazzen. Det var det jeg gjorde da jeg begynte å lytte til jazz..

Mvh Vidar P
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
foruten de helt nymotens musikalske spring jazzen har tatt har jeg veldig sans for de gode gamle dager, da spesielt slutten av 50-tallet, og 60 tallet med oscar peterson, bill evnas, scott lafaro, mccoy tyner, elvis jones, john coltrane, davis, Mingus og gjengen....det er "kara" jeg har vokst opp med i heimen og som har bidratt til at jeg finner stor lytteglede i jazzmusikken.


bidrar gjerne med tanker og egne erfaringer! charlie parker ligger nok litt forran her tidsmessig.

Har fulgt med serien på NRK, det var intr sjåing. Men med tanke på utviklingen innen jazzen så vil det nok være vanskelig å få med alt i en sånn serie uten at den skal bli for lang. Det er jo også individuelt hva enkelte ser på som større milepæler enn andre.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.844
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Som trådstarter tar jeg på meg litt av ansvaret med å organisere.

Utfordringen blir som følger - å skrive et til dels omfattende innlegg om et album.

Jeg er ikke sikker på om vi behøver å gå kronologisk til verks. Hadde egentlig tenkt å begynne med noe kjent, men siden jeg ikke har jazzkunskaper så nevner jeg noe jeg har hørt om.

Miles - Kind of Blue
Coltrane - Blue train
O Peterson - we get requests

Kan dette være en start??

Skal vi si første innlegg ca 15 jan?

Vil gjerne også at disse trådene "fredes" for unødvendige innlegg, diskusjoner og smådetaljer og krangling - slik at vi på lang sikt - kanskje har 10-20 tråder " Jazzskolen 1-20". Som lett kan søkes opp for nye medlemmer.

Mvh
OMF
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Miles - Kind of Blue
Coltrane - Blue train
O Peterson - we get requests

Kan dette være en start??
Jeg kan ta på meg å si noen få ord om Blue Train.
Selv kan jeg ikke la være å se på denne platen (innspilt september '57 på BlueNote) som annet enn en forsmak til det langt mer geniale som skulle komme fra den kanten, The Atlantic Years ('59-'61) og særlig "Giant Steps".
Coltrane hadde skrevet endel originaler før, 3-4 av de er inkludert i BlueTrain. Det er vel liten tvil om at førstesiden, "BlueTrain" og "Moments Notice" er de to kuttene av størst interesse i et Coltrane-perspektiv.
Her får han tildels plenty av tid og anledning til å vise sine introspektive men ekspressive evner, og han får dels demonstrert sitt nivå av teknisk brillians på den tiden; et nivå som skulle øke påfallende de nærmeste etterfølgende år.

Jeg oppfatter andresiden nærmest som et "etterslep", hvor Coltrane spiller mer integrert i bandet enn som den solist han eksellerer som ellers, og han har heller ikke rom for å vise sine harmoniske bølger som han kunne studere inn og øve på fra morgen til kveld.

Legg merke til hvordan Coltrane artikulerer hver eneste tone til perfeksjon, i sveip av hurtige tonerekker presterer han å legge trykk og substans i hver eneste minste kjappe tone, samtidig som han får sax'en til å "åpnes" opp for å vri ut en overmåte energisk og distinkt klang, preget av nerve og snert. Denne kombinasjonen av artikulasjon og rytmisk aksentuering er helt typisk Coltrane på sitt beste, det gir en intens og medrivende sound som han gjør bedre enn alle andre saksofonister.
Denne mannen er, som alle kan høre, ikke noen Stan Getz eller Ben Webster som forsøker å utvikle saxens tone i dimensjoner av klang, varme, luft og besnærende sødme; her er det lag på lag med harmonier, og det er rytmisk presisjon og musikalsk driv som teller.

