James Taylor "JT" på MoFi SACD er den definitive utgaven!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.036
"JT" er litt som "Bridge Over Troubled Water" og "Hotel California"; godslig, lun og hyggelig å høre på. Gode melodier.

Har denne fra før på Sony Mastersound CD og Sony single layer SACD. Begge mastret av Doug Sax.
"JT" er enkel å mastre fordi det er så lite å gjøre med denne gode lydproduksjonen. Sony SACD har veldigt godt renomè.
Men MoFi SACD'en er bare ennå bedre. Dette er en 10/10 masteringjobb. Man hører ufattelig dypt inn i mastertapene, ennå mer microdetaljer vs Sony SACD'en. Bunnen er litt fastere med mer rytmikk, dynamikken er tydeligere. Den er distinkt i lyden, men uhyre "smooth" i lyden. Sax har nok mastret med rør i signalveien. MoFi med deres solid state class A elektronikk fra Tim de Paravichinie avslører ennå mer fra mastertapene.

Kort og godt: MoFi SACD'en er kongen på haugen. Kjøp den. :)

Neste lytt blir "Piano Man" med Bill Joel på MoFi SACD. :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.036
MoFi SACD'en er mastret av Shawn Britton, assistert av Rob Lo Verde. Så er det sagt.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
447
"JT" er som det meste fra James Taylor flott. Har denne med vanlig digitalt remastered CD-lyd av nevnte Doug Sax. Fin lyd også på den. Men et spørsmål; har nå en spiller som takler det meste av formater, vanlig CD, SACD og DVD Audio. Spilleren i seg selv har vel ikke all verdens D/A konverter, men kjører lyden via coax til en Abrahamsen V6 Dac, og derfra balansert til forsterker. Med SACD fungerer ikke dette. Må da benytte vanlig analogt signal direkte til forsterker.

Så er spørsmålet; hva gir best lyd av:

1 - SACD fra en spiller med temmelig ordinær D/A converter og RCA av normal kvalitet til forsterker (ECI-3)
2 - Vanlig CD, coax digital overføring til ekstern Dac og så balansert kabling til forsterker.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Konemishandleren James Taylor lager fin musikk, men det er alltid med en viss bismak eg kjøper hans musikk. Men Brass Buttons er bra da, selv om det egentlig er en Gram Parsons låt..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.036
roesok skrev:
1 - SACD fra en spiller med temmelig ordinær D/A converter og RCA av normal kvalitet til forsterker (ECI-3)
2 - Vanlig CD, coax digital overføring til ekstern Dac og så balansert kabling til forsterker.
SACD gir deg noen kvaliteter i lydgjengivelsen som CD ikke har, uansett hvor god CD spiller du har. Ikke dermed sagt at middelmådig SACD totalt sett vil låte bedre enn en rå Cd spiller. Av og til er det ikke så lett å gi enkle svar.

Jeg har i det siste virkelig fått opp øra for de kvaliteter SACD har. Ikke minst når det gjelder gjengivelse av dynamisk kontrast i musikken. Men hvor godt dette blottlegges avhenger bl.a av hvor lavt støygulv anlegget ditt har.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
447
oddgeir skrev:
Konemishandleren James Taylor lager fin musikk, men det er alltid med en viss bismak eg kjøper hans musikk....
Fortell. Dette er å så fall sørgelig info om en av mine musikalske storheter

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.036
mteinum skrev:
Snakker om sola ;D

Mitt eksemplar kom inn døra idag. Skal ta en lytt på den nå veldig snart.
Ble De behaget av å lytte til James Taylor på MoFi SACD? :)

Topp Bunn