Jaktsignaler ...

V

vredensgnag

Gjest
I går begynte bukkejakta, og undertegnede var i våt skog med rifla klar. Meget våt skog. Mye pussing på kvelden.

Det minnet meg om da jeg var på jakt i Tsjekkia og jaktleder ved viltparaden spurte om jeg ville blåse Großes Halali. Dagen gjennom hadde tradisjonelle hornsignaler fulgt og styrt jakten (selv om man nå også bruker radio, men det så du ikke.)

Heldigvis var jeg klar over kutymen, takket for æresbevisningen og avslo allerhøfligst. Det ville vært trist om en vakker jaktdag hadde blitt ødelagt av mine forsøk på signalblåsing. Jeg fryktet noe som tilsvarte en påskutt Peter Sellers blåse horn i The Party.

Hvert jaktsignal har et tekstgrunnlag, og disse skal man kjenne. Großes Halali blåses som hyllest til St. Hubertus ved viltparaden etter endt jakt.
Til denne er teksten:
Wir grüßen das edele Waidwerk, wir grüßen das edele Waidwerk, wir grüßen das edele Waidwerk mit Horido!"

Ønsker man å samle jegerne så blåses: "Jägersleute versammelt Euch, hab' Euch etwas zu sagen..."

Flere av jaktsignalene er riktig vakre, selv om det kan være vekslende presisjon om det er mange som blåser samtidig.

Det var ganske flott å gå i fjellene i Tsjekkia og høre disse signalene bli blåst, også til hvert enkelt dyr som ble felt.

Her er en side der man kan lytte til signalene, og lese teksten som hører med. Flere av dem er riktig vakre, og det er lett å mistenke at ulike tyske komponister har tatt for seg av disse eldgamle signalene.
http://www.frank-rinnelt.de/signal.htm

Jeg er svak for signalet når en muflon (Muffel tot) felles.

Viltparaden skjer slik:

Viltet legges i rangorden, på høyre side, vendt mot jegerne. På motsatt side står hundeførere, signalblåsere og drivere.

Og om jeg nå skulle vært uforstandig nok og sagt ja på forespørsel om Großes Halali ved viltparaden, ville resultatet omtrent vært som følger.

Vedlegg

Topp Bunn