Innkreving av utestående midler?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Hva er den helt korrekte måten å innkreve utestående innbetalinger? ( rettere sagt betaling jeg har betalt inn,men ikke fått varene for)
Tenkte da i grunn på hvordan en kontakter et eventuelt innkrevingsbyrå( heter vel inkasso :-\ ) ,og hva kan noe slikt koste?
ELLER: kan jeg gjøre dette selv. Hva med tillegg for hver purring e.t.c. ? Hvor lang tid mellom hver purring.?

Hva bør en huske på ang. dette ?
Hva når folk ikke gjør opp for seg uansett?

Begynner å bli lut lei av at folk ikke gjør opp for seg.

Mvh Jan I

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.408
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Driver du firma eller er dette private gesjefter?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Som privatperson kan du etter hva jeg har skjønt ta saken direkte gjennom forliksrådet.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kjipt :p

Tre purringer skal være tilstrekkelig.
En måned mellom første, 14 dager mellom de to neste. (Er jeg selv blitt anbefalt)
Deretter anmeldelse til Politi (de gjør ingenting, bare registrerer hendelsen) hvorpå du får et dokument som du kan ta til forliksrådet (her må du passe på, det ligger i ordet, forlik. De vil prøve å få deg til å redusere kravet ditt, regner her med at det er å få pengene tilbake).

Alternativt, hvis du er forbanna nok, en innkrever. De tar normalt 50% av innkrevde midler.
Eventuelle skader/lemlestelser ;) er inkludert i prisen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lover og forskrifter som gjelder:

Inkassoloven: http://lovdata.no/all/hl-19880513-026.html

Inkassoforskriften: http://lovdata.no/for/sf/jd/xd-19890714-0562.html

Du sender ut en purring, inkassovarsel og betalingsoppfordring. Du kan regne gebyrer for hvert enkelt.

Purringen regner du purregebyr på 1/10 av inkassosatsen (pr 1.1.09 590 kr), inkassovarsel har gebyr på 1/10 av inkassosatsen, betalingsoppfordring har et gebyr på 3/10 av inkassosatsen. Du kan kreve renter fra originalt forfall.

Du kan tilsammen kreve gebyr for en purring, et inkassovarsel og en betalingsoppfordring (til sammen 1/2 av inkassosatsen) samt renter.

Når fristen i betalingsoppfordringen er gått ut (og du ikke ha mottatt skrivtlige innsigelser), er det så politianmeldelse og forliksråd for deretter å kjøre saken til namsmannen for tvangsinndriving. Om du får en skriftlig innsigelse på kravet, kan du så vidt jeg forstår fra inkassolovens paragraf 12 gå rett til forliksrådet uten å gå om politianmeldelse først.

Vær obs på at om du lar det gå mere enn 6 mndr mellom kravbrev, så kan du være nødt å "gå tilbake til start" - dvs ny purring osv.

Johan-Kr

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Takker for flotte linker

Hvis jeg tar dette til etterretning:

"Alternativt, hvis du er forbanna nok, en innkrever. De tar normalt 50% av innkrevde midler.
Eventuelle skader/lemlestelser er inkludert i prisen. "

Så er det rett før jeg GIR hele beløpet til en slik innkrever.
Hva som da skjer , har jeg ingen innflytelse i. :-X :-\

Mvh Jan I

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
0
Jan_I skrev:
Hva som da skjer , har jeg ingen innflytelse i. :-X :-\

Men det er jo ikke ulovlig å håpe! ;) ::)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
830
Før du går til forliksråd/namsmann bør du sondere om det er noe å hente fra delikventen, hvis ikke har du bare kasta bort enda mer penger......
Personlig synes jeg du skal gå for balltremetoden, den virker alltid.
Det er bedre å gi bort pengene på en god sak enn å la kødden slippe unna.
Lykke til!

Topp Bunn