Inntrykt diskant.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Da er katastrofen et faktum; Småen på to trykte inn diskanten på ene Virgoen i dag. Ikke mye, men en pen liten bulk. Nesten litt skummelt å høre hvordan det høres ut. Kanskje det er litt mindre oppløst og kanskje litt mindre diskant? Vanskelig å si, da man blir noe psykisk påvirket av at den er trykt inn. Man blir jo også litt oppskjørtet.

Bør en slik liten bulk normalt høres?
Funker det med støvsuger på metalldome eller gjelder det bare tekstil? Går ut fra at nål er utelukket...

Man får vel bare slå seg til ro med at småen ikke kan lastes, han synes bare det er stas å drive utforskning.

O

OldBoy

Gjest
Du kan naturligvis skifte ut diskanten med en gang, men småen har sikkert ikke utforsket ferdig ennå.

Tenk som så: Skaden er allerede skjedd. Slapp av, og fiks det hele når småen er ferdig med klåingen sin. Om et par år. Hvem vet, kanskje det kommer flere nysgjerrige småtasser?

Kjøp en ny diskant og ha den liggende i beredskap til de små er blitt større.

:) :) :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
belia skrev:
Da er katastrofen et faktum; Småen på to trykte inn diskanten på ene Virgoen i dag. Ikke mye, men en pen liten bulk. Nesten litt skummelt å høre hvordan det høres ut. Kanskje det er litt mindre oppløst og kanskje litt mindre diskant? Vanskelig å si, da man blir noe psykisk påvirket av at den er trykt inn. Man blir jo også litt oppskjørtet.

Funker det med støvsuger på metalldome eller gjelder det bare tekstil? Går ut fra at nål er utelukket...

Man får vel bare slå seg til ro med at småen ikke kan lastes, han synes bare det er stas å drive utforskning.
Har hørt det ikke betyder så meget lyttemæssigt. Den eneste måde at tilnærmelsesvis udbedre det er at tage forpladen af diskanten og rette det ud indefra.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
En LITEN bulk vil ikke høres noe særlig, eller ikke i det hele tatt. Hvis man tenker i lydbølgelengde så er det forholdsvis innlysende, Jeg hadde noen høyttalere med bulk på den ene diskanten, de lød helt utmerket, og jeg merket ikke noen forskjell fra den en til den andre. Men så var det utseendet.... Jeg fikset det med å brukte et lite stykke dobbeltsidig tape (den har sterk klistreeffekt) på enden av en tynn pinne og nappet forsiktig ut bulken. (metallet er meget tynt) Når bulken var ute løftet og dreide jeg helt sakte pinnen til en annen vinkel, helt til limet slapp. Det ble perfekt, men så var det opså en enkel bulk. En viss risiko er det alltid forbundet med å tukle med sånne membraner, det kommer man sef ikke forbi. Nytter det ikke å nappe, må man gjøre som Duelund S sier, eller bytte, eller ikke no. No

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
OldBoy skrev:
Du kan naturligvis skifte ut diskanten med en gang, men småen har sikkert ikke utforsket ferdig ennå.

Tenk som så: Skaden er allerede skjedd. Slapp av, og fiks det hele når småen er ferdig med klåingen sin. Om et par år. Hvem vet, kanskje det kommer flere nysgjerrige småtasser?

Kjøp en ny diskant og ha den liggende i beredskap til de små er blitt større.

:) :) :)
Har forsåvidt tenkt tanken. Har en kompis som akkurat har skiftet begge sine diskanter på Virgo, pga samme små barnehender. Kostet visst ikke så mye, rundt tusenlappen på OHC.
Du gjetter godt, Oldboy:)
Siden samboeren har en ny liten bolle i ovnen så går jeg nok for å kjøpe et par nye diskanter som jeg kan sette i om noen år:)
Det forutsetter sef at jeg ikke hører noe til bulken.

