Jan Guillou var KGB agent

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Enda verre blir det når man ser hvordan Heimefronten ble hausset opp etter krigen, man får inntrykk av at de vant krigen alene. Beklageligvis besto mesteparten av innsatsen av å ligge skjult i skogen for så å komme fram etter kapitulasjonen for å klippe håret av "tyskerjenter".
Jada,jada, jeg vet det er littegrann på spissen, iallefall, Heimefrontens innsats betydde null i frigjøringen av landet, men fikk all heder og ære.
Krigs-seilerne ytet et vesentlig bidrag til seieren, men fikk ingenting.
Hvordan er det mulig? Tja, Milorg-sjefen hette Jens Christian Hauge, gjett hvilket parti han kom fra.........

Nå driver du litt "frisk" omskriving av historien. Bare det faktum at vi hadde en hjemmefront bidro til å holde i overkant av 100.000 tyske soldater i Norge og derved borte fra andre frontavsnitt.

Men jeg er ikke uenig med deg at "vi" ( Norge alene ) vant krigen syndromet har hengt igjen litt for lenge.

Når det gjelder Hjemmefrontens innsats så ble bruken av disse styrkene veldig begrenset etter direkte ordre fra regjeringen ( for det meste AP, selv om det var en samlingsregjering ) Nygaardvold i London. Regjeringen var ikke lysten på å ta "ansvar" for de sivile tap som ville følge i form av tyske reprisalier hvis Hjemmefronten ble for aktiv. Ansvar i hermetegn da det faktisk ville vært et tysk ansvar, men man visste jo hva som ville skje. Sabotasjen mot Thamshavnbanen medøførte feks at flere prominenete personer i Trondheim ble henrettet.

At Jens Chr hauge var AP mann var ingen hemmelighet. Han var forøvrig demokrat av overbevisning og takket nei til å ta over Norge som regjeringssjef etter krigen. Et reelt tilbud han fikk og som ville blitt støttet av både USA og UK, under forutsetning av at kongen ikke protesterte. Hva Kong Haakon mente om saken vet jeg ikke, men uansett ble ikke spørsmålet aktuellt grunnet Hauges holdning. Det går faktisk an å både ha moral og ryggrad selv om man er AP tilhenger. ;)

Edit:
Sjøfolkenes og handelsflåtens innsats under krigen er av Churchill blitt sammenlignet med verdien av 1 mill. soldater. Der av kan man galant konstatere at sjøfolkenes bidrag til et fritt Norge var av den største betydning. Og at de fikk hån i retur istedet for takk er det heller ingen tvil om. Antakelig DET minst ærerike kapittel i APs historie.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Grunnen til at det sto mange tyske soldater i Norge var fordi Doffen trodde de allierte ville invadere landet. Som du selv skriver holdt Heimefronten seg i ro og tyskerne var ikke overvettes bekymret for den.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Der tar Gubra "litt" feil. Tyskerne var meget bekymret med tanke på Hjemmefronten. Det var også derfor de gikk inn i hemmelige samtaler med Hjemmefronten som kuliminerte med at "vi holder oss i ro" og "dere gjør det samme". Det fungerte, heldigvis. Det hadde selvsagt vært mer spektakulært med full krig her hjemme, men ville det nødvendigvis vært så veldig smart ?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Spiralis skrev:
Der tar Gubra "litt" feil. Tyskerne var meget bekymret med tanke på Hjemmefronten. Det var også derfor de gikk inn i hemmelige samtaler med Hjemmefronten som kuliminerte med at "vi holder oss i ro" og "dere gjør det samme". Det fungerte, heldigvis. Det hadde selvsagt vært mer spektakulært med full krig her hjemme, men ville det nødvendigvis vært så veldig smart ?
Tyskerne og Heimefronten inngikk en avtale ved kapitulasjonen for å hindre kaos som begge parter ville tape på. Det blir noe ganske annet enn å påstå at Heimefronten var årsaken til at tyskerne hold store styrker i landet.
På hvert nes og odde i Norge ligger det rester av bunkere og andre militæranlegg.
De ble bygget og bemannet fordi tyskerne ventet på en invasjon. Hvis de var bekymret for Heimefronten var det en merkverdig bruk av ressurser.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Du kan jo fortelle hva du er imponert over.....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
oddgeir skrev:
Når mennesker som man må anta er voksne personer kaster seg ut i føleri overfor despoter og massemordere som har kostet millioner av mennesker livet, til tross for at tilstrekkelig informasjon er tilgjengelig, da må man stille spørsmål ved denne personens dømmekraft. Folk som har dyrket Mao, Pol Pot, Stalin, osv, har en gang for alle bevist at de i beste fall er utilregnelige.
Med årene vil dog de fleste ta til vettet. De fleste 70-talls AKP're har for lengst tatt sitt oppgjør med Pol Pot og væpna revvlusjon. Min påstand er at fanatisme og konstentrert makt er en grusom kombinasjon, enten den ligger i hendende på røde, blå, brune, grønne eller religiøse. Jeg har null problemer med å akseptere at også voksne kan la seg lure til å tro på en sak som bli rså viktig for dem at de blindes for en periode. Jeg har derimot større problemer med å akseptere at voksne folk ikke tilgir dem som innrømmer sine tabber.

