Rørutstyr Innspilling av rør

erikm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2005
Innlegg
138
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Hei!

Er relativt ny på dette med rør, har en Primaluna Dialouge 5. Har kjøpt noen Psvane EL34ph, og de spiller ok. Ikke like bra som som de forrige EL34UK som sto i den. Er egentlig første runden min med rørbytte. Bør jeg forvente at rørene endrer mye karakter etterhvert som de spiller?

mvh

Erik
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Hei,

Lyden vil defintivt endre seg en god del i begynnelsen (kan godt ta 100 timer eller mer). Har ikke hørt røret som du bruker, men ingen grunn til panikk.
 

erikm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2005
Innlegg
138
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Hei,

Lyden vil defintivt endre seg en god del i begynnelsen (kan godt ta 100 timer eller mer). Har ikke hørt røret som du bruker, men ingen grunn til panikk.
Synes allerede det låter bedre, men er også på pils nr tre så skal ikke helt konkludere =)
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Enig at nye rør trenger tid før de spiller "best". Minst 50 timer. Ser din forsterker bruker 12AX7 og 12AU7 og her er det mye å velge i av NOS rør. New Old Stock, altså gamle rør som har ligget på lager. De er ofte dyrere, men har gjerne lengre levetid enn nye.



VH. Bernt
 

otello

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
113
Antall liker
103
Sted
Oslo.
Torget vurderinger
1
Hei! jeg er helt ny på rør. Kjøpte en pent brukt LM-805IA som er litt over et år gammel. Oppgraderte for 2 uker siden pre rør (2X Psvane T MK2 Series CV181 T2 og ett Tung Sol 6SL7 Gold). Har kanskje brukt de 20-30 timer. Kommer til å oppgradere 300B og 805 rør til Psvane WE 300B og Psvane T 805A T. Går det bra å bare la forsterker stå på natt og dag en periode uten å spille musikk for at de skal få noen timer på nakken? Eller må de spille musikk for å oppnå det samme?
Et annet spørsmål er, levetid på rør! Finnes det noe en kan koble på strømledning som logger timer som forsterker er brukt? Noe som ikke koster det hvite ut av øynene...

Kan tilføye at jeg har oppgradert alt av hifi for 2 uker siden, foruten signal. Må derfor føle meg frem ;)

Takker for alle svar :)

Erik
 

otello

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
113
Antall liker
103
Sted
Oslo.
Torget vurderinger
1
Jeg ville latt det ta den tid det tar og spilt bra musikk underveis. 😊

I den grad lyden endres eller setter seg kan det være moro å bevitne prosessen.
Jeg er helt enig i å lytte og kose seg så mye som mulig :)
Men jeg jeg lurer på om det hjelper på samme måte som å spille musikk med tanke på at rør blir spilt inn?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at rør endrer seg enten de spiller musikk eller bare er påslått.
Mest innledningsvis (første ca. 25 timene), og etter et par hundre timer er det ikke min generelle opplevelse at de blir noe bedre.

Men særlig 300B spiller jo så herlig rett ut av esken, så jeg ser liten grunn til å bruke tiden deres som panelovn. :)
 

otello

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
113
Antall liker
103
Sted
Oslo.
Torget vurderinger
1
Takker for inspill. Ja jeg er helt eig i at det låter meget bra med en gang, og fantastisk at det bare blir bedre og bedre.
Dessverre var det tomt på Mala for Psvane T 805A T. 3 - 4 uker før de er ventet til butikken.
Da hviler jeg rør i natt og bruker "varmeovn" kun til lytting heretter. :D
For varm det blir den..... Trafoene blir grisevarme
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Ingen grunn til å noe stå på 24/7 nyt musikken så ordner lyden seg. Du kan bruke er energimeter som du plugger i veggen for å måle timer. De vise også antall timer strømmen trekkes. Koster 200kr

å ha rørforsterker på 24/7 er en brannrisiko jeg aldri ville tatt
 
Topp Bunn