Installatørers timeskriving

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har fulgt med på tråden "Nytt hus - økonomisk mareritt" og fikk lyst til å fortelle om en liten sak jeg har gående i forbindelse med installasjon av et vifteanlegg i heimen. For ikke å kuppe nevnte tråd, oppretter jeg en ny her.
Saken går i korthet ut på at vi synes at installatøren har vist en ganske frisk iver i å ta betalt for med eller mindre medgåtte timer, noe vi har tillatt oss å bemerke overfor ham. I de dagene denne installasjonen pågikk, var min kone hjemme, og med bakgrunn i hennes grunnleggende skepsis til installatører, noterte hun flittig når folk kom og gikk, og hvor mange som kom og gikk.
Her kommer den utvekslingen av e-poster mellom oss og installatør (den eldste først):

Vi
"Jeg viser til telefonsamtale min kone hadde med XXXXX for en tid siden i forbindelse med installasjon av luftbehandlingsaggregat S3 RER hos oss.
Samtalen angikk medgåtte timer for montør. På fakturaen har dere ført opp 11 timer, mens min kone, som var hjemme da montøren(e) har her, har notert 3 timer og 50 minutter.
Vi er klar over at det går med reisetid til og fra huset vårt, men vi synes en forskjell på mer enn 7 timer er i overkant. Det var også vedkommende min kone snakket med, enig i. Han skulle diskutere det internt, og komme tilbake til oss.
Siden vi ikke har hørt noe mer fra dere, vil jeg med dette formelt opplyse at vi bestrider deres faktura i sin nåværende form, og kommer ikke til å betale den ved forfall 6.1.2011., med mindre vi i mellomtiden har kommet til enighet om sluttbeløp."

Installatøren
"Jeg har snakket med de som var der og byttet ut aggregatet hos dere.
Nå var det slik at de måtte være 2 stykker for å demontere og henge opp det nye. Ved siden av det så har man hentet kanaldeler og isolasjon i Sandvika
Hvis du ser etter på fakturaen, så har jeg ikke tatt med timer for de 2 gangene jeg var nede hos dere for å feilsøke på aggregatet. Heller ikke den tiden som jeg brukte for å finne frem koblingskjema på nettet.
Alle deler og isolasjon er heller ikke tatt med. Ei heller km.
Føler på ingen måte at vi har vært urimelig med hensyn til jobben som er gjort."

Vi
"Hei og takk for svar.

Følgende tidspunkter ble notert av min kone og gitt til dere over telefonen for noen dager siden (vi kaller dem Mann I og Mann II):

4.11. Mann I kom og satte fra seg aggregatet, og sa at de kom igjen i morgen da hans kollega var blitt syk og ikke kunne jobbe denne dagen.

5.11. Mann I kom kl 09.15
Mann II kom kl 09.40
Begge dro kl 10.05 – Mann I 50 min, Mann II 25 min, totalt 1 t 15 min
Begge kom tilbake kl 11.20
Mann II reiste kl 11.37 – 17 min
Mann I reiste kl 12.38. Han måtte være i Oslo et sted kl 14.00 – 1 t 18 min

8.11. Mann I kom kl 09.00, reiste kl 10.00 – 1 t

Dette får vi til å bli totalt 3 t 50 min.

I tillegg har vi følgende kommentarer:

4.11.:
Det hadde ikke vært nødvendig å reise hit ens ærend for å sette fra seg aggregatet når man likevel ikke kunne gjøre noe arbeid. Man
kunne med fordel ringt og sagt at dere ikke kunne komme den dagen pga sykdom, og så tatt med seg aggregatet neste dag. Å belaste
oss for 4 timer for dette finner vi å være i overkant.

5.11.:
Som du ser, hadde min kone allerede tatt høyde for at det var to mann i arbeid samtidig, så det er ikke noe argument. Videre jobbet Mann II kun 17 minutter, og kom aldri tilbake den dagen. Og hadde ikke Mann I reist kl 1238 for å rekke noe i Oslo, hadde man så vidt vi kan
se kunnet gjøre seg ferdig denne dagen, og ikke måttet komme tilbake 8.11. og jobbe 1 time (og belaste oss for 2).

Som du ser, er effektiv tid tilbrakt hjemme hos oss 3 timer 50 minutter. Vi føler at hadde man arbeidet kontinuerlig 5.11. ville man kunnet gjøre hele jobben da, selv med henting av deler og spisepause. Da hadde det vært unødvendig å komme tilbake 8.11. for å fullføre arbeidet. At man velger å avbryte jobben for bl.a. å reise til Oslo, kan ikke vi hverken lastes eller belastes for.

Vi forstår jo at man må regne med at noen tid går med til kjøring til og fra, men vi synes at å beregne 7 timer og 10 min for kjøring er ganske friskt.
Avstanden Drengsrud/Hvalstad og Sandvika/Hvalstad er ikke så stor. Spesielt synes vi å ta betalt for 4 timer for et unødvendig oppmøte 4.11. er ille.

Så vi ber igjen om at fakturabeløpet revurderes."

Deretter fikk vi:
1) Ros ;D av installatøren for det arbeid vi hadde lagt ned i dette, og
2) Kreditnota mot den opprinnelige fakturaen i påvente av at han skulle komme med en "mer detaljert" faktura.
Denne har vi foreløpig ikke mottatt.

