I've been Audio Origasmitized - Rega RB250 modifisering

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
4
Har du en Rega RB250...les videre!

Den første oppgraderingen jeg gjorde på denne armen var motvektsloddet til Origin Live. Dette ga et betydelig løft lydmessig med tightere bass og bedre oppløsning.
Nå har jeg hatt et par dager med armen etter at den kom hjem fra videre modifisering hos Audio Origami i Skottland.
Armen har fått kobber interkabling fra Cardas, sølvbelagt kobber i eksternkabel, skumfyll i armrør, og justering/vedlikehold av armlageret. Jeg hadde også bestilt Oil Booster kit slik at jeg kunne skifte dette i platespilleren. Hadde hørt bra ting om denne oljen fra flere hold.

Et lite merke som viser at dette er en velsignet arm :D

Lydmessig har bassen blitt enda mer "liquid" og "bouncy", men etter denne modifiseringen ble jeg enda mer slått av bedringen i oppløsningen og roen i lyden. Det er rett og slett som om armen har fått bedre selvtillit.
Nå er det ikke lett å si hva som kommer av armmodifiseringen og hva som kommer av oljeskift. Men skitt det samme. Bestiller man armmodifiseringen ber man da sannelig om litt olje også.

Samlet pris fra Audio Origami var 160 pund, inkl frakt , og armen var tilbake 10 dager etter at jeg sendte den. Underveis hadde jeg løpende kontakt med John på gmail-chat, og fikk dermed svar på masse vinylrelaterte spørsmål, samt historien om John's norske oldefar som kom til Skottland som kokk på et skip og befruktet hans oldemor, for deretter å kokkelere videre på de syv hav ;D
En veldig morsom og imøtekommende fyr som det har vært en fryd å forholde seg til.

Anbefales!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
4
I've been Audio Origasmitized

What a night in the world of good music :) :) :)

B

break_out

Gjest
Da må en jo gratulere med ny arm :). Hadde selv en Origin live modifisert arm tidligere og merket både oppgradering av lodd samt intern og eksternkabling. Men jeg fikk ikke gjort noe med lager eller armrøret. Det med lager justering/modifikasjon var interessant, vet du mer om detaljene her?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
4
Takk, det er slik det føles. Som om jeg har fått en ny arm. Jo mer jeg lytter til kjente plater, jo mer slår det meg hvor stor endringen er. Jeg var ikke forberedt på en så stor forbedring.

Kan desverre ikke svare på hva han gjør med armlageret. Om du sender ham en mail svarer han veldig kvikt. Kjempehyggelig fyr! Man blir rett og slett i godt humør av å gjøre forretninger med ham :)

Håper flere RB250-eiere får øynene opp for hvilket potensiale som ligger i armen, tilgjengelig for få kronasjer :D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.781
Torget vurderinger
1
Det største problemet med RB250 (og avartene) er vel egentlig at den som regel brukes på «for dårlige» drivverk ...

mvh
KJ

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
4
Det er nok ganske sannsynlig ja :-\

Samtidig er det flere nye og tilsynelatende gode drivverk som selges med RB250 arm, f.eks fra vyger og transrotor, og her kan man hente ut litt mer av 250 armen hvis man ikke kan legge ut 10000-15000 tusen kroner for en ny arm helt med det første.

:)

tangen

Fersking
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
0
kjoenik skrev:
Har du en Rega RB250...les videre!

Den første oppgraderingen jeg gjorde på denne armen var motvektsloddet til Origin Live. Dette ga et betydelig løft lydmessig med tightere bass og bedre oppløsning.
Nå har jeg hatt et par dager med armen etter at den kom hjem fra videre modifisering hos Audio Origami i Skottland.
Armen har fått kobber interkabling fra Cardas, sølvbelagt kobber i eksternkabel, skumfyll i armrør, og justering/vedlikehold av armlageret. Jeg hadde også bestilt Oil Booster kit slik at jeg kunne skifte dette i platespilleren. Hadde hørt bra ting om denne oljen fra flere hold.

Lydmessig har bassen blitt enda mer "liquid" og "bouncy", men etter denne modifiseringen ble jeg enda mer slått av bedringen i oppløsningen og roen i lyden. Det er rett og slett som om armen har fått bedre selvtillit.
Nå er det ikke lett å si hva som kommer av armmodifiseringen og hva som kommer av oljeskift. Men skitt det samme. Bestiller man armmodifiseringen ber man da sannelig om litt olje også.

Samlet pris fra Audio Origami var 160 pund, inkl frakt , og armen var tilbake 10 dager etter at jeg sendte den. Underveis hadde jeg løpende kontakt med John på gmail-chat, og fikk dermed svar på masse vinylrelaterte spørsmål, samt historien om John's norske oldefar som kom til Skottland som kokk på et skip og befruktet hans oldemor, for deretter å kokkelere videre på de syv hav ;D
En veldig morsom og imøtekommende fyr som det har vært en fryd å forholde seg til.

Anbefales!
Bifaller anbefalingen ;D. Gjorde det samme for et par uker siden og forbedringen er formidabel! Etter noen dagers innspilling, kunne jeg nesten ikke stoppe å spille gamle LP plater. Da Emmylou Harris sang "Making believe" så trodde jeg hun sto foran meg. Jeg kunne nærmest føle nærværet av denne eminente artisten. Og Eagles' framføring av "Peaceful Easy Feeling" framkalte nettopp det; en fredelig avslappet følelse; helt annerledes og mer påtakelig enn tidligere. Jeg har aldri vært noen fan av Madonna. Men etter å ha lagt på en samle LP og spilte "Like A Prayer", konverterte jeg til vinyl for godt! Hvilken musikk og hvilken artist! Dette hadde jeg ikke erfart om ikke Johnnie7 hos Audio Origami hadde forvandlet denne RB250 armen til en musikkformidler av rang! Og slik en hyggelig fyr! Hadde alle i bransjen vært som ham.

Nå ser jeg fram til å få montert armen i en Lenco L75 med nytt plint. Det blir neste prosjekt denne ettervinteren.

mvh
jan ove

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
4
Morsomt å høre at andre har samme opplevelse. Etter en drøy uke med armen er jeg minst like entusiastisk. Det er rett og slett ikke en Rega RB250, men snarere en Regalia RåBra250 ;D

Audio Origami gjør også fullstendige oppussingsprosjekter på en rekke andre armer. Alt til svært jordnære priser!

For god ordens skyld, jeg er uhildet, jeg er uhildet...
Men folk som John må man ta vare på. Så folkens, pakk ned armene deres og send dem til Skottland.
Hvorfor?
Fordi de er verdt det!

:)

Topp Bunn