Bil, båt og motorsykkel Jakten på ny bil - Touran eller Porsche?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.047
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Huff. Dette er et luksusproblem. Og, utvalget er ganske stort - for å si det mildt.

Outlander? Fail: http://www.hifisentralen.no/forumet...mitsubishi-outlander.html?highlight=outlander
    S-Max? Fail.
    BMW X3, Pass.

Jeg har tatt med meg familen (2 voksne + 3 barn + bagasjebehov) og ba alle sette seg inn i ulike biltyper og noen prøvekjørt (BMW X3, Audi Q5, Peugeot 5008 7s, Touran 7s, Tiguan, Sharan, Quashqai+2, Nye Mitsubishi Outlander 7s, Ford S-Max 7s, Mazda CX5, Volvo XC60, Volvo XC70). Ingen av dem er perfekte, fordi det er alltid ett eller annet å kicke på. Noen av dem har vært overraskende nedturer.

Etter disse rundene så står følgende på blokka:

- Ny BWM X3 (prøvekjørt). Valgt fremfor bl.a. Q5 (oppleves mindre / trangere enn X3) og XC60 (utdatert motormessig)
    - Ny Touran (eid en i 8 år). Valgt fremfor alle de andre 7-seterne
    - Evoque (hvis jeg lar alle mine prinsipper gå ut vinduet, fordi det er den desidert kuleste - og har mest knapper å trykke på)

Med andre ord ganske 3 ulike biler. Grunnen til det er at familien er på vippen mellom en "stor, høy 5 seter med bagasjeplass" eller "praktisk 7s med mindre bagasjeplass". Med 3 barn i samme baksete på turer over 2 timer, så vet jeg at en 7s er unikt bra. Imdilertid er det det kjedeligste valget...

Bensin eller diesel? Jeg er svært keen på bensin etter å ha kjørt noen dieselbiler de siste årene og noen få bensin. Bensin og automatgir er særdeles komfortabelt.

Prøvde Evoque i dag med hele gjengen. Kort oppsummert:

- Trang
    - Kul
    - Treig
    - Kona likte den
    - Treeeig
    - Barna synes den var OK
    - Sirup

Dette var 2.2 diesel 150hk og 400Nm.

Jeg synes den var bedre på innsiden enn forventet. Vanvittig god premiumfølelse - men 150HK ga ikke helt den samme premiumfølelsen, for å si det slik. Familiens Golf TSi 160HK med 5 personer i parkerer Evoquen så til de grader.

Sukk.

2012-range-rover-evoque-5-door-06.931x555.jpg

I desperasjon så har jeg nå begynt å se på Porsche Cayenne Diesel.

2013-porsche-cayenne-diesel-interior-photo-450647-s-1280x782.jpg

2013-porsche-cayenne-diesel-by-a-kahn-design_100406849_m.jpg

Eller - har jeg god tålmodighet: Porsche Macan...

2014-porsche-macan_th.jpg

2014-porsche-macan_span.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva med Nissan Xtrail? Den har plenty med plass, men selvsagt langt fra like kul som evoquen. Den vil mest sannsynlig vare 3 ganger så lenge men..Du får vel Xtrailen med mye flott eksteriørt utstyr, men den er like gøy som en rotfylling innvendig.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.047
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    X-Trail? Øh. Big no - no. :) Skal jeg har en kjedelig bil, så blir det en VW Touran Highline med 7 seter, 170HK DSG, panoramaglasstak og alt utstyr du kan få presset inn.

Skal jeg ikke ha noe kjedelig - så blir det en av de andre nevnt over. :)

N

nb

Gjest
    Hva med Skoda Superb? Veldig god plass i baksetet (i alle fall i lengderetningen) og mye bagasjeplass. Omtrent like spennede som en kokt potet selvsagt, men praktisk er det i alle fall (har en slik selv og setter virkelig pris på at selv de svære barnesetene ikke er i nærheten av å nå ryggen av forsetene).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har forresten porche blitt allemannseie siden man har valget mellom Touran, Tiguan og Porche? Plutselig mistet Porche en stjerne i min bok..For meg blir det som å sammenligne epler og nedfallsfrukt.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Ser du har prøvekjørt mye forskjellig. Hva med nye Honda CR-V?

A.J.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når du førstver her inne AJ. Når kommer Insignia Crossfour? Har dere hørt noe mer?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    35.368
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Har forresten porche blitt allemannseie siden man har valget mellom Touran, Tiguan og Porche? Plutselig mistet Porche en stjerne i min bok..For meg blir det som å sammenligne epler og nedfallsfrukt.
    Prøvde grannens Panamera forrige sommer, svensson bil i ulv kleder!!!
    DSC_0268.JPG

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.047
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man (inkl. Kigre Duker) ikke kan stave Porsche - så er vel bilmerket også lite interessant for vedkommende. ;)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    308
    Husk at verden holder på å gå til he....., snart må vi alle kjøre

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Det går akkurat en pall med 15" elementer på lasteplanet!

