Interessant artikkel

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.804
Sted
Østfold
Samme artikkel som jeg leste i Audio Xpress for noen måneder siden. Jeg synes det var interessant å lese om ledermaterialer der det faktisk viser seg at OFC-kobber har høyere resistans enn normalt kobber.

"The perfect driver" har vi vel diskutert en rekke ganger, men det virker som om høyttalerindustrien motarbeider dette så godt de kan. Det minner mer og mer om kabeldiskusjoner der "sannhetene" fjerner seg mer og mer fra virkeligheten. Imidlertid er det jo et poeng at man ikke kan bygge høyttalere som er salgbare uten et minimum av utvikling. Da lurer jeg på om det er løgn som presenteres i reklametekstene eller om produsenten virkelig trodde det var sånn da han konstruerte "mesterverket". Og sist men ikke minst, de som vet bedre, hvorfor sier de ikke noe om det i sin reklame?

C

century

Gjest
OFC er legert opp for å senke oksygeninnholdet og dermed forringes lederevnen.

Hvis vi ser litt på audiokabler, her på solid core:
- Ren kobber
- Sølv
- Kobber med sølv-belegg
- Sølv med gull-belegg

De to førstnevnte har forskjellig motstand og burde ellers oppføre seg likt ved ekvivalente tverrsnitt (ohm/m).

Kobber med sølvbelegg: Lav motstand i ytterskiktet hvor høyfrekvensen trenger ut. Sølvet er eksponert for korrosjon (egentlig ikke korr. men sverting)

Sølv med gull-belegg: Lavest motstand i kjernen, sølvet er beskyttet mot sverting ved hjelp av gull-belegget.

Det vil si at disse må ha forskjellige egenskaper.
Om det er relevant for audio-frekvens er et åpent spørsmål, men sølvkabelen med gullbelegg er jo populært jfr. Duelunds utsagn og NLEs kabel.

Topp Bunn