Jakt og våpen

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Mange her på forumet har også andre lidenskaper enn Hifi. Jeg lurer på om det er flere her som jakter?

Hva jakter dere? Hvordan våpen har dere og hvor jakter dere?

Jeg er selv i oppstartsfasen og er en nybegynner som gleder seg veldig. Jeg skal primert jakte småvilt. Starter med duejakt neste helg om været er ok. Har kjøpt meg en Silma Finnskogen Lux 12\89. Jeg kommer til å jakte en del due i Ringsaker samt rypejakt med fattern hjemme i østerdalen. Har også hunden "HiFi" som er en Flat Coated Retriver som skal være med på apport... håper jeg..

Mvh

Tor Håvard

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.730
Torget vurderinger
1
Jeg skal nå på høstjakta neste uke, og tar med meg en av disse:

Regner med at en spreng-granat med tempering vil ta ut så mange ryper at jakta blir raskt og effektivt ekspedert slik at jeg kan slappe lit mer av på fjellet.

Vedlegg

OHC Tor Håvard

Bransjeaktør
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
0
Gode gamle RFK(Karl Gustav) 84mm rekylfri kanon? Kan nok bli en tøff og tung jakt skal en drasse rundt på den med tilhørende ammo.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har funnet frem min gamle dobbeltløpa hagle fra loftet, en jeg kjøpte ny på slutten av 80-tallet. Den er ikke registrert, men det er jo fullt lovlig siden den er kjøpt av meg før 1990.

Men: det er vel 10 år siden jeg brukte den sist, og de gamle blyhaglene er jo ikke lovlige lenger. Er det noen som vet hva butikkene krever for å selge amo idag? Må jeg har våpenkort?

BraveSirEdmund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
137
Det er nok at du har jegerprøven for å få kjøpt haglpatroner. Usikker på om du trenger den for å få kjøpt leirdueammunisjon. Men det er vel litt i "gråsonen" å gå på jakt uten å betale jegeravgift.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
OHC Tor Håvard skrev:
Gode gamle RFK(Karl Gustav) 84mm rekylfri kanon? Kan nok bli en tøff og tung jakt skal en drasse rundt på den med tilhørende ammo.
Dagens jegere er blitt avhengige av ATV for å komme seg ut i terrenget.

Jeg vet om et slikt antitank-gevær som er registrert for elgjakt. Det tilhører et museum i dag, og godkjenningen ble gitt for å unngå at våpenet måtte plomberes av hensyn til bevaring i originalstand.

Boys antitank-gevær.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.471
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
BraveSirEdmund skrev:
Det er nok at du har jegerprøven for å få kjøpt haglpatroner. Usikker på om du trenger den for å få kjøpt leirdueammunisjon.
Jeg har måttet vise kortet mitt for å få kjøpe leirdueammo.

V

vredensgnag

Gjest
torhaavard skrev:
Mange her på forumet har også andre lidenskaper enn Hifi. Jeg lurer på om det er flere her som jakter?

Hva jakter dere? Hvordan våpen har dere og hvor jakter dere?

Jeg er selv i oppstartsfasen og er en nybegynner som gleder seg veldig. Jeg skal primert jakte småvilt. Starter med duejakt neste helg om været er ok. Har kjøpt meg en Silma Finnskogen Lux 12\89. Jeg kommer til å jakte en del due i Ringsaker samt rypejakt med fattern hjemme i østerdalen. Har også hunden "HiFi" som er en Flat Coated Retriver som skal være med på apport... håper jeg..

Mvh

Tor Håvard
Gratulerer! Herlige opplevelser venter, og smørsurret duebryst er herlig. Vær snill med rypene du finner, det er ikke så mange igjen. Duer kryr det derimot av, og de smaker minst like godt som rypene, og er morsomme å lokke til der du står og venter. Bruker du plastduer for å tiltrekke dem?

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
vredensgnag: Yes.. har kjøpt 24 stk lokkeduer i plast. Om det blir noen treff.. så bruker jeg noen skutte duer som lokk også. Ser veldig frem til å servere egenskutt mat:)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Er en gammel nok trenger en ikke jegerprøven, var vel noe som kom i forbindelse med registreringsplikt ved kjøp av nye hagler først på 90-tallet mener jeg å huske.

Har man betalt jegeragift før den tid, er man automatisk registrert i jegerregistreret.
Jeg viser bare frem hvilket som helst våpenkort eller betalt jegeravgiftskort ved kjøp av hagleammo.