Ok, så sound'en består av mer enn klang og rytme; det er ikke kun poenget HVORDAN toner spilles, men også HVILKE toner som spilles.
Hør f.eks på platens beste kutt, Moments Notice. Merk hvordan Coltrane, især i åpningsminuttene, er opptatt med å plassere varierende harmonier, forskjellige skalaer av noter, oppå den repeterende melodilinjen fra rytmeseksjonen og kompet. Vi får da svært så interessante harmoniske koblinger mellom Coltranes akkorder/skalaer og kompets grunntone.
Dette er et nøkkelpoeng; det er interessant også fordi det kun var Dizzie Gillespie som, såvidt kjent, drev med dette på samme tid.
Det vi hører en en øvelse hvor Coltrane finner forskjellige akkorder (tonene i denne spilles i sekvens selvsagt, fordi det er et entoneinstrument) som passer med modusen, eller grunntonen i melodilinjen (som spilles av resten av bandet), men gir svært så varierende lydmiljø.
Dette tvinger frem en hel del interessante og uvanlige akkordsammensetninger relativt til grunntonen, og er et signal på hva som kommer senere i hans karriere.

Som antydet synes jeg i grunnen ikke at BlueTrain er en essensiell Coltrane-plate; med unntak av de nevnte poenger ser jeg (i øyeblikket) ikke veldig mye å dra frem av interesse, og især ikke på andresiden som for meg blir litt "tom" for poenger.
Det mest interessante er imidlertid for meg at denne skiven peker (i Moments Notice) frem mot det virkelige mesterverket Giant Steps (Atlantic 1311/Jan 1960). Den bør være i enhver platesamling, og om det skulle være interesse kan jeg skrive noen ord om den også på et senere tidspunkt.

Mvh Vidar P
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Vidar P bør ha takk for glød og trøkk i sitt essay om Coltrane. Vil bare legge til at albumet "Ascension" tilfører enda en dimensjon til den coltraneske søken etter grensesprengende frihet i det musikalske uttrykket gjennom harmonisk og rytmisk ekseprimentering.

Mvh
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Lag en ny tråd, Vidar, så den ikke drukner! :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lag en ny tråd, Vidar, så den ikke drukner! :)
Hva mener du? Det er OMF's tråd om jazz, mitt var bare et innlegg på oppfordring om en av skivene han dro frem.

Vi må vel uansett regne med, og sågar åpne for, kommentarer og diskusjon mellom disse innleggene, og det er helt fint for meg iallefall.

Mvh Vidar P
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hva mener du? Det er OMF's tråd om jazz, mitt var bare et innlegg på oppfordring om en av skivene han dro frem.

Vi må vel uansett regne med, og sågar åpne for, kommentarer og diskusjon mellom disse innleggene, og det er helt fint for meg iallefall.

Mvh Vidar P
Jeg syns innlegget ditt var godt nok å rettferdiggjøre en egen tråd, så det ikke ble borte i denne. Helt opp til deg selvfølgelig, men skriveriet får helt sikkert mer oppmerksomhet om den legges i en egen tråd :)
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Det mest interessante er imidlertid for meg at denne skiven peker (i Moments Notice) frem mot det virkelige mesterverket Giant Steps (Atlantic 1311/Jan 1960). Den bør være i enhver platesamling, og om det skulle være interesse kan jeg skrive noen ord om den også på et senere tidspunkt.
Selv om "Giant Steps" for meg er John Coltrane's store plate vil jeg mene at den sett ut ifra et objektivt synspunkt må dele plassen med "A Love Supreme" som Coltrane's mesterverk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv om "Giant Steps" for meg er John Coltrane's store plate vil jeg mene at den sett ut ifra et objektivt synspunkt må dele plassen med "A Love Supreme" som Coltrane's mesterverk.
Enig i at A Love Supreme er et mesterverk. Imidlertid blir det på musikk på en litt annen måte enn Giant Steps, og dermed, siden den er noen år senere, blir den i et historisk perspektiv litt vanskelig å forsvare betydningen av mht "sheets of sound" og modalitet, for å ta noen eksempler. Subjektive meninger er så mangt; det skulle derimot vært interessant i en tråd som denne å se hvordan du (objektivt som du sier) argumenterer for hvorfor musikken på A Love Supreme er like "stor" som Giant Steps.. slikt er lærerikt.

