IN\INN

A

Akle

Gjest
Hvordan vet en om ord med prefiks inn\in staves med en n eller to?

Noen huskeregel? Prøver å kurere meg for dobbelkonsonantdysleksi.

Lag gjerne en liten liste om det ikke finnes en regel å forholde seg til.

Mvh
Atle K

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Tror i hvertfall alle fremmedord med den prefiksen er in. Om regelen er reversibel er jeg mindre sikker på. (Individuell, Intrikat, Informasjon, Institusjon ; Innviklet, Inntekt, Inngang, Innbrudd)

Jeg tror at så lenge "Inn" indikerer en "adverbsdel" av ordet så er et adverbet "Inn" som gjelder. Altså Innbrudd= bryter seg inn, Innviklet = er viklet inn osv

Men det er sikkert en del ord som faller i mellom disse to kategoriene.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Tror i hvertfall alle fremmedord med den prefiksen er in. Om regelen er reversibel er jeg mindre sikker på. (Individuell, Intrikat, Informasjon, Institusjon ; Innviklet, Inntekt, Inngang, Innbrudd)

Jeg tror at så lenge "Inn" indikerer en "adverbsdel" av ordet så er et adverbet "Inn" som gjelder. Altså Innbrudd= bryter seg inn, Innviklet = er viklet inn osv

Men det er sikkert en del ord som faller i mellom disse to kategoriene.
Det stemmer, når ordet kan brytes ned til to deler, inn brudd, dvs. å bryte seg inn så er det dobbel konsonnant. in-stavelsen kommer vel fra gresk eller latin og gir ingen slik mening til det som står etter in-stavelsen.

A

Akle

Gjest
Så når det faktisk er et prefiks heter det inn... men ellers in. Burde sett dette selv, men takk for hjelpen.

Ai.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Så når det faktisk er et prefiks heter det inn... men ellers in. Burde sett dette selv, men takk for hjelpen.

Ai.
In er også et prefiks, f.eks inkonsekvent/konsekvent inhabil/habil, indirekte/direkte, indiskrét/diskrét osv.

Det er opprinnelsen til ordet som i utgangspunktet er avgjørende for den norske stavemåten, "fremmed"-ordene staves med "in-" mens de med norsk opprinnelse bruker "inn-". "In-" ordene har latinsk og/eller gresk avstamning, de fleste av disse finnes også i varianter f.eks på engelsk.

Dessverre er nok den beste strategien å pugge en del av de mest vanlige ordene, det kan være vanskelig å forstå at indirekte skrives med en "n", mens inndele skrives med to. Innflytelse / influere og inkasso/ innkassere er andre eksempler.

A

Akle

Gjest
In er også et prefiks, f.eks inkonsekvent/konsekvent inhabil/habil, indirekte/direkte, indiskrét/diskrét osv.

Det er opprinnelsen til ordet som i utgangspunktet er avgjørende for den norske stavemåten, "fremmed"-ordene staves med "in-" mens de med norsk opprinnelse bruker "inn-". "In-" ordene har latinsk og/eller gresk avstamning, de fleste av disse finnes også i varianter f.eks på engelsk.

Dessverre er nok den beste strategien å pugge en del av de mest vanlige ordene, det kan være vanskelig å forstå at indirekte skrives med en "n", mens inndele skrives med to. Innflytelse / influere og inkasso/ innkassere er andre eksempler.
Jeg ser, norske ord har norsk prefiks. Formulerte meg kanskje noe vagt.

Er det flytende overganger her. Hender det at ord tar opp en ekstra n med tid og stunder?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det stemmer, når ordet kan brytes ned til to deler, inn brudd, dvs. å bryte seg inn så er det dobbel konsonnant. in-stavelsen kommer vel fra gresk eller latin og gir ingen slik mening til det som står etter in-stavelsen.
In-trøndere bruker vel alltid in? ;)

In-trøndere= de som bor langt in i Trondheimsfjorden, eller inant, som det også heter. Bor du f.eks på Verdal, da "e du inant".

G

Gjestemedlem

Gjest
In-trøndere= de som bor langt in i Trondheimsfjorden, eller inant, som det også heter. Bor du f.eks på Verdal, da "e du inant".
Er det en eufemisme for lottomilionær eller betyr det bare innavlet? Mener de har litt utstående ører der oppe ... :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Er det en eufemisme for lottomilionær eller betyr det bare innavlet? Mener de har litt utstående ører der oppe ...  :)
Der heter det inavlet. ;D Ikke mye inavvel i Verdaln, hvor det er mye industri (Aker), som medfører mye arbeidskraftsinnvandring til bygda.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
In-trøndere bruker vel alltid in? ;)

;D

Topp Bunn