Inngangs-/lastimpedans?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har lurt litt på dette:

Audion RIAA-trinnet mitt har ikke noen justering for inngangsimpedans eller last (impedans). Det er såvidt jeg har forstått vanlig at MM-phonofortrinn er satt fast på 47KOhm inngangsimpedans.

Kan det være noe (mye) å hente på å få gjort noe med dette? Kan jeg modifisere riaa-en min så jeg får endret på dette?

Jeg bruker nå en Dynavector 10x5, som jo som kjent er en high output MC. Den er oppgitt til 1KOhm DC-impedans og anbefalt lastimpedans på ">1KOhm".

Nå spiller det bra her altså, men jeg har en litt gnagende følelse av at det ligger noe uforløst her. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.541
Torget vurderinger
1
Du kan alltids eksperimentere med et y-ledd mellom spiller og RIAA. Bruk så noen løse phonoplugger og lodd inn passende motstandsverdier som blir stående i paralell med innganen på RIAA. Stort sett er det diskantresponsen som «temmes» med hardere belastning av PU. Dersom hardere belastning trekker ytelsen i en retning du liker kan du evt vurdere en mer permament modifikasjon.

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk.

Får tenke litt på det. Kanskje det går an å lage en egen impedanseboks mellom platespiller og RIAA?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Bruker du en step up transformator, eller kjører du den direkte i MM inngangen?

Mvh Asbjørn

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
Bruker du en step up transformator, eller kjører du den direkte i MM inngangen?

Mvh Asbjørn
Rett på MM-inngangen, selvsagt, slik High Output MC-er er designet for.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.541
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Cobra2 skrev:
Genialt enkelt.

Får bare pønske ut noen verdier å teste med, da.

Takk.
Start med ytterpunktene og sjekk hva som skjer. Aktuelle verdier å starte eksperimenteringen med kan f.eks. være 1K, 5K & 10K, start med 1K.

Mvh
KJ

Topp Bunn