Innjustering av HelmHolz!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg har planer om å justere inn mine HelmHolz (2 stk V6 og 2 stk V4), dette har i grunn tatt litt mer tid enn planlagt.
Jeg har derfor noen spørsmål - som vil bli nummerert med bokstaver...

Bakgrunn....
Så vidt jeg har forstått så er 2 måter jeg kan bruke HelmHolz på .

(1) Det først og fremst "dippene" som kan behandles med HelmHolz. En dipp skyldes en refleksjon som kansselerer lyden i lytteposisjon. La oss si at jeg har en dip på 50Hz i lytteposisjon. Da kna jeg avspille 50Hz på oppsettet - gå rundt i rommet til jeg finner en skikkelig "peak" ved denne frekvensen. Så kan jeg plassere en HelmHolz der - justere den inn på 50Hz - og ved å drepe en del av denne peakene, vil jeg få mindre kansselring i lytteposisjon. (man kan selvsagt også ta en peak i lytteposisjon, men dette krever vel at HelmHolzen blir plassert omtrent i lytteposisjon og det er vel ofte ikke så lettvint)

(2) er for å redusere etterklangstiden ved enkelte frekvenser. Og da stiller man vel bare en HelmHolz inn på den frekvensen man har lyst til å redusere etterklangstiden på...?

A) Hva er viktigst å korrigere i bassen (Peaker og dipper eller etterklangstiden)...og henger de to effektene sammen...?

Nå har jeg dessverre ikke den luksusen at jeg kan plassere HelmHolzene mine der jeg vil...de må i grunn stå der de står i dag. (De står i en vanlig stue og en plassering mitt på gulvet er ikke aktuellt).

B) Hvis jeg skal måle frekvens responsen der HelmHolz står....er det da rett foran åpningen det skal måles...?
C) Finnes det noen måte å deaktivere HelmHolz (Det er ikke mulig/Jeg gidder ikke å bære ut mine 4 for å måle effekten uten, for så å sette de inn igjen)? Målesituasjonene blir jo noe mer forutsigbar hvis man kunne deaktiviert alle HelmHolz før man begynte....

Jeg tenkte i grunn å måle frekvensen responsen ved hver av de 4 HelmHolzene, i tillegg til å måle i lytteposisjon, og så justere inn den enkelte der den kan gjøre best jobb. Altså hvis jeg har en dipp ved 40Hz - så vil jeg bruke de HelmHolzene som har en peak ved 40Hz - og justere inn disse. Oghvis det er noen av HelmHolzene som ikke har peaker jeg har behov for å drepe - så kan heller disse justeres inn for å ta ned etterkalngstiden ved frekvenser som har har "stående bølge tendenser"....

D) Når jeg skal justere inn HelmHolz....er det bare å spille targetfrekvensen på oppsettet - bruke en radioshack lydtrykksmåler foran åpningen, og justere inn til du ser et tydelige fall i responsen...? eller skal man flytte radioshacken helt inn i åpningen...?

E) Hva skjer hvis du putter dempemateriale inn i en HelmHolz...(Litt på siden, men mener å ha lest noe om dette et eller annet sted).

Mvh
OMF

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Hei OMF jeg skal prøve å svare etter beste evne, svaret er basert på litt teori og mange timer med praktisk måling i lytterom mitt og andres.

Alle nodene finner du igjen i hjørnene så dette er en sikker plassering, du kan selvsagt også finne toppene rundt om i rommet og plassere HH der.

1
Som prøveprosjekt stile jeg inn mine 5 HH fra 38-52hz for å prøve å spise en pik i ss, målet var å dempe denne med ca8dB. Jeg greide å dempe deler av den med ca4dB, to v4 viste seg å være lite effektiv så lavt i frekvens. Mitt forslag er å sørge for optimal plassering av høyttalerne for jevnest frekvenskurve og la HH jobbe med etterklangen.

2
Ja, men angrip lavest mulig frekvens

A
Som 1, og usikker, men tror man kan ha et rom med lang etterklang og forholdsvis jevn frekvensgang og motsatt.

B
Størst virkning rett foran porten så minsker den med avstanden.

C
Jepp lukk de helt igjen. Helt grei fremgangsmåte, men tror du kan få dårlig betalt om du ikke kan flytte på utstyret
D
Det er bare å legge mic/radioshacken på gulvet foran porten, du trenger begge hender for å justere nøyaktig nok, porten vil vibrere når du treffer rett om du har litt volum…
E
Du øker båndbredden og senker virkningsgraden.

Mvh Roald

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
OMF skrev:
Hei!

Jeg har planer om å justere inn mine HelmHolz (2 stk V6 og 2 stk V4), dette har i grunn tatt litt mer tid enn planlagt.
Jeg har derfor noen spørsmål - som vil bli nummerert med bokstaver...

