Import av brukte høytalere og tollavgifter?

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Antall liker
0
Lurte bare på en ting. Skal kjøpe en høytaler fra audiogon, fra en i USA, prisen er rundt 20 lapper pluss frakt.
Når jeg har betalt frakt fra usa, og den er på vei, vil den da så og si leveres på døra mi, eller må jeg betale toll og avgifter på denne? Høytalerne veier tilsammen 46 kg.
Prøvde nettopp ringe tollvesnet, men var kø og gadd ikke vente. Håpe noen kan opplyse meg litt :)

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Kommer sannsynligvis på døra!
Du må nok regne med at du får en regning på/må betale 25% mva av både kjøpesummen og frakten!
Gratulerer med nye høytalere snart :)

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Antall liker
0
Takk for det:)

Så la oss si at hele summen kommer på 22000, så blir det rundt 5000 i avgift, selv om produktet er brukt og ikke nytt? Jaja, høytalerne koster 50 lapper her, så sparer uansett halvparten da.

Gleder meg :)

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Jepp, det spiller ikke noen rolle om produktet er nytt eller brukt, moms skal de ha! Men ingen andre avgifter på elektronik. Og mye billigere blir det jo uansett!
Uten å oppfordre til noe, jeg betaler mine avgifter med glede ;), har jeg hørt om tilfeller hvor kjøpesummen har blitt feilaktig oppgitt til å være noe lavere enn den faktisk er, dette har jo i disse tilfellene ført til at momsen som skulle betales ble noe lavere enn den skulle ha vært i utgangspunktet. Dette kan jo igjen være litt skummelt i forhold til hva man får igjen ved eventuelle uhell!

R

Roysen

Gjest
Den vanligste måten å gjøre dette på er at siden du er en privatperson får en telefon fra fraktselskapet når de har fått den inn til Norge. Så sender de deg en regning på merverdiavgiften (hvor frakt er med i grunnlaget). De avventer så din betaling før leveranse.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
svingen68 skrev:
Jepp, det spiller ikke noen rolle om produktet er nytt eller brukt, moms skal de ha! Men ingen andre avgifter på elektronik. Og mye billigere blir det jo uansett!
Uten å oppfordre til noe, jeg betaler mine avgifter med glede ;), har jeg hørt om tilfeller hvor kjøpesummen har blitt feilaktig oppgitt til å være noe lavere enn den faktisk er, dette har jo i disse tilfellene ført til at momsen som skulle betales ble noe lavere enn den skulle ha vært i utgangspunktet. Dette kan jo igjen være litt skummelt i forhold til hva man får igjen ved eventuelle uhell!
Dessverre er det slik at ved normale forsendelser vil forsikringen fraktselskapet tilbyr inkludert i prisen ikke ta hensyn til forsendelsens verdi ved beregning av erstattningsbeløp. I stedet vil erstattningen benytte samme utgangspunkt for beregningen som fraktselskapets priskalkyler - nemlig vekt.

Mvh
Roysen

Topp Bunn