Impedans og dempningsfaktor.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Flott innlegg!

Jeg ser framstillningen du prøver å tegne, men for meg treffer det ikke som helt riktig..   :-/

Jeg syntes du mangler en konklusjon på innlegget  hos AV forum.

Spenningsstyrte, strømstyrte, motkobling og klassifisering av arbeidspunkt til effekttrinnet. osv.....

Alle viktige parametere for hvordan en forsterker arbeider mot høytaler..

Jeg er overbevist om at det går ann å genere lydsignaturer som glir over i hver andre, slik at det ikke vil kunne tegnes et stor skille mellom bruk av materiale (rør, biplare transistorer, mosfet etc..)  eller forsterkerprinsipper..

Vel å merke er det i mange tilfeller natt og dag mellom transistor og rør, men det trenger det nødvendigvis ikke å være..

Samma er det med forsterkerprinsipper, de vil i de fleste tilfeller sprike langt fra hver andre, men kan være overaskende like..

Dette er et tema som ikke er svart og hvitt. Jeg tror summen av det hele generer den største forskjellen....

Hvis jeg nå skulle bytte forsterker hadde jeg definitiv mistet et av mine største holdepunkter for hvordan jeg bygger og konstruerer høytalere....

Mvh Øystein

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
De tingene du ramser opp her dekker jo stoff nok til en hel bok. Det har jeg langt fra tid og overskudd til de neste 5 årene.

Topp Bunn