Jacques Loussier

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå i en stille morgenstund- før jeg skal ut for å jobbe med virkelig musikk- er denne jeg fikk høre av Burnt_Island her på sentralen, en fantastisk start på dagen:



Mange jazzfolk som har "leflet" med klassisk musikk opp gjennom årene.
Men det Jacques Loussier og hans to medmusikanter gjør på denne skiva, er så bra utført at jeg faktisk kunne tenke meg å legge ut denne anbefalingen på en klassisk tråd også. :)

Og hildrande du for en dynamikk det er i bass og slagverk her!!!
Kjempeinnspilling fra Telarc.
Klaver er- nesten på 2L nivå ;)

Regner med at mange av dere allerede kjenner til denne skiva....

Noen anbefalinger på annet han har gjort?
 
M

MPT

Gjest
Har denne platen selv, utrolig bra plate! Bestilte noen andre plater fra han for en liten stund siden, venter i spenning.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.193
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
I tillegg til Bach-tolkingene syns jeg hans innspilling Mozart sine pianokonserter no. 20 og 23 er noe av det beste han har gjort.
 

Vedlegg

O

om.s

Gjest
Minns jeg rett, (jeg har jeg denne skiven) samt en med noe han gjör med "Satie"....

edit: "Satie/gymnopedies,Gnossiennes" var det rette navnet,,

mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
har "The Bach book", en fantastisk fremstilling!
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.677
Antall liker
1.278
Live innspillingene "Play Bach aux champs-elysees" vol 1 (engelsk Decca pressing - vinyl) og dobbelt LP (amerikansk London pressing - som ser ut som vol1 og 2) har vært 2 av mine favorittplater siden jeg kom over dem for ca. 20 år siden (brukt). To av de jeg desidert har spilt mest. Det sier noe om kvaliteten på
1. komposisjonene
2. fremførelsen
3. lydkvaliteten. som også er av høy klasse, om ikke helt på nivå med 1 og 2.

Har noen av studioutgivelsene, men disse er bedre. Jeg er en stor fan. Hvorfor ikke spille Bach slik?

mvh
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg vil anbefale dere denne:

Utrolig fin plate :)

Vivaldi: The Four Seasons

 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Dette er kvalitet tvers gjennom. Produksjonsmessig er Loussier trio sine plater noe av det beste jeg har hørt! Har mange av platene hans, og alle holder et jevnt høyt nivå! En av hemmelighetene til Jacques Loussier er at han er en meget erfaren produsent selv. Han kjenner hemmeligetene, snarveiene som alt for mange tar, og er vel av en såpass gammel skole, at han faktisk kan håndtverket som mange studioteknikere i dag har glemt. Han gjør det skikkelig fra bunnen av, og slipper å korrigere feil digitalt.. Mistenker disse opptakene for å være svært lite digitalisert i det hele tatt i opptaks/mastrings arbeidene. Who cares anyway. Lyden er fantastisk, og musikken er i mine ører noen av de mest potente tolkninger av gamle komposisjoner som er laget. Når det er sagt, får jeg vel si at noe av mitt manglende forhold til klassisk musikk, er manglende frihet til å utvikle de gamle verkene. Kanskje å banne i kjerka, men det er nå slik jeg føler det.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har bestillt meg litt vinyl av Jacques Loussier. Gleder meg stort til de kommer.
I mens jeg venter, kan jeg kose meg med alle de videoene som ligger ute på Youtube :)

Denne f.eks ;D


Eller denne.....

 
K

KindOfBlue

Gjest
om.s nevnte Satie-innspillingene til Loussier tidligere i tråden. Jeg opplevde noe interessant. Jeg hadde lyttet til Play Bach og blitt minnet på hvor rik Loussiers musikk er -- så la jeg på Satie.

