Input impedans- en smaksak eller utstyrsavhengig?

B

break_out

Gjest
Jeg har testet litt rundt last impedanse på min Linn Akiva PU og Herron VTPH-1MM riaa og har nå endt opp på 47,000 ohm, 100 pF last og liker resultatet. En blir litt skeptisk til sine egne valg når leverandøren Linn anbefaler fra 50 ohm og oppover, og en litt (u)offisiell 150 ohm last for den som ikke orker å teste ut.

Har lest at tidligere så var impedansen valgt mer utstyrsavhengig mens at det med mer moderne PU-design mer er en smakssak. Typisk en Jazz freek velger en impedans på 100-200 ohm mens en som hører mer på klassisk musikk velger rundt 500 ohm last.

Spørsmålet mitt retter seg generelt mot valg den enkelte gjør av last og om det er knyttet mot en spesiell musikksmak? Men også om eventuelt et riaa design samt PU kombinasjon kan gjøre en forskjell, kan visse kombinasjoner gjøre at en får et avvik fra PU leverandørs anbefalte last?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.556
Hvorfor i all verden er du skeptisk til din egen hørsel og preferanser i forhold til en generell anbefaling fra en leverandør som kjenner hverken deg eller utstyret ditt?
Jeg har alltid foretrukket høyere impedanse (tidligere 47kohm, nå 1000 ohm som er maks for Riaa'en min) enn det som har vært anbefalt (gjerne rundt 100 ohm). Jeg er nok litt påvirket av TAS og HP sine anbefalinger rundt dette på '80 tallet, men har testet selv, og stoler kun på mine ører. Ser ingen grunn til noe annet.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Breakout; hvordan er lyden fra 47kohm bedre enn lyden fra Linn's generelt anbefalte 150 ohms last hos deg?
Forøvrig helt enig at man skal bruke den last som låter best.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Finnes det tekniske utgreinger om emnet? Har tilgode å lese annet enn anbefalinger og synsing.

N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Finnes det tekniske utgreinger om emnet? Har tilgode å lese annet enn anbefalinger og synsing.
Jeg fikk en lengre utgreiing om relevante parametere ved innstilling av arm, PU og slik at LMC her på forumet, mener han sa noe om hvaordan last påvirket frekvenskurven, men jeg husker ikke detaljene. Det finnes nok en teknisk forklaring på dette;)

B

break_out

Gjest
En skal høre på sine egne ører ;)… eller noe i den duren det er klart. Trenger vell bare en forklaring på hvorfor det er som det er her hjemme. En blir litt betenkt når en sitter igjen med et valg som strider(?) mot lærdommen en blir servert fra leverandører og HiFi skribenter.

Det jeg hører av forbedringer kontra min forrige last på 500 ohm er en følelse av åpenhet som om jeg har fjernet et hinder i signalveien. Jeg har tidligere testet med 100 Ohm, men ikke 150 ohm som Linn anbefaler. Jeg har et motstandssett på 200 ohm som enda ikke er testet, men jeg ser ingen grunn (enda) til å teste dette.

Det hadde vært interessant å fått servert en god forklaring på dette temaet.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Nedre grensefrekvens (-3dB) for en pickup-last kominasjon er 2*pi*Rlast*L der L er paralellinduktansen til pickupen. Det betyr at mindre last (høyere 'ohm') gir høyere avrulling i bassen, eller mindre bass.

Pickupen vil også ha strøkapasitans i paralell, så samme prinsippet gjelder også for høyfrekvensresponsen. Mer last (lavere 'ohm) gir derfor høyere båndbredde.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.604
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ch skrev:
Hvorfor i all verden er du skeptisk til din egen hørsel og preferanser i forhold til en generell anbefaling fra en leverandør som kjenner hverken deg eller utstyret ditt?
Jeg har alltid foretrukket høyere impedanse (tidligere 47kohm, nå 1000 ohm som er maks for Riaa'en min) enn det som har vært anbefalt (gjerne rundt 100 ohm). Jeg er nok litt påvirket av TAS og HP sine anbefalinger rundt dette på '80 tallet, men har testet selv, og stoler kun på mine ører. Ser ingen grunn til noe annet.

mvh
Skru, og bruk eigne øyrer. Eg har alltid brukt SP10en sine mange innstillingar når eg har lytta til MC-pickupar. Med nye pickupar skrur eg som regel etter øyret før eg les kva leverandøren tilrår. Når eg sjekkar, er det av og til heilt likt, av og til heilt på viddene. Stol på eigne krefter!