Honkey
Jeg brukte ordet "dyrket". I det legger jeg litt mer enn et vanlig sosialt samvær med de radikale kompisene. Når Guillou, i hvert fall inntil murens fall, (var det i 1989 tro?) fortsatt logret for disse despotene, sier det noe om dømmekraften. De aller fleste andre voksne mennesker hadde på det tidspunktet for lengst skjønt tegninga.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.939
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Tyskerne og Heimefronten inngikk en avtale ved kapitulasjonen for å hindre kaos som begge parter ville tape på. Det blir noe ganske annet enn å påstå at Heimefronten var årsaken til at tyskerne hold store styrker i landet.
Hjemmefronten alene var ikke årsaken til den tyske styrkeoppbyggingen i Norge, men klart medvirkende !
Og denne "overenskomsten" som jeg viser til ble inngått en god stund før freden ! Les deg opp på temaet kanskje ??

Edit:
Nå sporer vi av tråden som vel skulle handle om en viss svensk forfatter / journalist, så jeg stopper hjemmefrontskrangelen her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Sonet ikke Guillou en fengselsstraff for spionasje allerede på 70-tallet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.839
Sted
Østfold
Gubra skrev:
Du kan jo fortelle hva du er imponert over.....
Om det skulle være noen tvil så er jeg IKKE imponert.

Med en slik overskrift bør det ligge noe mer bak enn det som fremgår av artikkelen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Spiralis skrev:
På hvert nes og odde i Norge ligger det rester av bunkere og andre militæranlegg.
De ble bygget og bemannet fordi tyskerne ventet på en invasjon. Hvis de var bekymret for Heimefronten var det en merkverdig bruk av ressurser.
Begge deler er riktig. Først og fremst fryktet tyskerne invasjon, og ikke minst etter hvert at russerne skulle rykke frem og lenger sør. Okkupasjonsstyrkene bestod av opptil 400 000 soldater, men ble etter hvert redusert da styrkene trengtes lenger sør til å erstatte/avløse tyske avdelinger.

At så store styrker ble låst fast til statisk forsvar, medførte at de ikke kunne settes inn i offensive operasjoner andre steder, der de etter hvert ble mer og mer sårt tiltrengt. Samtidig, ville en hver økning i hjemmefrontens aktivitet lett kunne tolkes dit hen at de forberedte allierte offensive operasjoner mot Norge, som tross alt var en flanke Tyskland var avhengig av for å kunne foreta offensive maritime operasjoner mot de allierte i Atlanteren.

I nord, forberedte tyskerne seg på russiske angrep og besluttet derfor å beskytte flanken nordpå og Narvik (som hadde strategisk betydning i forhold til svensk malmtransport) ved Lyngen/Storfjord (Lyngenlijen -Storfjord var blitt egen kommune i 1939 og ikke lenger i Lyngen kommune) som går "parallelt" med svenskegrensa. Valget av dette området, gjorde man bl.a. for å unngå en avskjæring av tyske styrker fra Finland (de gikk som kjent over på russisk side i 1944, da finske myndigheter prøvde å redde landet fra å bli invadert av Sovjet) -i Lyngsalpene fra Skibotn (men de hadde styrker i områdene lenger nord) og og sørover lå titusner av soldater, som bl.a. var kommet over fra Finland. Her forskanset de seg og forberedte seg på lange og harde kamper.

Som en liten epilog kan det nevnes at "Lyngenlinjen" etter krigen inngikk i de norske forsvarsplaner, der man egentlig bare "overtok" stilingene tyskerne hadde bygd, og fortsatte, til midten av 1990-tallet å bygge ut stadig mer moderne stillingsverk. Thy shall not pass.

http://www.arcticwar.com/report_july2003.html

http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=6506 -ligger noen morsomme bilder her. Veldig hjemlig. Jeg vokste opp i militærleirene i Skibotn-dalen, siden foreldrene mine jobbet i Forsvaret.

Topp Bunn