Siden det tydeligvis er en del håndverkere her inne, har jeg lyst til å spørre: Synes dere kona og jeg er vriene og vrange?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Jeg har jobbet i bransjen noen år både som prosjektleder og installatør/avdelingsleder/daglig leder. Jeg oppfatter ikke dere som spesielt vanskelige med forbehold om at saken faktisk er slik du fremstiller den. I tillegg til faktisk arbeidstid skal man ta seg betalt for den tiden som medgår til nødvendig delehenting, vareplukking, reising etc. Det ser jeg at dere også forstår og aksepterer. Unødvendig tidsbruk med 2 personer som delleverer utstyr etc skyldes normalt dårlig planlegging. Jeg synes nok dere bør få en kredittnota, men har ikke veldig god forutsetning for å si hvor stor den skal være. Det er erfaringsmessig sjelden kunder reagerer på timeforbruket og når de gjør det er det som regel grunn til det, alternativt kan man gi gode forklaringer til kunden hvorfor det er sånn. Så er det dessverre også sånn at montørene sliter med å få dagene til å gå opp tidsmessig og må fordele timene sine på kundene de har vært hos. Og det skyldes ikke nødvendig forsøk på å prøve seg, heller litt dårlig planlegging. At en rimelig reduksjon av timer bør gis er min oppfatning. Beste gjetting er i størrelsesorden 2-4 timer? Men jeg ser helst ikke at dette innlegget brukes som argument ovenfor gjeldende installatør da det er basert på kun en side av saken :). Forskjellen bør normalt ikke være så stor som angitt (fra 4 til 11 timer er for stor forskjell til at det er rimelig)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar Trondmeg. Du kan være trygg på at jeg ikke skal bruke dine kommentarer overfor installatøren. Jeg har bare lyst til å se hva andre mener om dette. Dessuten, hvis jeg sa at dette har jeg fra en ukjent bruker på et hififorum, tviler jeg på at han ville miste nattesøvnen. Hehe. Men takk igjen, det var veldig fint med en saklig kommentar fra en som er/har vært i installasjonsbransjen :D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Ingen årsak, saklighet, høflighet og vennlighet er normalt det man når lengst med. Jeg mente helst at innlegget i seg selv ikke er egnet som argument, men kan sikkert bistå hvis det er nødvendig, det tar vi i så fall på PM. Jeg tror dere kommer frem til en minnelig løsning :). Bransjen i sin helhet og firmaet du har benyttet i særdeleshet er ikke tjent med et rykte om overfakturering og at man prøver seg dersom det ikke finnes gode grunner for høyt timeforbruk. Dette ordner seg :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg glemer ike den ganeg jeg fik en stor faktura fra rørleggeren som innstalerte oppvaskmaskin.
Stusset spesielt over beløpet på "30m gl.k". Det betyr 30 meter glatt kobberrør. De tok eg altså betalt for 30 m kobber nå det skulle vært 30cm. En liten skriveveil fom vi raskt ble enig om å korrigere...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bittelitt o.t:

Jeg trengte å få koblet rørene fra blandebatteriet på kjøkkenet da dette skulle rives. Jeg stengte hovedkranen og tenkte at billigste måte å få gjort dette på var å få rørleggeren som bokstavelig talt holder til "over gaten" til å ta dette innimellom når det passet (ingen kjøretid, bruke 15 ledige minutter).

Jeg fikk en faktura på noen smådeler og for arbeidet som var satt til "minstebeløpet", som med moms var ca 2500,-.

Jeg betalte uten å klage, men han har ikke vært særlig aktuell til senere rørjobber, for å si det forsiktig.

Men ellers synes jeg håndverkere og montører gjennomgående er flinke, raske og ærlige. Veldig, faktisk.

N

nb

Gjest
Jeg har stort sett gode erfaringer med de håndverkerene jeg har brukt og har kun klaget på en faktura, det var en elektriker (samme jeg har brukt både før og siden forsåvidt) som hadde en regning jeg synest var litt stor for en ganske liten og enkel jobb (åpent anlegg på et soverom med null overraskelser). jeg synest det var brukt unødvendig mange timer på jobben samt at medgått materiell ikke var korrekt oppført, forklaringen til sjefen var at elektrikeren måtte til grossist for å hente ut noe ekstra materiell og det tok tid, jeg påpekte at det vanskelig kunne klandres meg da jeg på forhånd hadde forklart eksakt og korrekt hva som skulle gjøres og hva som var nødvendig å ha med, og at fyren ikke klarte å få med seg det første gang vanskelig kunne lastes meg. Det ble dratt av to timer på regningen + en del materiell som var oppført med for store mengder så da var den på linje med hva jeg hadde forventet at jobben skulle koste.

Nå skal det sies at jeg har hatt et svært godt forhold til aktuelle firma, de har gjort en utmerket jobb, vært effektive og generelt ikke noe dilldall. Gutta har også vært fornøyde med at jeg har laget varm lunch til de når jeg har vært hjemme mens de har jobbet;)

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har hatt positive og uheldige erfaringer med håndverkere. Fordi jeg av en eller annen grunn alltid ender opp med å bygge om steder hvor jeg bor har jeg fått litt rutine når det gjelder å forhandle betingelser på forhånd, og å holde øye med hva som foregår.

Trådstarters beskrivelse oppfyller betingelsene for min Håndverkerlov §1:

Enhver håndverker er på samme tid i gang med flere jobber.
- Den han påstår han utfører for deg.
- En annen han påstår han er ekslusivt engasjert på for en annen.
- Den han trodde han hadde avsluttet, men hvor det er en del ting som det gjenstår å få gjort før den er ferdig.
- En krisejobb som oppstod fordi man ikke hadde tid til å gjøre en god jobb et sted man var sikker på at man allerede er ferdig med.
- En jobb som han skal i gang med, men har begynt litt på.

Det er det greit å vite når man står og skal vurdere hva som foregår, og hvorfor de kjører avsted i alle retninger hele tiden, mens de konstant er på mobilen.

Topp Bunn