Gubra skrev:Enda verre blir det når man ser hvordan Heimefronten ble hausset opp etter krigen, man får inntrykk av at de vant krigen alene. Beklageligvis besto mesteparten av innsatsen av å ligge skjult i skogen for så å komme fram etter kapitulasjonen for å klippe håret av "tyskerjenter".
Jada,jada, jeg vet det er littegrann på spissen, iallefall, Heimefrontens innsats betydde null i frigjøringen av landet, men fikk all heder og ære.
Krigs-seilerne ytet et vesentlig bidrag til seieren, men fikk ingenting.
Hvordan er det mulig? Tja, Milorg-sjefen hette Jens Christian Hauge, gjett hvilket parti han kom fra.........
Nå driver du litt "frisk" omskriving av historien. Bare det faktum at vi hadde en hjemmefront bidro til å holde i overkant av 100.000 tyske soldater i Norge og derved borte fra andre frontavsnitt.
Men jeg er ikke uenig med deg at "vi" ( Norge alene ) vant krigen syndromet har hengt igjen litt for lenge.
Når det gjelder Hjemmefrontens innsats så ble bruken av disse styrkene veldig begrenset etter direkte ordre fra regjeringen ( for det meste AP, selv om det var en samlingsregjering ) Nygaardvold i London. Regjeringen var ikke lysten på å ta "ansvar" for de sivile tap som ville følge i form av tyske reprisalier hvis Hjemmefronten ble for aktiv. Ansvar i hermetegn da det faktisk ville vært et tysk ansvar, men man visste jo hva som ville skje. Sabotasjen mot Thamshavnbanen medøførte feks at flere prominenete personer i Trondheim ble henrettet.
At Jens Chr hauge var AP mann var ingen hemmelighet. Han var forøvrig demokrat av overbevisning og takket nei til å ta over Norge som regjeringssjef etter krigen. Et reelt tilbud han fikk og som ville blitt støttet av både USA og UK, under forutsetning av at kongen ikke protesterte. Hva Kong Haakon mente om saken vet jeg ikke, men uansett ble ikke spørsmålet aktuellt grunnet Hauges holdning. Det går faktisk an å både ha moral og ryggrad selv om man er AP tilhenger.
Edit:
Sjøfolkenes og handelsflåtens innsats under krigen er av Churchill blitt sammenlignet med verdien av 1 mill. soldater. Der av kan man galant konstatere at sjøfolkenes bidrag til et fritt Norge var av den største betydning. Og at de fikk hån i retur istedet for takk er det heller ingen tvil om. Antakelig DET minst ærerike kapittel i APs historie.