Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Jeg vil si tvert i mot, skal man få et mest mulig fullstendig bilde i dette puslespillet må man hente info framange sider, og så vet man jo at det er lite objektiv informasjon å finne. Men wikipedia og forskning.no er ganske gode på det. For meg er det lite interessant å velge en side og så spre mest mulig møkk om den andre. Jeg har null interesse av å støtte Hamas, eller Iran for den saks skyld, som gjør alt de kan for å holde konflikten varm, som også får militser i Jemen til å sende raketter, i håp om å eskalere konflikten. Og jeg har lite interesse av å støtte Netanyahu, som har en egen interesse i å holde konflikten varm, som ser ut til å være et forsøk på å redde egen skrukkete rumpe.
    Enig i mye av det der.
    Jeg anser at Hamas fortjener det meste de kan få av ødeleggelser. Men den generelle befolkningen skal ikke måtte akseptere å motta en kollektiv avstraffelse av bibelske proporsjoner, og verdenssamfunnet burde heller ikke godtatt dette.
    Hamas er en terrororganisasjon, Israel er en terrorstat. Og faktum er at det er rått parti.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Enig i mye av det der.
    Jeg anser at Hamas fortjener det meste de kan få av ødeleggelser. Men den generelle befolkningen skal ikke måtte akseptere å motta en kollektiv avstraffelse av bibelske proporsjoner, og verdenssamfunnet burde heller ikke godtatt dette.
    Hamas er en terrororganisasjon, Israel er en terrorstat. Og faktum er at det er rått parti.
    Antall omkomne har vel passert 4 % av Syria-konflikten nå, hvor interessen var liten, siden det var en intern muslimsk konflikt, riktignok med hjelp fra Putin m.fl. Jeg vet ikke hvor grensen går for bibelske proporsjoner. Det igjen ville blitt små tall i forhold til hva resultatet ville blitt om Israel hadde tapt en av disse krigene.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.166
    Ingen fredlig løsning i sikte nei.Partene ønsker ikke det heller. Både en-stats løsning og to-statasløsning og eventuell tilbaketrekking av okkupert land vil ikke skape fred i dette området. På sikt må Israel bort og det vil kanskje skje om noen generasjoner ved at de selv ikke ser at de kan bo der. De orker ikke dette mer og vil finne andre løsninger og med utdannelse og kvalifikasjoner kan de flytte dit hvor de vil. De trenger ikke lenger eget land for å overleve.
    De er dyktige folk, Jødene utgjør 0,02 % av klodens befolkning. 20 % av 900 tildelte Nobelpriser er gitt til personer med jødisk opprinnelse de siste 120 år.
    1/3 del av årets nobelprisvinnere er også tildelt personer med jødisk opprinnelse. Så som folk er de neppe fortapt.
    Mr. Henry Kissinger, som sikkert var en klok mann, døde nettopp 100 år gammel, sa for noen uker siden at Europa har gjort en tabbe med å ta i mot for mange muslimer, spesielt etter at at han så dansingen til palestinere i Berlin etter angrepet 7/10. Han har sikkert rett. Men dessverre er det slik at de fleste flyktninger har kommet fra muslimske land, (med unntak av Ukraina nå i det siste)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Jeg er rimelig sikker på at Israel ikke forsvinner, og dersom det likevel skulle skje er jeg rimelig sikker på at det ikke ville blitt fredeligere i området. Motsetningene mellom de andre folkegruppene i området holdes rimelig i sjakk av en felles fiende, men om fienden hadde forsvunnet ville de plusset opp.

Men at Europa har gjort en tabbe, som Kissinger sa, det er jeg enig i.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Jeg er rimelig sikker på at Israel ikke forsvinner, og dersom det likevel skulle skje er jeg rimelig sikker på at det ikke ville blitt fredeligere i området. Motsetningene mellom de andre folkegruppene i området holdes rimelig i sjakk av en felles fiende, men om fienden hadde forsvunnet ville de plusset opp.

