Fint at du hiver deg på jakt, Torhaavard - og dere andre også, i samme slengen! Jeg gikk en del på fjellrypejakt i yngre år, støkkjakt uten hund. For vel åtte år siden, anskaffet jeg ei irsksettertispe. Jakt og konkurranse med stående fuglehund, har gitt tilværelsen nye dimensjoner, tro meg! Men hver jaktform har sin sjarm...støkkjakt på f.eks. fjellryper, er vel noe av den mest krevende jaktform man kan bedrive. Der må man opp i høyden, det er ingen bønn! Fjellrypa er en skikkelig tøffing - jeg klarer ikke å la være og beundre nettopp denne fuglen for sin overlevelsesevne, under særs karrige og harde forhold. En kamuflasjemester er den også - fjellrypa er nå liksom fuggel'n sin, det. Sammen med havhesten, denne albatrossfuglen som er sjøfolkets trofaste følgesvenn. Skikkelg harding, den og!
Jeg jakter mest med hund. Det er ikke så viktig å felle kollosale mengder, men det at hunden jobber skikkelig er viktigst for meg. Og som en bonus, får man som regel såpass mange ryper med seg heim, at de gir et topp utgangspunkt for et par, tre skikkelige gode måltider sammen med gode venner.
Jeg bruker ei Valmet 412s over/under hagle, kaliber 12/76. Det er ei robust børse, og onde tunger vil ha det til at den er designet av samme person som "formga" Volvo 740/940-seriene.. Jeg liker'n og jeg har store planer om å supplere hagleløpet med et kombiløpssett. Enten 12/ 6,5 eller 12/222.
Jeg har også ei side/side-hagle, ei gammel Liege kal. 16 etter min far. Den brukes ikke lenger. Så har jeg en BRNO 22.mag rifle som brukes når jeg skal riflejakte på vinterryper, og til slutt ei Husqvarna 9,3x62 som ble brukt som avlivingsgevær på småkvalfangst. Det er et helt ok våpen til storviltjakt, men jeg har aldri felt hverken hjort eller elg, så den har blitt prøvd av og til på bane.
Hva angår det formelle rundt jakta, så må man ta jegerprøve hvis man ikke har betalt jegeravgift de seinere år. Videre må man bestale jegeravgift, og løse nødvendig(e) jaktkort. I Nordland er det heldigvis såpass mye statsgrunn, at man som regel klarer seg med Statsskog's sesongkort. Våpenkort skal fremlegges for å kjøpe ammunisjon, enten det er hagle- eller rifleskudd. Og blyhagl er som kjent forbudt i bruk.
Skitt jakt, alle sammen - enten man jakter ryper, duer, ender, gås,hare, rådyr eller større hjortevilt. La sikkerheten være fremst i panna under all jaktutøvelse. Så blir nok turene ute i skog, fjell og vidde, både minnerike og skadefri!