Mvh Vidar P
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
God idè, men jazz er så veldig kompleks musikk.
Rock er rock, men innen jazz er det veldig mye å velge mellom.
Men skyt løs, den som føler seg truffet : )
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Dette kan dra seg opp mot kabeldebatt..........he he
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
og dermed, siden den er noen år senere, blir den i et historisk perspektiv litt vanskelig å forsvare betydningen av mht "sheets of sound" og modalitet, for å ta noen eksempler.

Mvh Vidar P
Ikke sett i forhold til Giant Steps.

Det blir faktisk feil å bruke Giant steps som et eksempel på "sheets of sound" og modalitet.

"Sheets of sound" var i sin tid en litt missbeskrevet opplevelse av Coltranes fraser som ikke var underdelt i 8, 16, eller 32-deler. og ditto trioler. Dvs. kvintoler, skakke grupperinger etc. dette er lite tilstede på Coltranes låter før  1961.

Modalitet er også missvisende om GS plata.
Selv om Akkordskjemaene i stor grad er løst fra tradisjonell jazzmessig kadanse, altså II-V-I (og altererte derivater som kom inn i bebop perioden; IImb5 i dur etc.) så blir det like missvisende å kalle dette modal eller polymodal musikk som det er å kalle Satie/Grieg for Atonale.
En låt som mr. PC er f.eks. en ren moll blues (Cm-Cm-Fm-Cm-G#7-G7-Cm)
Mens Countdown og titelllåten Giant Steps er kjent for sine Coltrane Changes. Coltrane Changes var en rekke av akkorder i et visst forhold som beveger seg raskt ut av grunntonearten, men samtidig raskt tilbake. Rekka kan også påbegynnes med å gå rett i en dominant substitutt(som i Giant Steps) Denne er altså svært velegnet for reharmoniseringer, som i Countdown- som rett og slett er en samtidig Miles Davis komposisjon med Coltrane Changes "superimposed".

Eks. på stilisert Coltrane Changes:
E-G-C-Eb-Ab-H og tilbake på E. Veldig fin rekke. Veldig vanskelig å spille over.  Er innom toneartene E, C og Ab på veldig kort tid.
Dette er IKKE  modal tenkning; rekka er som en ser: Tonika, Dominant, Tonika, Dominant, Tonika, Dominant, Tonika

Eller på Jazzspråket:
I-V-I-V-I-V-I

I låta Giant steps er dette utvidet til(I 3 ulike tonearter, som skissert over.
markert under som toneart 1-2-3):
I-V-I-V-I-II-V-I-V-I-V-I-II-V-I-II-V-I-II-V-I-II-V-I-II-V-
1-2---3--2-------3---1---3------2------1------3------1---    

Eller med korrekt moderne jazzanalysenotasjon:



Skrevet i akkorder:
Bmaj7 D7 | Gmaj7 Bb7 | Ebmaj7 | Ami7 D7 |
Gmaj7 Bb7 | Ebmaj7 F#7 | Bmaj7 | Fmi7 Bb7 |
Ebmaj7 |Ami7 D7 | Gmaj7 | C#mi7 F#7|
Bmaj7 | Fmi7 Bb7 | Ebmaj7 | C#mi7 F#7|


Satie og Grieg er faktisk gode eksempler på omtrent like stor avstand fra tradisjonell funksjonsharmonikk  som GS. (f.eks. dominant septim akkorder fratatt sin dominantiserende virkning, kjent først hos Grieg... Naima, en låt som med litt godvilje kan karakteriseres som modaljazz har også dette etc.)

Mens Miles' samtidige Kind of Blue faktisk representerer større avstand;

Akkordene på Låta "So What" fra kind of blue er:
16 takter Dm
8 takter Ebm
8 takter Dm
Alt er tonika.

Eller på jazzspråk:
I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I-I
Dette er modalt.
(utdrag)




I ren TONAL UTVIKLINGSMESSIG tenkning, og hvis Giant Steps var Grieg/Satie, så er dette Faunen til Debussy.

Coltrane(som spiller på kind of blue, forøvrig) sin første soloinspilling som beveger seg like langt ut i modalland som dette er IMPRESSIONS fra 1961


Låta "impressions" Har nøyaktig samme akkordskjema som "So What"......
Sammenligningen med Debussy blir også litt klarere kanskje....."Impressions"....
Impressions er litt mere moderne enn Kind of blue gjennom det faktum at polyrytmikken er på vei inn her.

Hvis vi ser på A Love Supreme og beholder analogien til tidlig 1900 talls klassisk musikk, vil jeg plassere denne rundt "Vårofferet". Og dette er ingen tilfeldig sammenligning:
Polymodalitet, Polyrytmikk, akkorder superimposed oppå hverandre.
Kvartakkorder. Lange strekk som skala transponerer seg tone for tone lenger unna utgangspunktet, for så å vende tone for tone tilbake. Ekstremt systematisk.

Skal vi da trekke Coltrane analogien til klassisk musikk enda videre, noe som  også fungerer fordi coltrane stadig inførte stadig striktere systemer for å kontrollere og fokusere sine stadig lengre improvisasjoner.
Så vil jeg plassere Intestellar Space i systematikk og atonalitetsmessig rundt samme nivå som Arnold Schönberg/AlbanBerg og deres delvis systematiserte, delvis frie tolvtonemusikk. etc.


Alt i alt vil Jeg konkludere med at Giant Steps først og fremst er sett på som Coltrane "klassikeren" fordi:
-Atlantic markedsfører helt fantastisk!
-Giant Steps er en kjempefin plate!
-Giant Steps er den EGENTLIGE debutplaten til historiens kanskje viktigste saksofonist
-Platen inneholder "Jazzhistoriens vanskeligste låt" nemlig Giant Steps.
-Den har, i likhet med mange andre atlanticskiver, veldig fin lyd. Ikke minst takket være lydtekniker og astrofysiker Tom Dowd.

http://www.ba.no/forbruker_guider/dvd-guiden/article1759212.ece

http://www.sputnik7.com/servlet/asxplaylist/1/300/tdtr/file.asx

(Kjent fra atombombe programmet, Charlie parker, ray charles, miles, coltrane, aretha franklin, ben e king, cream, derek & the dominos, allmann bros, lynyrd skynyrd, fant opp faderen i miksebord, hadde det første komersielle flersporsstudioet etc. etc.)

mer om giant steps harmonikk:
http://www.songtrellis.com/discuss/msgReader$1996
Les om noen som har skjønt lite av samme låt:
http://www.jackgrassel.com/pages/mastering_giant_steps.html
Litt mer fornuftig:
http://www.songtrellis.com/discuss/msgReader$2000
Om året 1959, jazzens høydepunkt:
http://www.allaboutjazz.com/php/article_email.php?id=15306
Om modaljazz:(Litt uenig i den siste setningen som dere skjønner)
http://www.answers.com/topic/modal-jazz
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det blir faktisk feil å bruke Giant steps som et eksempel på "sheets of sound" og modalitet.
Om du viser til mitt spørsmål om argumentasjon for at A Love Supreme var stor, så har jeg aldri ment eller sagt at Giant Steps var en modal skive. Se innlegg. Modalitet og "sheets of sound" var eksempler på innovasjoner/momenter som ikke var nye på den tiden A Love Supreme kom ut, ting Coltrane hadde gjort før, og det var ingen relasjon til Giant Steps i det.

Jeg vil kun tilføye hva angår årsaker til at Giant Steps er for mange den største Coltrane-skiva, det er ikke minst pga at dette var hans første utgivelse med dette bandet; de tillater en utrolig transparens og gir Coltrane rom og mulighet til å gjøre hva han på det tidspunktet behersket best.

Mvh Vidar P
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Om du viser til mitt spørsmål om argumentasjon for at A Love Supreme var stor, så har jeg aldri ment eller sagt at Giant Steps var en modal skive.
Ok, se bort fra alt jeg sa ;D ;D ;D
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Subjektive meninger er så mangt; det skulle derimot vært interessant i en tråd som denne å se hvordan du (objektivt som du sier) argumenterer for hvorfor musikken på A Love Supreme er like "stor" som Giant Steps.. slikt er lærerikt.
Det jeg mente med at den objektivt ble regnet som et mesterverk er at den i ulik musikkpresse/nettsteder regnes som et mesterverk. Altså at musikk/-jazzjournalister generelt ranker denne høyest sammen med "Giant Steps" blant Coletrane-platene. Grunnen til dette er vel både at det tekniske nivået er meget høyt og at dette kanskje var Coletrane's viktigste plate personlig. Dette var jo hans ode til Gud, og hans virkelig spirituelle plate. Jeg tok med litt av en omtale nedenfor da jeg synes vedkommende beskriver det bedre enn meg. Ellers finner jeg denne jazz-skolen meget interessant, da jeg kan lite om det rent tekniske og synes det er givende å lære litt om dette. Topp tråd!

"A Love Supreme regnes av mange som høydepunktet i Coltrane-katalogen, og den markerer utvilsomt et veiskille i hans stilistiske uttrykk. Mannskapet er den klassiske Coltrane-kvartetten som på dette tidspunktet hadde spilt sammen i drøye tre år. Pianist McCoy Tyner, bassist Jimmy Garrison, trommeslager Elvin Jones og John Coltrane; ved denne anledning kun på tenor-sax (og vokal). Der jazz-skiver flest er et sett av låter mer eller mindre uavhengige av hverandre, må A Love Supreme leses som en suite. Det er et musikkstykke i fire akter som avløser hverandre på en slags logisk måte, i samme toneart og med samme tema.

Dette var første gang den detaljfikserte Coltrane spilte inn en hel skive i løpet av en session, og det var første gang dette improvisasjons-orienterte mennesket hadde all musikken i hodet før han gikk i studio.

Selv beskrev han det som et "kall", og det finnes nok av religiøse undertoner knyttet til denne utgivelsen. Coltrane så på det som hans gave til skaperen. Om fenomenet John Coltrane opplevde en form for spirituell innsikt eller om han selv var skaperen, må bli opp til den enkelte å vurdere. Kanskje begge deler. Det fine er at han maktet å formidle dette til tape.

Sjelden hører man band fusjonere i en slik energibombe som A Love Supreme faktisk er. Ikke bare er det "plata man alltid har lett etter", det er musikk som åpner dører til et nytt univers av lyd. Erkjennelsens porter om du vil. Jeg ønsker ikke å dvele ved A Love Supremes hemmeligheter og irrganger. Dette er enhver lytters privilegium å avdekke på egen hånd."
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei, dette er bra gutter!!! ;D ;D ;D

Kjør på videre, jeg lærer... ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det blir faktisk feil å bruke Giant steps som et eksempel på "sheets of sound" og modalitet.

"Sheets of sound" var i sin tid en litt missbeskrevet opplevelse av Coltranes fraser som ikke var underdelt i 8, 16, eller 32-deler. og ditto trioler. Dvs. kvintoler, skakke grupperinger etc. dette er lite tilstede på Coltranes låter før  1961.