B

break_out

Gjest
Rhesus skrev:
Nedre grensefrekvens (-3dB) for en pickup-last kominasjon er 2*pi*Rlast*L der L er paralellinduktansen til pickupen. Det betyr at mindre last (høyere 'ohm') gir høyere avrulling i bassen, eller mindre bass.

Pickupen vil også ha strøkapasitans i paralell, så samme prinsippet gjelder også for høyfrekvensresponsen. Mer last (lavere 'ohm) gir derfor høyere båndbredde.
Hmm... jeg sitter igjen med en følelse av mer båndbredde og mer åpen direkte lyd, det stemmer vell ikke helt med regelen over? Kan det være andre parametere som spiller inn?

S

slowmotion

Gjest
break_out skrev:
Rhesus skrev:

Hmm... jeg sitter igjen med en følelse av mer båndbredde og mer åpen direkte lyd, det stemmer vell ikke helt med regelen over? Kan det være andre parametere som spiller inn?
IMHO:

Så lenge man bruker en MC PU rett inn i en riaa tviler jeg på om belastningen vil ha noe hørbart å si for frekvensresponsen som sådan.
Øvre grensefrekvens vil i praksis uansett ligge langt over 20KHz. Man kan oppleve at lav belastning ( 47K ) gir en friere og mer åpen lyd,
mens høy belastning ( f.eks 100ohm ) kan gi strammere lyd og tørrere bass. Men det er nok veldig avhengig av utstyret man har,
dvs PU/riaa. Det er få generelle sannheter her. Personlig smak bør avgjøre hva man belaster PUen med. Selv foretrekker jeg som regel 47K, men ikke alltid.
Bruker man stepup trafo blir saken en helt annen, da trafoen være tilpasset PUen, ellers kan man få et merkbart mindre frekvensområde. Trafoer er ikke så enkle som de ser ut som.
Forøvrig finnes det også masse om dette på nettet, prøv å google litt.

;)

B

break_out

Gjest
slowmotion skrev:
break_out skrev:
Rhesus skrev:

IMHO:

Så lenge man bruker en MC PU rett inn i en riaa tviler jeg på om belastningen vil ha noe hørbart å si for frekvensresponsen som sådan.
Øvre grensefrekvens vil i praksis uansett ligge langt over 20KHz. Man kan oppleve at lav belastning ( 47K ) gir en friere og mer åpen lyd,
mens høy belastning ( f.eks 100ohm ) kan gi strammere lyd og tørrere bass. Men det er nok veldig avhengig av utstyret man har,
dvs PU/riaa. Det er få generelle sannheter her. Personlig smak bør avgjøre hva man belaster PUen med. Selv foretrekker jeg som regel 47K, men ikke alltid.
Bruker man stepup trafo blir saken en helt annen, da trafoen være tilpasset PUen, ellers kan man få et merkbart mindre frekvensområde. Trafoer er ikke så enkle som de ser ut som.
Forøvrig finnes det også masse om dette på nettet, prøv å google litt.

;)
For min del er det da bra at Herron riaaen min har aktiv forsterkning ;).

Kan slå meg til ro med forklaringer samt input etter søk på nettet, det er flere som liker 47Kohm belastning der ute :).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.334
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Valentino skrev:
Sjekk med produsenten.
Ortofon f.eks.
De har kanskje den lengste erfaring blandt dagens aktører. Både innen HiFi og kommersielle / proffesjonelle produkter. Brüel & Kjaer likeså. De heter kanskje noe annet i dag.......

Topp Bunn