Men at Europa har gjort en tabbe, som Kissinger sa, det er jeg enig i.
    Akkurat det uttrykket fra Kissinger minner om hva andre etnosentriske politikere har sagt opp gjennom årene.
    Han selv var jo en del av en folkegruppe som led under det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Etnosentrisme har en tendens til å blomstre når man får store migrasjoner, både blant migrantene og andre. Det er veldig synlig i midt-østen og i Europa og mange andre steder.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Jeg tror Israel kommet for å bli, tror desverre også palestinerne har forspillt sine sjanser for en egen homogen stat, løsningsorienterte 2-stats politikere kommer ikke lenger til makten i Israel og vil nok heller ikke gjøre det på veldig veldig lenge. Man burde grepet mulighetene som lå i osloavtalen eller løsningsforslagene på camp david

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Hamas oppstod på vestbredden i 1987, da PLOs lederskap var tvunget i eksil, og forholdene var slik at den første intifadaen startet.
    Med en viss rett kan det sies at Israel la grunnlaget for Hamas.
    De har også senere sett seg tjent med at palestinerne er delt mellom PA på vestbredden og Hamas på Gaza .
    Palestinernes nasjonal sang burde være:
    Stånns
    "Don't play with me, cause you're playing with fire"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Det har oppstått mange organisasjoner a la Hamas oppigjennom. Motstanden mot Oslo-avtalen, tostatsløsning og fredsavtale var den viktigste årsaken til at Hamas etter hvert fikk så stor oppslutning som de fikk. Den samme motstanden blant israelerne førte fram til at Netanyahu ble statsminister . Et flertall på begge sider ønsket konflikt framfor fred, og de har fått det de ønsket.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Det har oppstått mange organisasjoner a la Hamas oppigjennom. Motstanden mot Oslo-avtalen, tostatsløsning og fredsavtale var den viktigste årsaken til at Hamas etter hvert fikk så stor oppslutning som de fikk. Den samme motstanden blant israelerne førte fram til at Netanyahu ble statsminister . Et flertall på begge sider ønsket konflikt framfor fred, og de har fått det de ønsket.
    Norge under okkupasjonen hadde også diverse grupper.
    Hjemmefronten, styrt fra London, la oss kalle de Norges PLO eller Fatah, og grupper som Osvald eller Pelle eller andre mer eller mindre lokale som ikke alltid tok regi fra Stemmen fra London.
    Noen ganger førte aksjoner fra de til ganske drakoniske gjengjeldelser fra okkupasjonsmakten.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.166
    Jeg tror også Israel kan bite seg fast i området hvis de absolutt vil det om 3-4 generasjoner. Militært og innsatsvilje er jo overlegen de omkringliggende tusse-ladd stater og hvis de igjen med samkjøring skulle prøve å kaste Israel på sjøen så taper de det slaget på få dager selv om Iran ville hjelpe til.
    Jeg tror likevel at Israel må forsvare seg med en slik brutalitet at det vil begrense sympati fra andre utviklede land og at de etterhvert ser at dette ikke går.
    Det vil føre til utflytting tror jeg, men så er det noe med Jerusalem og jødedom, og der forstår jeg ikke alt. Mulig det har mindre betydning for kommende generasjoner.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Norge under okkupasjonen hadde også diverse grupper.
    Hjemmefronten, styrt fra London, la oss kalle de Norges PLO eller Fatah, og grupper som Osvald eller Pelle eller andre mer eller mindre lokale som ikke alltid tok regi fra Stemmen fra London.
    Noen ganger førte aksjoner fra de til ganske drakoniske gjengjeldelser fra okkupasjonsmakten.
    Ja, Norge var et av få land i Europa der motstandskjemperne mot nazistene ikke klarte å samle seg i en felles organisasjon.
    Det var nærmest en krig i krigen mellom Milorg og kommunistene. I tillegg var det strid innad i grupperingene.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.131
    Sted
    Holmestrand
    Litt på siden, men uansett er det slik at styresett der en eller annen religion blir viet større plass enn passuset "frihet til å tro på hva en vil", vil uvegerlig være en trussel mot både demokrati og individuell frihet. Jeg har ingen illusjoner om at en Palestinsk stat skulle komme til å bli sekulær. Det sagt, så er faktisk Fatah (styrer Vestbredden) litt på gli i den retning.
    Og Israel fortsetter ukritisk å pøse bensin på bålet som fyrer opp under religionen i de palestinske områdene.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.131
    Sted
    Holmestrand
    Stod i en artikkel fra Aftenposten etter 7.10
    Det stod at IDF "regnes" som den fjerde sterkeste.
    Er ikke alltid at størst størrelse betyr sterkest
    Basert på størrelse skulle Russland ha rulla over Ukraina
    Uansett hvor IAF plasserer seg på lista så er de en overveldende makt i forhold til Vestbredden og Gaza.
    De har 2200 stridsvogner og 900 fly.
    Motparten har ingen.
    For ikke å glemme atomvåpen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.182
    Torget vurderinger
    1
    The plot thickens:

AFTENPOSTEN
    • Store gassforekomster utenfor Gaza har ligget uutviklet i over 20 år.
    • Forhandlinger om gassfeltet pågår i krigens kulisser.
    • Noen mener at gass kan være en grunn til Israels krig i Gaza.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.131
    Sted
    Holmestrand
    The plot thickens:

AFTENPOSTEN

Nok et charme-poeng til Israel.
    Nå også røverstat.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Anbefaler enkelte her inne en liten titt på dette. Han sa opp sin stilling i Biden administrasjonen og har lang erfaring fra Israel:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    The plot thickens:

AFTENPOSTEN

"Store gassforekomster utenfor Gaza har ligget uutviklet i over 20 år."

Tipper de har ligget uutviklet i noen tusen år lenger enn det.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.131
    Sted
    Holmestrand
    Du tenker at Hamas burde disponere potensielt enorme inntekter?
    Jeg har ikke nevnt Hamas med et ord.
    Jeg anbefaler alle å prøve å løfte blikket litt. Dette handler ikke om de siste 2 månedene. Det handler om de siste 70 åra(minst).
    Og mest av alt handler det om framtida.
    Jeg sier at kanskje palestinerne har rettmessige krav her.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Jeg har ikke nevnt Hamas med et ord.
    Jeg anbefaler alle å prøve å løfte blikket litt. Dette handler ikke om de siste 2 månedene. Det handler om de siste 70 åra(minst).
    Og mest av alt handler det om framtida.
    Jeg sier at kanskje palestinerne har rettmessige krav her.
    Men hvis du leser artikkelen så forhandles det med PA over hodet på Hamas om utvinning av disse ressursene. De eneste som blir frarøvet noe her er Hamas, så det er rimelig å anta at det er de du henviser til når du omtaler Israel som en røverstat.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    At noen klarer å glemme at det er en historikk her, er for meg det beste eksempel på at det er noe her de ikke klarer å forsvare!
    Det er også mye feil oppfatning av historien, som at det før Israel kom var et land der som het Palestina og som var ledet av palestinere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor kaller vi de annekterende, okkuperende og tildels terroriserende maktovergriperne for noe så vagt og "cozy" som bosettere?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.131
    Sted
    Holmestrand
    Men hvis du leser artikkelen så forhandles det med PA over hodet på Hamas om utvinning av disse ressursene. De eneste som blir frarøvet noe her er Hamas, så det er rimelig å anta at det er de du henviser til når du omtaler Israel som en røverstat.
    Ok. Mulig jeg leste litt raskt her.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Det er også mye feil oppfatning av historien, som at det før Israel kom var et land der som het Palestina og som var ledet av palestinere.
    Du må være en indoktrinert kristen for å tro på det der.
    Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, israel okkuperer ulovlig og er dermed i krig med Palestina. At Palestina reagerer er forventet. Begge har brutt all lover og regler ved krigføring og ingen er bedre enn den andre! Det er en forhistorie her og i den har Israel også begått utrolig mange brudd på alle mennnekserettigheter uten at det vestlige samfunn har reagert. Hater all religion og mest av alt islam, men de er mennesker og har den samme retten som alle andre på at andre følger lover og regler!