Ellers jakter jeg ikke så mye nå, jaktet mye tidligere.
Skyter en og annen kråke, rev, mink osv hvert år for å ha noe å føre opp på felt vilt statistikken som sendes inn hver vår.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fint at du hiver deg på jakt, Torhaavard - og dere andre også, i samme slengen! Jeg gikk en del på fjellrypejakt i yngre år, støkkjakt uten hund. For vel åtte år siden, anskaffet jeg ei irsksettertispe. Jakt og konkurranse med stående fuglehund, har gitt tilværelsen nye dimensjoner, tro meg! Men hver jaktform har sin sjarm...støkkjakt på f.eks. fjellryper, er vel noe av den mest krevende jaktform man kan bedrive. Der man opp i høyden, det er ingen bønn! Fjellrypa er en skikkelig tøffing - jeg klarer ikke å la være og beundre nettopp denne fuglen for sin overlevelsesevne, under særs karrige og harde forhold. En kamuflasjemester er den også - fjellrypa er nå liksom fuggel'n sin, det. Sammen med havhesten, denne albatrossfuglen som er sjøfolkets trofaste følgesvenn. Skikkelg harding, den og!

Jeg jakter mest med hund. Det er ikke så viktig å felle kollosale mengder, men det at hunden jobber skikkelig er viktigst for meg. Og som en bonus, får man som regel såpass mange ryper med seg heim, at de gir et topp utgangspunkt for et par, tre skikkelige gode måltider sammen med gode venner.

Jeg bruker ei Valmet 412s over/under hagle, kaliber 12/76. Det er ei robust børse, og onde tunger vil ha det til at den er designet av samme person som "formga" Volvo 740/940-seriene.. Jeg liker'n og jeg har store planer om å supplere hagleløpet med et kombiløpssett. Enten 12/ 6,5 eller 12/222.

Jeg har også ei side/side-hagle, ei gammel Liege kal. 16 etter min far. Den brukes ikke lenger. Så har jeg en BRNO 22.mag rifle som brukes når jeg skal riflejakte på vinterryper, og til slutt ei Husqvarna 9,3x62 som ble brukt som avlivingsgevær på småkvalfangst. Det er et helt ok våpen til storviltjakt, men jeg har aldri felt hverken hjort eller elg, så den har blitt prøvd av og til på bane.

Hva angår det formelle rundt jakta, så må man ta jegerprøve hvis man ikke har betalt jegeravgift de seinere år. Videre må man bestale jegeravgift, og løse nødvendig(e) jaktkort. I Nordland er det heldigvis såpass mye statsgrunn, at man som regel klarer seg med Statsskog's sesongkort. Våpenkort skal fremlegges for å kjøpe ammunisjon, enten det er hagle- eller rifleskudd. Og blyhagl er som kjent forbudt i bruk.

Skitt jakt, alle sammen - enten man jakter ryper, duer, ender, gås,hare, rådyr eller større hjortevilt. La sikkerheten være fremst i panna under all jaktutøvelse. Så blir nok turene ute i skog, fjell og vidde, både minnerike og skadefri!

V

vredensgnag

Gjest
Etter å ha gått og båret rundt på en rekke ulike hagler, O/U, side-by-side, og forskjellige kaliber - er jeg endt opp med denne, en Browning kaliber 20 Cynergy. Fantastisk hagle, spesialtilpasset og ligger som en fjær i hendene.

Til annet bruker jeg en CG 4000/Sauer 200, med fire utskiftbare løp som lar meg gå fra bombekasterkaliber med skulderklask til en .243 Winchester som har tatt så mange rever og kråker at løpet bør innskrives i et register over jaktregalia. Med denne tar jeg fortsatt skytterprøven med åpne sikter ... så lenge det varer. Begynner å bli vanskelig.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.332
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fine, men en del folk har opplevd at GRS stokker har sprukket opp, så kjøp fra en kilde hvor det er enkelt å få ordna en ny på garanti dersom det skulle være nødvendig.

2

2xJ

Gjest
Ah, relevant og høre !! Alt har en bakside, har lest mye godt om dem, derfor interessant og høre slike erfaringer.
Lenge siden ? Er ting endret på ?
Om jeg velger slikt blir det på et lite kaliber.......

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.332
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er en god stund siden sist jeg hørte om det, og det KAN ha vært trevariantene og ikke komposittmodellene deres, så ikke sikkert det er relevant. Men de får skryt for god ergomoni, kritikk for mye teite navn, og som sagt, et par tilfeller med ting som har sprukket opp. Men om det f.eks er .223 du skal bruke den til, så er det jo ikke akkurat allverdens med belastning uansett.
For ordens skyld får jeg legge til at jeg ikke har personlig erfaringer med disse. Har kun sett på, og hørt om. Aldri hatt eller brukt selv.

• Liker
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn