VilhelmW skrev:
Og jeg blir fortsatt kvalm når jeg tenker på den stemoderlige behandlinen disse fikk i etterkant.
På prinsippiellt grunnlag blir jeg like kvalm som deg over dette ovegrepet, som rammet ikke bare sjøfolk, men også flyvere som hadde deltatt. Mange som deltok i krigen "ute" kan berette om horribel behandlling av norske myndigheter etter at de kom hjem. Flere av dem flyttet for alltid fra Norge etter "velkomsten"!
Men i motsetning til deg ?? husker jeg hvem som hadde makta i Norge og som sto bak og godkjente det som skjedde med disse som hadde gitt så mye for landets frihet!
Samene har fått unskyldning fra "Kirken, Den Norske" for at de ble kristnet. Partisanene har fått unskyldning fra Kong Harald for at de ble forfulgt og mistenkeliggjort etter krigen. Men når skal "Det Kongelige Norske Arbeiderparti" be om unskyldning for den behandling mange krigsveteraner fikk etter krigen, ja faktisk ikke bare WWII, men alle konflikter/kriger der vi har sendt militære styrker?
Den unskyldningen kommer nok aldri til å komme. "PARTIET" kan jo ikke ta feil !! Nei det skal ikke herske noen tvil om at AP har minst en fot solid plantet i en ideologi som kommer fra kommunistisk Marxisme!