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.131
    Sted
    Holmestrand
    Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, israel okkuperer ulovlig og er dermed i krig med Palestina. At Palestina reagerer er forventet. Begge har brutt all lover og regler ved krigføring og ingen er bedre enn den andre! Det er en forhistorie her og i den har Israel også begått utrolig mange brudd på alle mennnekserettigheter uten at det vestlige samfunn har reagert. Hater all religion og mest av alt islam, men de er mennesker og har den samme retten som alle andre på at andre følger lover og regler!
    Jo. Den ene er en okkupant som ikke følger verken lover, regler eller folkeskikk. Det er ikke den andre.
    Da kan vi ikke sette likhetstegn her.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Jo. Den ene er en okkupant som ikke følger verken lover, regler eller folkeskikk. Det er ikke den andre.
    Da kan vi ikke sette likhetstegn her.
    Ja. det er bare en okkupant her!, men begge er like ille når det gjelder å følge lover og regler! Angrepet på Israel var ille, men ikke uten sidestykke.
    Men den ene har et av klodens største militære og omtrent den hele vestlige verden bak seg. Det er der forskjellen ligger!
    Dobbeltmoralen er til å ta og føle på her....

Jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner at Palestina er i krig og også rett på å forsvare seg, på side premisser, men uten å bryte de lover alle lever etter (bortsett fra Russland).

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Hvordan mener du historien er?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Hvordan mener du historien er?
    Har Israel full kontroll over Palestina og har de hatt det i mange år?
    Har Israel tatt land de ikke har fått via FN og har de fortsatt med det?
    Bedriver Israel apartheid?
    Har de brutt og bryter de lover hver eneste dag nå?
    Det er spørsmålene du bør stille deg!

Jeg skjønner ikke hvorfor du forsvarer Israels overgrep, når du ikke forsvarer Russlands overgrep!
    Hva er den store forskjellen mellom Israel og Søf-Afrika for 20 år siden? At verdenssamfunnet ser bort!

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Har Israel full kontroll over Palestina og har de hatt det i mange år?
    Har Israel tatt land de ikke har fått via FN og har de fortsatt med det?
    Bedriver Israel apartheid?
    Har de brutt og bryter de lover hver eneste dag nå?
    Det er spørsmålene du bør stille deg!
    Tror det er få som har satt seg bedre inn i de spørsmålene der og jeg har besvart dem ganske omfattende i denne tråden.

Men hvis vi tar utgangspunkt i FN sin deling fra 1947, som det ser ut som du har som utgangspunkt, så var Israel det eneste i landet i området som godtok denne. De arabiske landene avslo, og 5 av nabolandene gikk umiddelbart til angrep på Israel med mål om å fjerne Israel fra kartet i den såkalte selvstendighetskrigen, som til slutt endte i en våpenhvile, og en nytegning av klartet, som er ganske likt det vi har i dag. Men da ble Gaza en del av Egypt og Vestbredden en del av Jordan. Men det har vært mange kriger etter dette, så det har vært mye fram og tilbake, og kartet har endret seg mange ganger. Men hadde Israel aldri blitt angrepet ville grensene sannsynligvis vært som de ble tegnet av FN den gangen. Men at et land som blir ofte angrepet av naboland skaffer seg buffersoner, for å holde de aggressive på en viss avstand, har ikke vært så uvanlig gjennom historien. Men Israel har også frivillig gitt tilbake okkuperte områder i bytte mot fredsavtaler, f.eks Sinai til Egypt.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    De har også tilbydt å gi tilbake bosettinger og land swaps for andre i flere omganger, palestinerne har ikke akseptert noen forslag til løsninger.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.230
    Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen er like klar i tankene i denne konflikten, som i Ukraina konflikten.

Netanyahu svirrer rundt i blodtåka, uten mål og mening, uten tanke på hva konsekvensene blir når dagens palestinske ungdommer skal rettferdiggjøre all urett som i disse dager begås mot dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn