Impedans setting med trafo

M

mfufu

Gjest
Kjapt spørsmål her, har fått en denon DL-103R pickup i posten i dag, også tenkte jeg og "leke" litt med riaa innstillingene (ikke at det er SÅ mye og leke med forsåvidt).

Men har forstått at det kan være noen "farer" ved og justere impedansen for lav i step-up trafon. Dvs, har lest litt i tråden til Rudi og der står det vel en advarsel mot og sette impedansen i trafo lavere en intern impendansen i pickupen.

Med min EAR 912 så har jeg 4 alternativer, det er 3, 6, 12 og 40ohm valg i trafoen, mens i data arket til pickupen så har den en impedanse på 14ohm +/- 20% (ca 11-16ohm). Jeg antar svaret er gitt, men vil spørre for og være sikker, men er det så enkelt at den eneste innstillingen jeg kan bruke på inngangs impendansen i riaa trinnet er 40ohm med denne pickupen?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Nei,du kan prøve alle ,skjer ikkje no galt. Bruk det som låter best,tipper 12 eller 40ohm.. Stol på ørene dine:)

M

mfufu

Gjest
Ok, da har jeg missforstått, takker for svar :)
Da blir det til og eksperimentere litt i kveld igjen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Siden du benytter trafo må du være obs på at impedansen også transformeres.
I dette tilfellet er det uvanlig å terminere PU rett på utgangen av denne eller inngangen til trafoen.
Mye enklere å terminere sekundærsiden. Kanskje ikke det er nødvendig en gang.
Kommer an på trafoens omsetningsforhold.
Kjenner du til dette?

M

mfufu

Gjest
Siden du benytter trafo må du være obs på at impedansen også transformeres.
I dette tilfellet er det uvanlig å terminere PU rett på utgangen av denne eller inngangen til trafoen.
Mye enklere å terminere sekundærsiden. Kanskje ikke det er nødvendig en gang.
Kommer an på trafoens omsetningsforhold.
Kjenner du til dette?
Nei jeg kjenner ikke til dette, jeg har koblet tonearm kabel til phonoinngangen på pre, med jord. Utover dette så skjønner jeg ikke hva du mener? Det kan vel ikke være nødvendig og gjøre mer en dette (begynner og lure på om jeg har formulert meg feil)?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.317
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Du har ikke misforstått, på EAR 912 sammen med en 103R så er det nærmeste du kommer "riktig" 40 ohm, fordi du ikke skal gå under internimpedansen i pickupen......... på den annen side er det jo bare og prøve, kan jo godt hende at det går greit med 12 ohm, men kabling og plugger utgjør ofte en del så jeg personlig ville begynt med 40 ohm innstllingen......... skulle den bli for virill er det jo bare og senke til 12 ohm, men det skal vel forundre meg en del om det ikke blir bra med 40 ohm :cool:.

M

mfufu

Gjest
Du har ikke misforstått, på EAR 912 sammen med en 103R så er det nærmeste du kommer "riktig" 40 ohm, fordi du ikke skal gå under internimpedansen i pickupen......... på den annen side er det jo bare og prøve, kan jo godt hende at det går greit med 12 ohm, men kabling og plugger utgjør ofte en del så jeg personlig ville begynt med 40 ohm innstllingen......... skulle den bli for virill er det jo bare og senke til 12 ohm, men det skal vel forundre meg en del om det ikke blir bra med 40 ohm :cool:.
Takk for svar :)
Så slik jeg forstår det da så går det kun på lyd, jeg var usikker på om det kunne ha med utstyret og gjøre, kanskje rart tenkt men bedre føre var osv. :rolleyes:

Liker forresten 912'en for den friske lyden (sammenlignet med det jeg hadde), eller viril som du sier. Men jeg kommer til og prøve 12ohm også for å ha gjort det, nå når jeg vet det er ok.

Topp Bunn