S

sorgenfri

Gjest
    @loev

Jeg, har Land Rover, og det er komplett umulig og bli kvitt den. Satt den sågar på piren i tre uker mens jeg var på havet i håp om at byens løse fugler skulle se interesse i den uten hell.
    Jeg har og, tre unger, men den største har forlatt redet, så nå er det to igjen. Er også på utkikk etter ny bil, og da jeg har privat vei opp til huset, må jeg ha trekk på alle fire.

Har prøvd mye, men finner få som både dekker mitt behov for bagasje, når en skal på hytta, og er tilstrekkelig kul, til at jeg gidder å legge pengene på bordet.

Jeg heller mot GLK, da den føles som en tanks..kjører som en stasjonsvogn, det eneste som taler mot den IMO er at jeg liker å sitte høyt. De andre til Mercedes er ikke aktuelle.
    Skal teste den nye Mazda når jeg kommer hjem, den for jo terningkast 6 over hele fjøla..Men den tenner ikke akkurat noe kjøpsbegjær den heller..

Lider av et sjeldent syndrom: Vente litt til - syndromet..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjenner en som nettopp byttet ut sin Cayenne i en annen bil. Den var ikke god å kjøre og familien ble sjøsyk av den. Pen er den, men sikkert lur å prøvekjøre lenge før man hopper på.

T

tce-teams

Gjest
    jeep grand-cherokee har du sikkelig bil , di oven på har ein slik bil og må si det er ein bil jeg ville valgt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis man (inkl. Kigre Duker) ikke kan stave Porsche - så er vel bilmerket også lite interessant for vedkommende. ;)
    Når vi prater om staving så er det faktisk Kugre Diken og ikke Kigre Duken.. Porsche er ikke av interesse da jeg ikke er i kjøpsposisjon til å gå til anskaffelse av en. Jeg synes fremdeles at alternativene dine er noe odde. Jeg synes det er rart å vurdere Porsche sammen med Touran o.l. Hadde jeg reist til en Porsche forhandler og sagt at jeg sammenlignet en med Touran , hadde de sikkert regnet med å sett meg igjen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.819
    Torget vurderinger
    0
    @loev

Jeg, har Land Rover, og det er komplett umulig og bli kvitt den. Satt den sågar på piren i tre uker mens jeg var på havet i håp om at byens løse fugler skulle se interesse i den uten hell.
    Jeg har og, tre unger, men den største har forlatt redet, så nå er det to igjen. Er også på utkikk etter ny bil, og da jeg har privat vei opp til huset, må jeg ha trekk på alle fire.

Har prøvd mye, men finner få som både dekker mitt behov for bagasje, når en skal på hytta, og er tilstrekkelig kul, til at jeg gidder å legge pengene på bordet.

Jeg heller mot GLK, da den føles som en tanks..kjører som en stasjonsvogn, det eneste som taler mot den IMO er at jeg liker å sitte høyt. De andre til Mercedes er ikke aktuelle.
    Skal teste den nye Mazda når jeg kommer hjem, den for jo terningkast 6 over hele fjøla..Men den tenner ikke akkurat noe kjøpsbegjær den heller..

Lider av et sjeldent syndrom: Vente litt til - syndromet..
    Var hos forhandleren i Trondheim og hentet brosjyren på den nye Range Roveren. Den jeg har begynner å bli vel voksen, 87 modell.
    Men er ikke helt overbevist om at jeg er så fornøyd med fronten på den nye?? Må se den i "levende live" og ta en prøvetur, så får vi se.
    Det kommer jo en Superb Scout etterhvert også!??

Har nok et snev av "vente litt til... syndrom jeg også. :rolleyes:

aNvA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Antall liker
    47
    Den nye Slukmobil - Ford F-150 Raptor.

Vis vedlegget 170305
    Mmmmmm fet bil med digre fox dempere... Top gear usa kalte den "useless for normal roads" men fy så artig det hadde vært å eie en.
    Tror den kryper mot helt feil side av 1,5 mill ferdig tollet inn, sikkert tett på 2 mill for velociraptor med 800hk :)

Om du hiver den innom Hennessey performance blir den enda mer Slukmobil!
    f150 velociraptor 600 eller 800!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Men det som blir skikkelig spennende fra Skoda er den nye Yeti som vil komme om ett år eller to. Den er hvisstnok basert på Toareg platformen!

C

Cyber

Gjest
    Touran eller Porsche? Er ikke noe ala B&W 683 eller Wilson Sophia?

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Når du førstver her inne AJ. Når kommer Insignia Crossfour? Har dere hørt noe mer?
    Ikke hørt noe mer, men mulig det kommer en ny utgave av Insignia neste år. Crossfour var i utgangspunktet et lite stunt fra Irmscher.

A.J.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn