Impulse respons, step graf. I fase eller ute av fase?

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Sitter og leker med REW for å sjekke at alt er i fase i min hjemmekino. Når jeg måler senter og høyre/venstre kanal blir jeg litt usikker på hva som er riktig. Er det noen her som kan hjelpe meg å tolke om disse er i fase eller ute av fase? På bildet C_ref er den andre negative halvbølgen litt lengre enn den første positive. R ser ganske lik ut, men her er den første positive halvbølgen lengst.
Er disse i fase?
 

Vedlegg

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For å finne relativ fase må man først og fremst bruke en form for tidsreferanse, feks akustisk referanse fra ene høyttaleren, eller sette null-tiden på starten av impulsene. Deretter kan man trykke på knappen over målevinduet som heter "overlay" og så velge "phase". Da vil fasen fra alle valgte høyttalere vises og man ser det mye lettere.

Det impulsresponsen viser tydelig er at begge har samme polaritet (positiv betyr at driver slår utover mot lytter ved første bevegelse, negativ innover) på starten av inpulsen. Det som skjer utover i tid er hovedsakelig refleksjoner fra rommet, og der vil det alltid være forskjeller når høyttalerne står på ulike steder.
Hvis du snur polaritet på ene høyttaleren vil lydbildet høres ut som det kommer fra siden eller bak deg og man vil få mye rare greier i frekvensresponsen.

Hvorfor lurer du på om ting er ute av fase? Høres det snodig ut?
 
Sist redigert:

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
For å finne relativ fase må man først og fremst må man bruke en form for tidsreferanse, feks akustisk referanse fra ene høyttaleren, eller sette null-tiden på starten av impulsene. Deretter kan man trykke på knappen over målevinduet som heter "overlay" og så velge "phase". Da vil fasen fra alle valgte høyttalere vises og man ser det mye lettere.

Det impulsresponsen viser tydelig er at begge har samme polaritet (positiv betyr at driver slår utover mot lytter ved første bevegelse, negativ innover) på starten av inpulsen. Det som skjer utover i tid er hovedsakelig refleksjoner fra rommet, og der vil det alltid være forskjeller når høyttalerne står på ulike steder.
Hvis du snur polaritet på ene høyttaleren vil lydbildet høres ut som det kommer fra siden eller bak deg og man vil få mye rare greier i frekvensresponsen.

Hvorfor lurer du på om ting er ute av fase? Høres det snodig ut?
Hei, takk for svar. Glemte å skrive at C_ref blir brukt som akustisk referanse. Kan hende jeg lagde meg selv litt forvirring når jeg så på videoen som forklarte dette. Så den igjen nå og da sier han selvfølgelig det samme som deg. Da er det egentlig bare å justere timing/avstand på den andre kanalene så pulsene er tidsmessig så korrekte som mulig i forhold til referansen.
 
Topp Bunn