Modalitet er også missvisende om GS plata.
Ja da er osen av svidd ribbesvor luftet ut, og jula klinger av.
Takk til Tresko og til kibsgard for gode og interessante innlegg.
Jeg skal ikke gjøre dette med Giant Steps til noe stort poeng, det var BlueTrain som var tema for innlegget mitt, og tråden virker da også ment å være en enklere innføring i jazzens mesterverker.
Allikevel må jeg si Tresko at, selv om du har gyldige poenger, så bør det belyses at spede begynnelser for retninger i musikken kan være interessante å merke seg.
Hva angår akkurat GS osv (som diskutert over) så virker det som om du har den rette nøkkelen, men ikke det rette nøkkelhullet.
Uten å gjøre dette til et angrep på din innfallsvinkel, som like gjerne kan være like rett som min, så må jeg trekke frem noen fakta som stiller saken i et annet lys enn hva du skisserer.

Modalitet
Innebærer bruk av en serie skalaer istedet for en sekvens av akkorder. I praksis er det glidende overganger mellom de to innfallsvinklene.
Begrepet ble introdusert av Georg Russell (ikke ukjent komponist og musiker, har spilt med bl.a Benny Carter, Miles Davis og Gerry Mulligan), og omtalt i hans store verk "The Lydian Concept of Tonal Organization" fra 1953. Verket lå til grunn for Miles Davis' og Coltranes arbeide med modalitet, et arbeide som begynte lenge før KoB ble innspilt, og som således lar elementer seg høre i skiver her og der, bl.a i "Naima" fra GS.
Selve begrepet stammer fra de syv syvtoneskalaer (moduser) brukt helt fra antikkens Hellas, og som sammen med enkelte 5 og 6-tonersskalaer utgjør basis for all europeisk musikk.

Hva angår modalitet og GS; ingen skiver fra '59 og deromkring kan frata KoB rangen som modal skive #1. GS er ikke en slik skive, men noe av årsaken til at den er så viktig er at den inneholder varierte elementer; alt som hadde vært og som skulle bli Coltrane's arv, om du vil, denne skiva er en brobygger mellom hans tidligere karriere, og det som skulle komme senere.
Du kan ikke dra frem mr PC som eksempel og si at skiva derfor ikke har modale elementer, fordi låtmaterialet er så forskjellig all den tid det peker i forskjellige utviklingsmessige retninger.

I "Coltrane on Coltrane" sier John Coltrane selv at han tidlig i 1958, da han påny gikk sammen med Miles, fant Miles midt i en utvikling av modalitet.."..but now it seemed that he was moving in the opposite direction, to the use of fewer and fewer chord changes in songs [i modal retning altså]. He used tunes with free-flowing lines and chordal direction. This approach allowed the soloists the choice of playing chordally (vertically) or melodically (horizontally)..
Coltranes ordbruk signaliserer at han er kjent med Russells terminologi på den tiden.

Sheets of Sound

Jeg fortsetter referat fra Coltrane selv; ..about this time [1958] I was trying for a sweeping sound. I started experimenting because I was striving for more individual development. I played the long and rapid lines that Ira Gitler termed "sheets of sound". Actually it was me applying three-on-one chord approach, and at that time [1958] the tendency was to play the entire scale of each chord...

I en artikkel Ira Gitler publiserte i DownBeat i 1958 (Trane on the Track) sier Coltrane selv ...now, sheets of sound is not a thing of beauty, and the only way it'll be justified is if it becomes that...

----------

Det er mange poenger å trekke frem fra alle låtene på Giant Steps. Tresko nevner tittelkuttet, som har en helt annen innfallsvinkel igjen, med sine linjer i "pentatoniske mønster" (kalt det fordi siste tonen i en pentatonisk skala er utelatt, og dermed er det ikke komplette skalaer). Men jeg skal ikke gå mer inn på det.