Duelund_Support skrev:
Har hørt det ikke betyder så meget lyttemæssigt. Den eneste måde at tilnærmelsesvis udbedre det er at tage forpladen af diskanten og rette det ud indefra.
Håper du har rett. Må høre ekstra godt etter framover nå:)

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Dr.No skrev:
En LITEN bulk vil ikke høres noe særlig, eller ikke i det hele tatt. Hvis man tenker i lydbølgelengde så er det forholdsvis innlysende, Jeg hadde noen høyttalere med bulk på den ene diskanten, de lød helt utmerket, og jeg merket ikke noen forskjell fra den en til den andre. Men så var det utseendet.... Jeg fikset det med å brukte et lite stykke dobbeltsidig tape (den har sterk klistreeffekt) på enden av en tynn pinne og nappet forsiktig ut bulken. (metallet er meget tynt) Når bulken var ute løftet og dreide jeg helt sakte pinnen til en annen vinkel, helt til limet slapp. Det ble perfekt, men så var det opså en enkel bulk. En viss risiko er det alltid forbundet med å tukle med sånne membraner, det kommer man sef ikke forbi. Nytter det ikke å nappe, må man gjøre som Duelund S sier, eller bytte, eller ikke no. No
Ok. Var litt nervøs for at spredningen ble forringet. Får vel bare høre meg frem:)

R_o_a_r

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2006
Antall liker
15
Det samme skjedde på mine merlin tsm. Fikk et forslag fra produsenten om å sette munnen tett over domen, tørke bort fukt fra leppene først, og så suge ut bulken. Det fungerte. Ingen merker å se på domen etterpå.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Opplevde det samme med mine B&W CM7 etter å ha eid dem bare et par uker.
Jeg syns det var vanskelig å høre det, men jeg greide ikke å takle tanken på at lyden kanskje ikke var som den skulle være. Jeg måtte bytte hele diskant-delen (ikke mulig å bytte bare selve domen) og det ble kostende 650 kroner. Ikke så ille tross alt.

Etterpå er høyttalerne plassert på et ikke fullt så utsatt sted og litt streng oppdragelse har fått ungene til å skjønne at dette er noe pappa er redd for (de er fra 2 1/2 år og oppover). 1-åringer tror jeg det er verre å lære bort slikt til, så da er det kanskje bedre som noen her var inne på: å legge en ny diskant i ei skuff et par år.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Har opplevd det samme.

For å berolige lyttenervene dine kan du skifte kabler L/R mellom høyttalerne (eller sjalte automatisk dersom anlegget ditt kan det). Så kan du sammenligne hvordan samme kilde låter gjennom venstre og høyre diskant. Etter å ha lurt ut domen på min gjorde jeg dette, og kunne absolutt ikke høre forskjell.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Greetings skrev:
Fikk et forslag fra produsenten om å sette munnen tett over domen, tørke bort fukt fra leppene først, og så suge ut bulken.
Går ut fra at du var alene hjemme da denne øvelsen pågikk. ;D

S

smog

Gjest
Jeg har brukt strømhalsbånd på mine barn. De skyr høyttalerne til pappa ;)

Smog

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Greetings skrev:
Det samme skjedde på mine merlin tsm. Fikk et forslag fra produsenten om å sette munnen tett over domen, tørke bort fukt fra leppene først, og så suge ut bulken. Det fungerte. Ingen merker å se på domen etterpå.
Spesiell løsning...
På mine er det et plastkryss som står tett på domen som gjør at den er vanskelig å komme til...egentlig selv for små barnehender. Så det blir nok ikke aktuelt med så intim omgang med HT:)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Si til fruen at ht er ødelagt og at du må ha nye ht, det er et faktum, tvingende nødvendig, men si at du vil vente et par år til ungene er større, legg av alt du klarer til du ser at ungene er så store at du kan bytte. Da har du råd til Virgo 5 som du får kjøpt brukt her på sentralen :)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Greetings skrev:
Hehe, har desverre måttet gjøre dette ved to anledninger. Og ja, jeg er glad ingen var der. (håper ikke den som så det ser denne tråden:D)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
oyvjorge skrev:
Si til fruen at ht er ødelagt og at du må ha nye ht, det er et faktum, tvingende nødvendig, men si at du vil vente et par år til ungene er større, legg av alt du klarer til du ser at ungene er så store at du kan bytte. Da har du råd til Virgo 5 som du får kjøpt brukt her på sentralen :)
Godt råd at vente med for meget hifi til ungerne bliver store også med hensyn til ægteskabet. ;)

K

kbwh

Gjest
emokid skrev:
Greetings skrev:
Hehe, har desverre måttet gjøre dette ved to anledninger. Og ja, jeg er glad ingen var der. (håper ikke den som så det ser denne tråden:D)
Gjorde det samme på bakdiskanten (altså sugde den på plass) til en Snell EIII en gang da jeg hadde slike. Kan ikke si at jeg hørte forskjell før og etter.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hva med å bruke frontstoffet når du ikke har lytteseanse? slik at du stopper småen litt? neste gang kan det jo hende han sparker inn et basselement.. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Valentino skrev:
emokid skrev:
Greetings skrev:
Gjorde det samme på bakdiskanten (altså sugde den på plass) til en Snell EIII en gang da jeg hadde slike. Kan ikke si at jeg hørte forskjell før og etter.

Meget har jeg hørt men at kysse sine højttalere må da være skilmissegrund.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hørte en gang at du visstnok kunne bruke støvsugeren til å rett ut diskanten igjen. Har aldri hatt behov for å prøve selv men forsiktig bruk gjør neppe noen skade.

T

theStig

Gjest
Metalldomer blir som regel ødelagte av en større bulk, da man får en strukturell skade som ikke lar seg reversere. Det blir som regel bare værre av å prøve å rette det ut også. Har man fått en skade kan det høres som en "tsjing-lyd" eller generelt lys klang. Det jeg har sett ved en anledning er at domen har fått en kraftig oppbrytning i det hørbare området som er veldig hørbar og målbar.

Soft-domes tåler som regel en bulk, og de går jo ut igjen av seg selv normalt også.

T

theStig

Gjest
Her kommer et par målinger på en høyttaler med inntrykt metal-dome. Det ser ikke særlig vakkert ut, og det låter også snodig.

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ofte går det helt greit med tape, fest den i bulken og dra forsiktig.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Greetings skrev:
Haha! DET skulle jeg likt å sett :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Noen elementer er mulig å dele, tok av frontplaten på en Mirage-diskant en gang og rettet den ut fra baksiden, funket som fy det....metalldome var et også

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Må man dytte inn ting for å kline med høytalerene ???

PK

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Å neida, har ikke klint så mye men endel stryking har det blitt på mine Contour 3,4

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
hifiguru skrev:
Å neida, har ikke klint så mye men endel stryking har det blitt på mine Contour 3,4
En morrasklæm pr dag og hæljekos er et must!
;D
Eller bør jeg oppsøke noen ??? :p

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
belia skrev:

Det eneste jeg vet er at silkedomer låter helt graut når domen har bulk. Denne retter seg ut automatisk, og i det det sier "popp", er lyden helt glimrende. Metalldomer er jo stivere, og bryter nok ikke opp så kraftig som silkedomer u deformert form. Men summa summarum, er formen nokså kritisk for ikke å få oppbrytningene for godt hørbart. Det er garantert målbart den bulken der - lydmessig altså.

Vidar

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Low-Q skrev:
belia skrev:

Det eneste jeg vet er at silkedomer låter helt graut når domen har bulk. Denne retter seg ut automatisk, og i det det sier "popp", er lyden helt glimrende. Metalldomer er jo stivere, og bryter nok ikke opp så kraftig som silkedomer u deformert form. Men summa summarum, er formen nokså kritisk for ikke å få oppbrytningene for godt hørbart. Det er garantert målbart den bulken der - lydmessig altså.

Vidar
Mao er det bare å rette den ut om mulig da en metalldome uansett spiller bedre med mindre oppbrytning når domen har tilnærmet riktig form? Har jeg forstått det riktig?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Alle de gjengse metalldomer bryter voldsomt opp like over høregrensen et sted. Noen ganger svikter toleransene i produksjonen og resonansen kan krype ned under 20k (det magiske tall). Man får den ekle, litt stikkende overtonegjengivelse. Det samme kan skje om membranen blir tynget ned at et belegg forurensninger (tobakksaus og annen saus), dog muligens modifisert noe av tobakkens dempende og vederkvegende virkning.
At en bitteliten, regelmessig bulk drar ned resonansen ,eller bevirker annen oppbrytning, betviler jeg. Det motsatte kan skje, jaffal teoretisk (bulken kan stive opp domen). En større deformitet er noe annet. theStig sine kurver er interessante, men det hadde vært gjevt å se et bilde av denne membranen, og også kurven til et identisk "uintrykket" element.
Til de som suger på elementet vil jeg si: Sug ikke for hardt, du kan få hele kaskelotten ned i halsen og bli gående rundt med diskantstemme for all fremtid. No

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
pks skrev:
hifiguru skrev:
En morrasklæm pr dag og hæljekos er et must!
;D
Eller bør jeg oppsøke noen ??? :p
Du bør ikke oppsøke noen før du har et offeralter foran anlegget.

Hva slags folk er det som ikke stryker litt på høyttalera da? ::)
(svar: de som ikke bryr seg om god lyd)

Topp Bunn