iTunes, Appel Lossless og iPod 8Gb, muligheter for å komprimere?

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Har vunnet en iPod 8Gb i en konkuranse på jobb, har ikke fått den enda, har fra før en 80Gb som jeg bruker med Appel Lossless filer, det jeg lurer på er om iTunes har noen muligheter for å komprimere til f.eks. 320kBit MP3 eller AAC før overføring, uten å lagre denne på maskinen.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Nei. Et minus med iTunes som jeg ikke kan forstå bakgrunnen for... Spesielt med tanke på at denne funksjonen finnes med den aller minste iPoden...

Slike mangler fatter jeg ikke bakgrunnen for. Jeg har en viss forståelse for features/manglende features som gjør at man må kjøpe fra ITMS, bruke andre løsninger fra produsenten osv, men en slik begrensning som dette synes jeg er helt tåpelig.

Det er mulig å gjøre dette med MediaMonkey (som også støtter iPod), men da må man jo ha to bibliotek om man ikke ønsker å gå over til MM som hovedkilde.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Tror ikke de andre støtter Ipod Touch enda. Nyeste 3de parts plugin til Winamp støtter såvidt Touch men ikke transkoding, men det kan hende det er annerledes med MediaMonkey selvsagt.

Det letteste er kanskje å batch-konvertere hele biblioteket med DBpoweramp, og rippe til både Lossless og AAC når det gjelder nye sanger. Tror du kan gjøre dette automatisk med DB.
Innstillingen 0.35 med Nero sin AAC enkoder gir en gjennomsnittlig bitrate på 100kbs, men låter fortsatt bra til bærbart bruk.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det stemmer. Forstå det den som kan...

iTunes har jo mulighet for å konvertere mellom de forskjellige formatene, men da vil det jo legge seg to versjoner av sangene i biblioteket og det er jo slik sett en dårlig løsning.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Det stemmer. Forstå det den som kan...

iTunes har jo mulighet for å konvertere mellom de forskjellige formatene, men da vil det jo legge seg to versjoner av sangene i biblioteket og det er jo slik sett en dårlig løsning.
o.t.?

... en kan undres ... jeg forstår ikke hvorfor ulike avspillerprogrammer er så fordømt knølete mht å administrere flere bilioteker av mediafiler ... det er meget mulig det er noen fikse funksjoner i de ulike programmene jeg ikke har fått med meg, men særlig iTunes kan bidra til økt frustrasjon og iritasjon ...

mvh
KJ

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
iTunes har utmerket støtte for flere biblioteker. Man kan ha så mange man vil og velge bibliotek ved oppstart. Slik sett kan man først lage en AAC-kopi av filene for så å flytte dem ut av iTunes bibliotekmappen. Deretter starte iTunes, velge nytt bibliotek og så velge AAC-mappen. Dette vil fungere helt problemfritt å bytte mellom disse bibliotekene. Jeg synes bare det er helt utrolig at Apple (som jo er kjent for enkle og brukervennlige løsninger) ikke lar brukerne få tilgang på funksjonen med å konvertere fra Lossless til vagfritt komprimert format ved synkronisering til bærbare enheter da denne funksjonen allerede ligger i iTunes om man benytter iPod Shuffle.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Greven skrev:
iTunes har utmerket støtte for flere biblioteker. Man kan ha så mange man vil og velge bibliotek ved oppstart. Slik sett kan man først lage en AAC-kopi av filene for så å flytte dem ut av iTunes bibliotekmappen. Deretter starte iTunes, velge nytt bibliotek og så velge AAC-mappen. Dette vil fungere helt problemfritt å bytte mellom disse bibliotekene. Jeg synes bare det er helt utrolig at Apple (som jo er kjent for enkle og brukervennlige løsninger) ikke lar brukerne få tilgang på funksjonen med å konvertere fra Lossless til vagfritt komprimert format ved synkronisering til bærbare enheter da denne funksjonen allerede ligger i iTunes om man benytter iPod Shuffle.
Dette høres jo ut som en løsning som burde gå ann å få til, men hvordan gjøre dette enklest mulig? Man kan merke samtlige filer i biblioteket, for så å konvertere til f.eks. AAC, men hvordan sepparere filene, for de vil vel legge seg i samme mappe som Apple Lossless filene, er det en måte å gjøre dette på uten å måtte gå inn i hver enkelt mappe for så å klippe ut (flytte) filene? Kan en f.eks. flytte filen ved hjelp av iTunes på noen måte? Til opplysning så kjører maskinen Windows Vista.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Dette er veldig enkelt å få til og du er selv inne på en veldig god feature i iTunes som ikke så mange vet om - du kan bruke iTunes som filbehandler for mediafilene dine. Dette er en veldig god løsning som gjør det unødvendig å finne filene i mappestrukturen. Man trekker filene rett ut fra programmet som er optimalisert for mediet - en fremgangsmåte Apple har i alle sine programmer.

