Isolering av høyttalere

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Jeg har fått et problem. Tidligere hadde jeg Snell høyttalere som var skjermet originalt, slik at det ikke var noe problem å ha de på linje med TVen. Nå har jeg nye høyttalere, og de må stå ganske lagt bak eller foran TVen for at ikke skjermen skal bli grønn pga magnetfeltet.

Jeg har ikke plass til å ha de foran, så de blir stående bak. Dvs at front på høyttalere må være minimum 10 cm bak bakerste del av TV-kabinettet. Har heller ikke mulighet til å sette de langt ut til sidene.

Jeg har tenkt på en blyskjerm, enten en plate på hver side (oppå TV-bordet) eller evt "henge" plater på selve høyttalerene. Det siste vil jo ikke bli spesielt fint, og vil sikkert ikke være særlig gunstig for lyden heller.

Er det noen løst dette problemet, eller har noen gode idéer? Regner med jeg får tak i blyplater hos en blikkenslager e.l. men jeg har ingen anelse om hva det koster. Som siste utvei er det vel mulig å selge den gamle kassa og kjøpe en plasmaskjerm i stedet. :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Magnetfelt lar seg ikke stoppe. Heller ikke av bly som forøvrig er giftig og ikke spesielt hyggelig å ha i stua...

Du kan imidlertid endre/fordele feltet ved å plassere stålplater mellom høyttaler og TV. Det kan muligens være tilstrekkelig.

Men plasmaskjerm er nok den beste løsningen ;)
 
Topp Bunn