Bakgrunn....
Så vidt jeg har forstått så er 2 måter jeg kan bruke HelmHolz på .

(1) Det først og fremst "dippene" som kan behandles med HelmHolz. En dipp skyldes en refleksjon som kansselerer lyden i lytteposisjon. La oss si at jeg har en dip på 50Hz i lytteposisjon. Da kna jeg avspille 50Hz på oppsettet - gå rundt i rommet til jeg finner en skikkelig "peak" ved denne frekvensen. Så kan jeg plassere en HelmHolz der - justere den inn på 50Hz - og ved å drepe en del av denne peakene, vil jeg få mindre kansselring i lytteposisjon. (man kan selvsagt også ta en peak i lytteposisjon, men dette krever vel at HelmHolzen blir plassert omtrent i lytteposisjon og det er vel ofte ikke så lettvint)
Japp - jag fick en fråga i melding-boxen om just detta (att ta bort dipar).
En peak vid lyssningsposition är inte så illa som det låter när det gäller att placera HH'n. Peaken finns med säkerhet nån annan stans i rummet...

OMF skrev:
(2) er for å redusere etterklangstiden ved enkelte frekvenser. Og da stiller man vel bare en HelmHolz inn på den frekvensen man har lyst til å redusere etterklangstiden på...?
Ja och det måste ju vara en peak där den placeras! En HH är passiv och "aktiveras" av (dom kraftiga) tryckförändringarna som en peak innebär.

OMF skrev:
A) Hva er viktigst å korrigere i bassen (Peaker og dipper eller etterklangstiden)...og henger de to effektene sammen...?
Tiden är viktigast i längden! Tonkurva kan man vänja sig vid och jag brukar jämföra dålig tonkurva med dålig lukt: efter en tid vänjer man sig. Tidsaspekten är värre och hjärnan klarar inte urskilja musiken från rumsbidraget. Man talar om maskeringseffekt.

OMF skrev:
B) Hvis jeg skal måle frekvens responsen der HelmHolz står....er det da rett foran åpningen det skal måles...?
Det beror på vad du vill mäta. Effekten av HH'n eller tonkurvan i hörnet eller...

OMF skrev:
C) Finnes det noen måte å deaktivere HelmHolz (Det er ikke mulig/Jeg gidder ikke å bære ut mine 4 for å måle effekten uten, for så å sette de inn igjen)? Målesituasjonene blir jo noe mer forutsigbar hvis man kunne deaktiviert alle HelmHolz før man begynte....
Går inte helt trolla bort HH'n men man kan stänga dom helt för att få en indikation.

OMF skrev:
Jeg tenkte i grunn å måle frekvensen responsen ved hver av de 4 HelmHolzene, i tillegg til å måle i lytteposisjon, og så justere inn den enkelte der den kan gjøre best jobb. Altså hvis jeg har en dipp ved 40Hz - så vil jeg bruke de HelmHolzene som har en peak ved 40Hz - og justere inn disse. Oghvis det er noen av HelmHolzene som ikke har peaker jeg har behov for å drepe - så kan heller disse justeres inn for å ta ned etterkalngstiden ved frekvenser som har har "stående bølge tendenser"....
En HH tar ALLTID ner efterklangstiden. Period.

OMF skrev:
D) Når jeg skal justere inn HelmHolz....er det bare å spille targetfrekvensen på oppsettet - bruke en radioshack lydtrykksmåler foran åpningen, og justere inn til du ser et tydelige fall i responsen...? eller skal man flytte radioshacken helt inn i åpningen...?
Båda varianterna funkar i 9 fall av 10.

OMF skrev:
E) Hva skjer hvis du putter dempemateriale inn i en HelmHolz...(Litt på siden, men mener å ha lest noe om dette et eller annet sted).
Detta sänker Q värdet på HH'n, vilket betyder bredare arbetsområde men med lägre effektivitet. I Level 2 och 3 rum är detta ett sätt att få till ännu mer bredbandig absorption under 100 Hz. Detta är väldigt sällan nödvändigt eftersom Q värdet i standard passar normala rum väldigt bra, och Level 2 och 3 rum ännu bättre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker for svar!

Mvh
OMF

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
OMF skrev:
Takker for svar!

Mvh
OMF
Tack själv.

Ett förtydligande:
Sitat fra: OMF på oktober 05, 2009, 09:05:40
Tiden är viktigast i längden! Tonkurva kan man vänja sig vid och jag brukar jämföra dålig tonkurva med dålig lukt: efter en tid vänjer man sig. Tidsaspekten är värre och hjärnan klarar inte urskilja musiken från rumsbidraget. Man talar om maskeringseffekt.
Viktigast i längden! Tonkurveskillnader hör man väldigt lätt och det är lätt att märka.

I Sverige brukar vi jämföra med att bo vid pappers-bruk. Luktar illa som f-n men dom som bor där märker inget... ;)

Topp Bunn