Forslag til fremgangsmåte:
  • Marker alle sporene, høyreklikk og velg "Konverter markerte til AAC"*. Jeg mener 128 AAC er godt nok for bærbare enheter
  • Opprett en smart spilleliste der kriteriet er at filen er AAC (regner med at resten av biblioteket er Apple Lossless)
  • Marker alle filene i den smarte spillelisten og trekk disse filene ut til den mappen du ønsker å benytte til disse komprimerte filene
  • Slett AAC-filene fra hovedbiblioteket
  • Avslutt og start opp iTunes med en eller annen "smart" tastekombinasjon. På Mac er det å holde inne Option mens programmet starter opp, vet ikke hva det er under Vista. Google!
  • Velg starte opp med nytt bibliotek i den dialogboksen som dukker opp
  • Sett mappen med AAC-filene som musikkfolderen og importer filene du nettopp opprettet

Nå har du laget en kopi av biblioteket i AAC og kan bytte mellom dem ved å benytte denne smarte tastekombinasjonen ved oppstart av iTunes. Man får da beskjed om å velge bibliotek eller opprette et nytt.

Lykke til! :)

_________
* Av en eller annen grunn får man ikke direkte tilgang på å velge hvilket format man vil konvertere til. Valget man får er "Konverter markerte til X" der X er det samme som man har satt under importinstillinger. Dvs at man først må forandre importinstillingene til AAC før man kan velge "Konverter markerte til AAC".

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Greven skrev:
Dette er veldig enkelt å få til og du er selv inne på en veldig god feature i iTunes som ikke så mange vet om - du kan bruke iTunes som filbehandler for mediafilene dine. Dette er en veldig god løsning som gjør det unødvendig å finne filene i mappestrukturen. Man trekker filene rett ut fra programmet som er optimalisert for mediet - en fremgangsmåte Apple har i alle sine programmer.

Forslag til fremgangsmåte:
  • Marker alle sporene, høyreklikk og velg "Konverter markerte til AAC"*. Jeg mener 128 AAC er godt nok for bærbare enheter.
  • Opprett en smart spilleliste der kriteriet er at filen er AAC (regner med at resten av biblioteket er Apple Lossless)
  • Marker alle filene i den smarte spillelisten og trekk disse filene ut til den mappen du ønsker å benytte til disse komprimerte filene
  • Slett AAC-filene fra hovedbiblioteket
  • Avslutt og start opp iTunes med en eller annen "smart" tastekombinasjon. På Mac er det å holde inne Option mens programmet starter opp, vet ikke hva det er under Vista. Google!
  • Velg starte opp med nytt bibliotek i den dialogboksen som dukker opp
  • Sett mappen med AAC-filene som musikkfolderen og importer filene du nettopp opprettet

Nå har du laget en kopi av biblioteket i AAC og kan bytte mellom dem ved å benytte denne smarte tastekombinasjonen ved oppstart av iTunes. Man får da beskjed om å velge bibliotek eller opprette et nytt.

Lykke til! :)

_________
* Av en eller annen grunn får man ikke direkte tilgang på å velge hvilket format man vil konvertere til. Valget man får er "Konverter markerte til X" der X er det samme som man har satt under importinstillinger. Dvs at man først må forandre importinstillingene til AAC før man kan velge "Konverter markerte til AAC".
Takk skal du ha. Det var nettopp en slik fremgangsmåte jeg var ute etter. Enseste "problemet" er att nå havner alle AAC filene i en og samme mappe, men tidligere så var det noe som hette "Organiser iTunes music mappen" eller noe sånt, dette finner jeg ikke igjen, noen som hvet om dette fortsatt eksisterer?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Det er mulig å gjøre dette med MediaMonkey (som også støtter iPod), men da må man jo ha to bibliotek om man ikke ønsker å gå over til MM som hovedkilde.
Du trenger ikke 2 bibliotek, du scanner jo bare samme mappe med Mediamonkey, så setter du opp konverterings regel i instillingene.
Da konvertere MM musikken fra et format til ønsket format inn på iPoden.
Bruker selv MM til å legge inn på iPod Nano, da jeg kun har flac filer.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Smibakkjen: Som jeg forsøkte å forklare spiller det ingen rolle hvor AAC-filene dine blir plassert fordi du bør bruke iTunes som filbehandler for filene. Fysisk plassering spiller derfor ingen rolle. Uansett vil jeg anbefale å velge "Organiser iTunes-musikkmappen" under Instillinger -> Avansert. iTunes vil da skrive all taginfo og coverart direkte til filen i motsetning til at slik info kun blir liggende i den lokale iTunesdatabasen. I tillegg organiseres mappen på artist deretter album.

stejorge: Jeg er klar over dette og synes det bør være et selvfølgelig valg på enhver mediaspiller. Det jeg mente var at man må ha 2 bibliotek om man fortsatt vil benytte iTunes og skal bruke MM på bærbare enheter.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Forstår ikke helt hva du mener med å ha to bibliotek, du har jo bare et sett med filer, det er ikke noe behov for å kopiere disse.
MM scaner hdd din og finner disse uavhengig om du bruker iTunes eller ikke.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
I mitt vokabular er 2 mediaprogram eller 2 bibliotek synonymt, men det kunne kanskje misforstås.

Topp Bunn