Forholdet er at jeg vil med dette argumentere for at man ikke skal være altfor kategorisk i sin kronologiske inndeling av musikalsk utvikling.
Noe av det morsomme med jazz (og forsåvidt annen musikk) er at man ser trender og retninger lenge før de er tatt helt ut.
Dette gjør musikken i historisk perspektiv interessant, og det er morsomt å høre f.eks Giant Steps, lytte til f.eks Naima og se noen måneder tilbake til KoB, lytte til andre låter og se trekk av ting som kommer senere i karrieren.

Det man må ha i bakhodet er at dette var musikere som kontinuerlig arbeidet med nye ideer; det er ofte ikke mulig å si nøyaktig når slike ideer oppsto, og når vi kan høre de første gang i en produksjon, fordi det er glidende overganger i mange tilfeller.

Tresko sier at "sheets of sound"-begrepet er misvisende, og ikke var mye tilstede før 1961. Coltrane sier noe annet selv, og om vi klarer å definere begrepet som tre-på-en akkorder, hvor hver akkord er inkomplett og spilles i sekvens på hverandre (istedet for å spille en komplett akkord svarende til grunnlinjen i melodien) så er det lett å høre at Coltrane i 1958 har rett. Vi finner dette allerede i BlueTrain (som tidl nevnt), men kun i små tendenser og porsjoner.

Videre sier Tresko at modalitet er misvisende om GS. Det er overhodet ikke poenget slik jeg ser det; GS er ikke et konseptalbum (som KoB) hvor fokus er på en teknikk (f.eks modalitet). Men man hører klart og tydelig elementer av modalitet i flere låter.
Det er morsomt å se på dette på denne måten; ikke være kategorisk men merke seg elementer av forskjellige ideer i denne musikken.

Slik ser iallefall jeg det nå.

Mvh Vidar P
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.844
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vil først sende en takk til bidragsyterne, dette var akkurat det jeg hadde håpet på. Litt om det meste og mulighet til å fordype seg i det man vil.

Også veldig bra med den siviliserte tonene og få belyst ulike innfallsvinkler.

Håper flere også kan bidra - det er helt sikkert ting som ikke er nevnt.

Håper bidragsyterne kan fortsette i denne ånden også fremover, med nye artister og album. Men synes også det er viktig å ha litt pause i mellom (1 mnd?) - platene må kjøpes og lyttes til. Og med så lange, gode og grundige innlegg krever det en del tid av bidragsyterne også.

Mvh
OMF
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg vet ikke mye om jazz så jeg skal ikke tråkke i Vidar Ps og Treskos fotefar, men jeg fant noe som kanskje også vil interessere andre.

Jazz Riffs på NPR presenterer viktige jazzinnspillinger på en kort og enkel måte så selv en skapjazzer som meg kan bli opplyst.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg har lyst til å lære mer om jazz, og hører absolutt med blant de som synes at musikken gir mer hvis man har kunnskap om artist, inspilling og også den tekniske oppbygningen av musikken.

Mitt forslag er, eller ønske er det vel egentlig, da jeg vet det er mange her men enorm kunnskap på området. At vi lager en skole. Et album hver 14 dag eller måned. Hvor en av forumets kunnskapsrike deltakere lager en liten presentasjon, med omstendighetene rundt albumet, spesielle spor, partier. Hvor står albumet i landskapet osv.

Synes dette er en god ide. Blir artig, artig å lære!
 

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
343
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Støtter bobolavs forslag her, dette høres ut som en glimrende måte å lære mer om jazz på!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
*
**
***
****
*****
******
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
**
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
Om forsiden på HFS hadde inneholdt ingressen og lenken til den til enhvertid siste anmeldelse av enten musikk eller hifi, fremfor visuell prioritering og markedsføring av CD-kuttere man kunne ha vunnet og messer man kunne ha besøkt, så hadde det kanskje ansporet flere omtaler?
 
Topp Bunn