Overgangen ble brå, og jeg syns først at det var for komplisert. Satie var jo virkelig minimalist i sine Gymnopedies og Gnossiennes. Og spesielt Gnossiene 5 ble en utfordring, med en underlig markert bruk av tromme og bass. Men akkurat det grunntemaet ble sittende i hodet, og jeg måtte lytte en gang til -- og plutselig løsnet det og musikken gikk opp i en høyere enhet.
I kveld har jeg sittet og lyttet og lyttet til denne innspillingen. En fryd - fortsatt full av beundring over kvaliteten på komposisjon, spill og teknikk på Play Bach, men nå har jeg også Satie-tolkningene å ta av!

 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Har JLTs innspillinger av Handels "Water Music" og Mussorgskys "Picture at an Exhibition", begge strålende plater!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da ser jeg av de eminente innleggene her at mr. Loussier har funnet sin nisje her i livet :)

Fantastiske musikere dette!
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg fikk dilla, kjøpte det jeg ikke alt hadde og har hatt Loussier weekend.
For det første skal jo denne trioen ha en bauta et eller annet sted - dette er musikere fra isse til tånegl.

Har lyttet til:

1. Goldberg variasjonene
2. Satie - Gymnopedies/Gnossiennes
3. Play Bach
4. Brandenburg Konsertene
5. Water Music/Royal Fireworks
6. Mozart Piano Concertos 20/23

Hoppet over Debussy, Chopin Nocturner og Vivaldis Fire årstider.

En fryd, og en overraskelse. Min klare favoritt som helhetsalbum er Händels Water Music/Royal Fireworks. Her slipper trioen seg løs og fabulerer over grunntemaene på en utrolig engasjerende måte.
Lyttet til Manu Katchés Playground før weekenden, en innspilling jeg nok kommer til å lytte til den ene gangen; mens Jacques Loussier Trios Water Music kommer til å bli spilt gud vet hvor mange ganger til.

Andre personlige høydepunkt:

Pastorale i C-moll fra Play Bach - samt Fugue #5 i D-dur og Gavotte i D-dur fra samme.

Gymnopedie No. 1/Variation 3 og Variation 4.
Gnossienne No. 1
- og merkelig nok Gnossienne No. 5 som først irriterte meg. Lytt videre, tydeligvis.

Brandenburg # 5

Andre vil sikkert finne spor som skiller seg fra disse som de verdsetter. Det disse gutta gjør med Händel er rene mirakelet!
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.409
Antall liker
11.171
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hei

Har Satie og play Bach. Etter KindOfBlue sitt innlegg ble jeg akutt lysten på mer!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.963
Antall liker
1.297
Sted
Nadadouro, Portugal
De videoer stammer fra "Swinging Bach", en TDK utgivelse "Live from the marketplace in Leipzig" 28/7 2000.
Jeg har før anbefalt denne dvd, den er virkelig en perle.
Der er 4 numre med Jaques Loussier Trio på dvd´en, andre kunstnere er f.eks. Bobby McFerrin, Adele Anthony og Gil Shaham, King´s Singers og German Brass.
Sett på no: 15, Loussier med "Gavotte", gjerne med DTS koding og sett volumen opp, du kommer til å spille den om og om igjen, fy hvor det svinger!
Dvd´en har no: DV-BASBL.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da kom 3 LPer til meg i fra det store utland. Først ut er Jacques Loussier Trio plays Bachs brandenburg concerto No5, with the Royal Philharmonic orchestra. En relativt gammel DECCA innspilling fra 1969, men du verden for et mersterverk :eek:
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Tusen takk for tips anng Loussier. Dro inn til Oslo i går og kjøpte "Baroque favorites" og "play bach".
Jeg har aldri vært borti denne artisten før og det var virkelig en opplevelse å høre disse platene med horn og rør. Makan til dynamikk !!! Veldig behagelig med denne blandingen av jazz og klassisk
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Herlig musikk dette !

En av de aller første LP-platene også vekket min interesse for annen musikk enn pop/rock tidlig på 70-tallet var nettopp Jacques Loussier "Plays Bach ". Svært gode innspillinger også. :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Etter en god og hard sykkeltur i de tidlige morgentimer i dag ;D satte jeg på denne jeg kjøpte i går



Og er 110% ::) enig i det KindOfBlue skriver i innlegg #10.
 
Topp Bunn